پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۷
لزوم تسریع پروسۀ تحویل زمین کتابخانۀ مرکزی بوشهر/ راه و شهرسازی نباید کار را معطل کند

بوشهر – استاندار بوشهر با تأکید بر ضرورت تسریع پروسۀ تحویل زمین مصوب‌ ساخت کتابخانۀ مرکزی بوشهر، گفت: اداره‌کل راه و شهرسازی استان بوشهر باید به مصوبه هوشمندانه زمین کتابخانۀ مرکزی در کمیته برنامه‌ریزی استان بوشهر عمل کند و در این زمینه جای هیچ‌گونه بحثی نیست و هرچه زودتر سازوکار اجرایی این تصمیم باید فراهم و نباید کار را معطل کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، احمد محمدی‌زاده شامگاه چهارشنبه در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با پاسداشت یاد و خاطر امام راحل (ره) و شهدای ایران گفت: با توجه به اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قول‌هایی را برای مشارکت ۵۰ درصدی در ساخت این کتابخانه داده است؛ ولی هنوز مصوبات سفر او به استان ابلاغ نشده، ما تا زمان ابلاغ این مصوبات، فرایندی را که به احداث این کتابخانه شتاب می‌دهد، تعریف خواهیم کرد تا کلنگ ساخت آن را در آغاز سال آینده بر زمین بنشیند.

وی ادامه داد: خوشبختانه با تصویب زمینی مناسب در مرکز شهر، پروسه ساخت این کتابخانه یک سال جلوتر افتاده است. این زمین در بهترین نقطه بوشهر قرار گرفته و به‌دلیل موقعیت و ساختار محکمی که دارد، هزینۀ عملیات زیرسازی آن بسیار مناسب‌تر تمام می‌شود.

در سال ۸۹ زمینی با مساحت بیش از ۱۱ هزار متر مربع در دولت اسبق برای ساخت این مرکز فرهنگی اختصاص یافته بود ولی به‌دلیل باتلاقی بودن این زمین و ضرورت شمع‌کوبی و زیرسازی مفصل، ساخت این کتابخانه در آن‌جا هم بسیار پرهزینه بود و هم زمان‌بر، افزون بر این، دسترسی به کتابخانه برای شهروندان بوشهری و تردد به شهرک نیایش به‌دلیل قرار گرفتن آن در حاشیه و ابتدای شهر مشکل بود. از این‌رو، استاندار بوشهر دغدغه جامعۀ فرهنگی را در این زمینه جدی گرفت و با اختصاص دادن زمین‌های دولتی که در طرح مولدسازی قرار گرفته بود، زمین بسیار مناسبی را در مرکز شهر بوشهر که به یک دستگاه دولتی استان تعلق داشت، از طریق تهاتر برای کتابخانۀ مرکزی استان مصوب کرد.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در ادامه جدیت و پیگیری مدیرکل جوان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر را برای ساخت کتابخانۀ مرکزی در بوشهر قابل تحسین و تقدیر دانست و نسبت به اما و اگرهای سیدمحمود دستغیبی، مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر در تحویل زمین مصوب‌شده معترض شد و گفت: زمین این کتابخانه مصوب شده و معوض آن، باید همان زمینی باشد که پیش از این در شهرک نیایش برای کتابخانۀ مرکزی مصوب شده و به دستگاه مربوطه داده شود.

استاندار بوشهر تأکید کرد: اداره‌کل راه و شهرسازی استان بوشهر باید به مصوبه هوشمندانه زمین کتابخانۀ مرکزی در کمیته برنامه‌ریزی استان بوشهر عمل کند و در این زمینه جای هیچ‌گونه بحثی نیست و هرچه زودتر سازوکار اجرایی این تصمیم باید فراهم شود و نباید کار را معطل کرد. باید هر چه زودتر ماده ۲۳ را مصوب کند تا با تخصیص اعتبار لازم، عملیات اجرایی آن هر چه زودتر آغاز شود.

محمدی‌زاده سپس در بخش دیگر گفته‌های خود به لزوم تعیین رویکرد و خط‎مشیء دستگاه‌های فرهنگی در حوزه کتابخوانی در دهۀ فجر با محوریت پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد و گفت: ضروری است که در طول این دهه این نهادها در برنامه‌های کتابخوانی خود به بازشناسی شخصیت امام خمینی (ره) و نقش ایشان در بیداری ملت ایران و مبارزه با رژیم فاسد پهلوی، نمایان کردن فساد رژیم پهلوی و بازشناسی جایگاه و قدرت ایران در جهان اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

وی همچنین سنجش و ارزیابی منابع فعلی کتابخانه‌های عمومی را امری مهم دانست و افزود: به کمک تجزیه و تحلیل و آمارگیری دقیق شناخت بهتری از ذائقه کتابخوانی مردم به دست خواهید آورد و بر اساس آن کتابخانه‌ها و منابع خود را توسعه داده و تأمین کنید.

استاندار بوشهر تأکید کرد: باید بر توسعۀ کتابخانه‌های مشارکتی و جمع‌آوری اطلاعات این کتابخانه‌ها متمرکز شوید. همچنین باید همه اطلاعات کتابخانه‌های تخصصی و فعال در مراکز آموزشی و نظامی و… استان گردآوری و ثبت شود.

وی افزود: باید در سرانۀ مطالعه استان تجدیدنظر شود؛ چراکه مردم امروز کتاب را دیگر به شیوه سنتی نمی‌خوانند بلکه آن‌ها کتاب‌ها را به صورت دیجیتالی در فضای مجازی می‌خوانند. الان شما از هر کسی بپرسید، داستان یا خاطره یا بخشی از کتاب‌هایی که در وصف شهید سلیمانی است، خوانده‌اند که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. بنابراین باید ارزیابی مجدد از سرانۀ مطالعه استان صورت بگیرد؛ چون این آمارهایی که بوشهر را در کف جدول سرانۀ مطالعه کشور نشان می‌دهد، درست و دقیق نیست!

استاندار بوشهر در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: تا پایان امسال باید زمینۀ برگزاری یک نمایشگاه کتاب با محوریت و مشارکت کتابفروشی‌ها و ناشران بومی فراهم شود تا تعامل مردم با کتابفروشی‌ها بیشتر شود و بدین طریق بتوانیم بر شمار کتابفروشی‌های استان بیفزاییم. ما از برگزاری این نمایشگاه حمایت خواهیم کرد.

لزوم تسریع پروسۀ تحویل زمین کتابخانۀ مرکزی بوشهر/ راه و شهرسازی نباید کار را معطل کند

ساخت کتابخانۀ مرکزی بوشهر در گروی دریافت ماده ۲۳ و انجام مطالعات اولیه است

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر نیز در بخش دیگر این نشست گفت: در یکی دو سال اخیر یکی موضوعات مورد توجه و تأکید استاندار بوشهر، بحث احداث کتابخانۀ مرکزی بوشهر بود که خوشبختانه با حمایت او و پیگیری‌های صورت گرفته، یکی از معضلات ساخت این کتابخانه که مسئله زمین بود، مرتفع شد و زمینی در مرکز این شهر با ویژگی‌های منحصربه‌فرد برای ساخت کتابخانۀ مرکزی در کمیتۀ برنامه‌ریزی استان بوشهر به ریاست آقای استاندار مصوب شد.

علی پورداود یادآور شد: در اجرای کتابخانۀ مرکزی بوشهر مانند هر پروژه احداثی اولین گام، انجام مطالعات ابتدایی و تصویب ماده ۲۳ قانون الحاق است که پروسه‌ای زمان‌بر است و دست‌کم دو یا سه ماه زمان می‌برد. با گرفتن این ماده، بلافاصله عملیات اجرایی این کتابخانه آغاز خواهد شد.

ساخت کتابخانه مرکزی، اساسی‌ترین دغدغه ما در حوزه کتابخوانی استان است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر نیز در بخش بعدی گزارشی را از کم و کیف برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی «ستاره‌های چیدنی نیستند» با موضوع عفاف و حجاب در استان بوشهر ارائه کرد و گفت: این تجربه موفق باعث شد که به فکر برگزاری مسابقات دیگری با محوریت کتاب و موضوعات مختلف بیفتیم. از این‌رو، قصد داریم در صورت حمایت‌شدن مسابقه دوم را با موضوع روایت پیشرفت و جهاد تبیین برگزار کنیم.

لزوم تسریع پروسۀ تحویل زمین کتابخانۀ مرکزی بوشهر/ راه و شهرسازی نباید کار را معطل کند

حیدر راهب افزود: این مسابقه هم به روان‌شدن چرخۀ نشر کمک می‌کند و هم فرهنگ کتابخوانی را گسترش می‌دهد و هم در استقبال از انتخاباتی که در پیش داریم، تأثیر خواهد گذاشت و مشارکت را افزایش خواهد داد.

وی سپس به لزوم انجام فعالیت‌های ترویجی بر مجرای ادبیات تأکید کرد که ۴۲ درصد کتاب‌های به امانت گرفته شده، مربوط به این حوزه است و افزود: پس از ادبیات، نیز کتاب‌های فلسفی و روانشناسی بیشترین کتاب‌هایی است که در سال جاری به امانت رفته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در بخش دیگر از توضیحات خود به کتابخانه‌های مشارکتی اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر دانشگاه‌ها، نهادهای نظامی و زندان‌های استان دارای کتابخانه‌اند که این کتابخانه‌ها مشارکتی هستند و در این میان، آموزش و پرورش هم کتابخانه‌هایی دارد که می‌توانند تبدیل به کتابخانه‌های مشارکتی شوند.

راهب یادآور شد: در حال حاضر ساخت کتابخانه مرکزی مهم‌ترین و اساسی‌ترین دغدغه ما در اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر است که ساخت و راه‌اندازی آن نقش بسزایی را در توسعه و افزایش سرانه فضای کتابخانه‎‌ای استان خواهد داشت.

وی گفت: خوشبختانه در دولت سیزدهم با نگاه و حمایت ویژه استاندار مردمی بوشهر، نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر و دیگر مدیران ارشاد و دستگاه‌های اجرایی اهتمام ویژه‌ای برای تحقق این مهم که مطالبه‌ای ۲۰ ساله و مصوبه‌ای ۱۳ ساله در حوزه کتابخوانی استان است، شکل گرفته است که امیدوارم در همین دولت نیز کلنگ ساخت آن بر زمین بنشیند.

همچنین در بخش پایانی این نشست نیز وحید امیری، معاون مطبوعاتی و فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر پیرامون بایدها و نبایدها و موانع و سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزۀ برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب صحبت کرد.

به گزارش ایبنا، نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با ریاست احمد محمدی‌زاده استاندار بوشهر، اکبر پورات معاون سیاسی و امنیتی استانداری بوشهر و دیگر اعضای این انجمن که شامل مدیران فرهنگی و اجرایی استان بوشهر می‌شود، در استانداری بوشهر برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها