یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲
ارائه جغرافیای عملیات والفجر مقدماتی در قالب داستان

«قلب زمین مال ماست» روایتی مستند از جنگ نابرابر در والفجر مقدماتی پژوهش و نگارش گلعلی بابایی تنظیم و ویرایش حسین بهزاد اگر بخواهم

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - بهناز ضرابی‌زاده؛ «قلب زمین مال ماست» روایتی مستند از جنگ نابرابر در والفجر مقدماتی پژوهش و نگارش گلعلی بابایی تنظیم و ویرایش حسین بهزاد اگر بخواهم واقعیت آنچه با مطالعه این کتاب بر من گذشت را بیان کنم، می‌دانم قطع به یقین از ابراز تمام احساسم ناتوانم. پس بر آنم تا طور دیگری نظراتم را درباره این کتاب و شرح قصه جانسوز فرزندان این کهن بوم و بر بیان نمایم.

کتاب با شروع درست و مناسبی از جغرافیای عملیات شروع می‌شود. منطقه‌ای رملی و شن‌زار بدون پوشش گیاهی. شرح طول و عرض و شمال و جنوب این منطقه به شکلی روشن و دقیق به تصویر کشیده شده و نیز توضیحی راجع به عملیات و حتی لو رفتنش قبل از شروع آن بیان می‌شود. شرح خاطرات و رشادت های نوجوانان، جوانان و حتی پیرمردان بسیجی، در این کتاب تکان‌دهنده، شگفت‌انگیز و گاه باورنکردنی است‌. صحنه‌های نابرابر جنگ و شهادت مظلومانه رزمندگان ایرانی در دل آن رمل‌های تشنه، حزن‌انگیز و اشک‌آور است. به طوری که پس از روزها که از مطالعه این کتاب می‌گذرد هنوز آن خاطرات در ذهنم روشن و زنده‌اند و می‌دانم هیچگاه مرثیه بر آن مردان شجاع و بی‌باک در روح و جانم به پایان نخواهد رسید.

در ضمن مطالعه، این کتاب را زنده دیدم و به نظرم رسید که نویسنده کتاب در سفری اکتشافی ما را با خود همراه کرده است. روایتی صادقانه و شفاف که قرار است زیر این لایه‌ها و پوسته‌های صادقانه ما را به حقیقتی ژرف و تراش نخورده برساند. این کتاب مملو از خاطراتی عجیب، انکارناپذیر، تکان‌دهنده و غم‌انگیز از رزمندگانی جوان و مظلوم است که هریک به نوبه خود ظرفیت ساخت یک فیلم یا هر اثر هنری دیگری را داراست. تدوین دقیق و درست و تلاش برای روایت این مستند از لابه‌لای دست‌نوشته‌ها، خاطرات روزنوشت و مستندات موجود تحسین‌برانگیز است. بیان علل و عوامل شکست این عملیات نافرجام و تلاش برای به دست آوردن آمار دقیق از تعداد شهدای این عملیات و در اختیار مخاطب قرار دادن آن از دیگر ویژگی‌های مثبت کتاب است.

پایان سرشار از حزن اما بر گرفته از ذوق کتاب شعری از زنده یاد ابوالفضل سپهر است که روایت مقتل‌نامه این کتاب را به نیکویی به اتمام می‌رساند. در پایان، این کتاب را بسیار تاثیرگذار، خوشخوان و تکان‌دهنده دیدم که تصویری روشن از نوجوانان و جوانانی قهرمان و اسطوره‌ای ایرانی در بهمن ۱۳۶۱ را در برابر دیدگان مخاطب قرار می‌دهد. مطالعه شرح این قصه جانسوز را به همه اهالی کتاب و کتابخوانی پیشنهاد می‌کنم.

«قلب زمین مال ماست» با ۳۲۸ صفحه توسط انتشارات ۲۷ بعثت و انتشارات ایران روانه بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها