دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۵
پژوهشگر و نسخه‌شناس هنر تعزیه درگذشت

لرستان - «اسماعیل بی‌آبی» پژوهشگر و نسخه‌شناس هنر تعزیه در ۸۲ سالگی در الیگودرز درگذشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در الیگودرز، اسماعیل بی‌آبی پژوهشگر و نسخه‌شناس هنر تعزیه روز دوشنبه در ۸۲ سالگی در الیگودرز درگذشت.

وی سال ۱۳۲۰ در روستای کندر الیگودرز در خانواده‌ای مذهبی و فرهنگ‌دوست متولد شد. جد بزرگشان ملامحمدرضا بی‌آبی طی حوادثی از منطقه شاروند به منطقه چاپلق الیگودرز مهاجرت و در روستای کندر ساکن شدند.

اسماعیل بی‌آبی نیز مانند پدر و نیاکان خود از معتمدین و خیرین به‌نام الیگودرز و جاپلق بود و همواره در پی یاری و حل مشکلات و مسائل جاری مردم بود.

از وی به عنوان حافظه شفاهی منطقه الیگودرز به‌ویژه منطقه چاپلق یاد می‌کنند که بسیاری از آداب و فرهنگ و رسوم منطقه را در ذهن خود به خاطر داشت و همچنین با شناخت کاملی که از طوایف منطقه داشت از آخرین نسب‌شناسان منطقه الیگودرز و چاپلق به شمار می‌رفت.

اسماعیل بی‌آبی علاوه بر فعالیت‌های روزانه خود همواره به مطالعه و تحقیق می‌پرداخت که نتیجه آن، تحقیقات ارزنده‌ای است که در حوزه تعزیه‌خوانی و فرهنگ بومی انجام داده و تعدادی از این تحقیقات و دست‌نویس‌ها در آستانه چاپ و انتشار قرار داشت؛ اما عمرش کفاف نداد تا نتیجه یک عمر زحمات خود را در قالب کتاب ببیند.

کتابخانه خانگی غنی از اسماعیل بی‌آبی به یادگار مانده است.

اعظم روانشاد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در پی درگذشت این مرد فرهنگ‌دوست و نیکوسرشت پیام تسلیتی صادر کرد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدی IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    بسیار آموزنده و جذاب بود
  • روزبه FR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    خداوند رحمت کند ایشان را مرد شریف و فاضلی بود. تسلیت به الیگودرزی‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها