چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
آیا بعدِ خرابی، همه‌چیز مثل اولش می‌شود؟

کتاب «عجیب‌غریب» به نویسندگی و تصویرگری مارک یانسن، برای آشنایی بچه‌ها با حیوانات مختلف جنگل است و درک این نکته که آیا وقتی چیزی خراب می‌شود، امکان درست‌شدنش وجود دارد؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «عجیب‌غریب» نوشته مارک یانسن با ترجمه سحر ترهنده از سوی انتشارات طوطی (واحد کودک و نوجوان انتشارات فاطمی) منتشر شده است. این کتاب برای کودکان بالای ۴ سال نوشته شده است.

روزی روزگاری، در کتاب «عجیب‌غریب» چیزی عجیب روی زمین افتاده بود…. وقتی حیوان‌ها آن را برداشتند، همه‌چیز به هم ریخت! همه‌چیز عجیب و عجیب‌تر شد، تا اینکه… فکر می‌کنی آن چیزِ عجیب چی بود؟

کتاب «عجیب‌غریب» درباره حیوان‌هایی است که یک وسیله عجیب پیدا می‌کنند؛ اما داستان به همین سادگی نیست؛ چراکه هر حیوان با دیدن این شیء عجیب، در اصل، خودش را معرفی می‌کند. این داستان باعث می‌شود بچه‌ها با حیوانات جنگل آشنا شوند و بدانند خصوصیات ظاهری هر حیوان چگونه است. بچه‌ها در این کتاب با تقارن و درک تفاوت‌ها آشنا می‌شوند. درست است که این کتاب برای کودکان بالای ۴ سال نوشته شده اما برای بزرگسالان هم جالب است؛ چراکه تصویرسازی و گرافیک بسیار جذابی دارد.

البته داستان تنها به شناخت حیوانات ختم نمی‌شود؛ بلکه پُشت پرده، هدفی والاتر دارد و آن هم درست‌شدن اوضاع، بعد از خراب‌شدن است. داستان با جمله «آن چیزِ عجیب شکست و هزار تکه شد. حالا همه‌چیز مثل اولش می‌شود… یا نه؟» پایان می‌یابد. به نظر می‌رسد که نویسنده از پرسیدن این سوال در انتهای داستان، هدفی ارزشمندتر را دنبال می‌کند و آن هم این است بچه‌ها را به این فکر فرو برد که آیا وقتی چیزی خراب می‌شود، امکان درست‌شدنش وجود دارد؟ البته این جمله تنها معطوف به وسیله نیست؛ بلکه می‌توانیم این را در نظر بگیریم که این جمله معنی عام‌تری دارد و آدم‌ها اگر به هم آسیب برسانند شاید آن آسیب خوب شود؛ اما مانند روز اول نمی‌شود.

مارک یانسن، نویسنده و تصویرگر برنده جایزه در هلند است. او روی بیش از ۵۰۰ کتاب کار کرده است. تصاویر او به دلیل استفاده درخشان از رنگ و توانایی آن‌ها برای ایجاد دنیایی جادویی، چرخان و هیجان‌انگیز ستایش و تقدیر شده است.

بخشی از متن کتاب:

گورخر فریاد زد: «من را ببینید! یک سوراخ توی شکمم دارم و هشت‌تا پا!»

پلنگ پرسید: «چی از دوتا چشم بهتره؟ سه‌تا چشم!».

انتشارات طوطی (واحد کودک و نوجوان انتشارات فاطمی) کتاب «عجیب‌غریب» به قلم و تصویرگری مارک یانسن را با ترجمه سحر ترهنده در ۴۴ صفحه مصور رنگی، شمارگان دو هزار نسخه و به بهای ۱۴۵ هزار تومان عرضه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط