جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
پژوهش سرمایه اجرای تئاتر است

عضو هیئت انتخاب بخش پژوهش چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فجر بر این باور است که اگر بُعد پژوهشی تئاتر با قدرت شکل بگیرد، سرمایه‌ای برای اجرا خواهد بود و ارزشمند است.

علی اصغر فهیمی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: آثار ارسالی به این بخش اکثراً از استانداردهای لازم برخوردار نبودند و در مجموع آثار ضعیفی به شمار می‌رفتند.

او ادامه داد: متاسفانه استادان و دانشجویان عرصه هنرهای نمایشی که بدنه اصلی این حوزه به شمار می‌آیند، اقبال کمی نسبت به امر پژوهش دارند.

فهیمی‌فر افزود: تعداد آثار کم و عمق پرداخت آن‌ها به مسائل بسیار سطحی بود.

او گفت: قطعاً سیاست جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سال‌های آینده، باید مبتنی بر ایجاد رغبت و توجه ویژه به امر پژوهش در میان پژوهشگران باشد. ما همواره در بخش پژوهش و نظری تئاتر با ضعف فراوان روبه‌رو هستیم.

فهیمی‌فر با اشاره به ویژگی آثار انتخاب شده توضیح داد: یکی از محورهای اصلی آثار راه‌یافته به این بخش، روش پژوهش آثار بود. از دیگر ویژگی‌ها اهمیت موضوع بود که معطوف به کاربرد به شمار می‌آمدند. درواقع نتایج این پژوهش‌ها برای تئاتر قابل استفاده بود.

او افزود: ما همواره شاهد پژوهش‌هایی هستیم که بیشتر به بحث‌های سطحی و غیرقابل استفاده در بخش اجرایی می‌پردازند. در حالی که معیار یک پژوهش خوب، عملی بودن آن در جریان تئاتر است.

این عضو هیئت انتخاب بخش پژوهش ادامه داد: تلاش ما برای بهبود شرایط پژوهش باید بر بالا بودن ارزش علمی کارها متمرکز باشد. متاسفانه پژوهشگران به این بخش توجه چندانی ندارند.

فهیمی‌فر تاکید کرد: برای شکل‌گیری یک جریان قابل قبول و تامل در حوزه پژوهش باید با حمایت از پژوهشگران آن‌ها را ترغیب و تشویق کرد. در حال حاضر بسیاری از صاحب نظران این عرصه فعالیت چندانی در این حوزه ندارند که باید مقدمات و شرایط حضورشان را فراهم کرد.

او در پایان گفت: هر حرکت عملی باید مبتنی بر یک بستر تحقیقی و نظری باشد. اگر بعد پژوهشی تئاتر با قدرت شکل بگیرد، سرمایه‌ای برای اجرا خواهد بود و بسیار ارزشمند است.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها