یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
ایران تنها تمدنی که سابقه بت پرست ندارد/ رونمایی از ۷ جلد کتاب توسط بنیاد ایران‌شناسی

آذربایجان شرقی - رئیس بنیاد ایران‌شناسی گفت: در حالی که تمدن‌های مطرح جهانی در برهه‌ای بت پرستی را تجربه کرده‌اند، تمدن ایران تنها مدنیتی است که در آن بت پرستی وجود نداشته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در تبریز، محمدحسین رجبی دوانی در جمع خبرنگاران افزود: به دلیل سوابق یکتاپرستی بود که مردم ایران اسلام را با آغوش باز پذیرفته و دانشمندان ایرانی بیشترین خدمت را به تمدن اسلامی داشتند.

رجبی افزود: این ظرفیت‌های بزرگ تاریخی بر اثر کوتاهی متولیان فرهنگی و برنامه‌ریزی دشمنان برای تاثیرگذاری در ذهن جوانان سبب شده امروز برخی جوانان ما در خلاء فرهنگی گرفتار شده و آداب و رسوم غربی‌ها و مسیحیان در کشور ترویج و تقلید می‌شود.

وی با بیان اینکه اینگونه رفتارها پشت پا زدن به هویت اصیل ایرانی و اسلامی است اظهار داشت: بنیاد ایران‌شناسی تلاش دارد با انجام فعالیت‌های متنوع فرهنگی و علمی برای بازگشت به خویشتن و خودباوری جوانان به مسئولیت خود عمل کند.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی ضمن انتقاد از خوانش یک وجهی از تاریخ ایران و ایجاد دوگانه تمدن ایرانی و تمدن اسلامی گفت: در دوره رژیم پهلوی برای محو هویت اسلامی و حتی هویت ملی ما به دروغ ایران باستان مطرح می‌شد و رضاخان اسم گذاری افراد به اسامی اسلامی را ممنوع کرده و تلاش داشت تا اسامی خاصی را در جامعه ترویج کند.

رحبی دوانی یادآور شد: پهلوی به هویت ملی ایران هم خیانت و ظلم کرد تلاش داشت تا فرهنگ و لباس‌های محلی و ملی ایرانی را از بین ببرد و فرهنگ بیگانه و پوشش غربی را در جامعه ایران ترویج دهد.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی با بیان اینکه پهلوی‌ها تلاش داشتند تا با ترویج جشن‌های کذایی ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی، هویت ایرانی و اسلامی کشور را از بین ببرند، ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی هم دوره ماقبل اسلامی کمتر کار شد درحالیکه ما نباید تاریخ خودمان را تخطئه می‌کردیم، چرا که تمدن ایران اولین تمدن توحیدی و فراگیر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ما تلاش داریم در بنیاد ایران‌شناسی تاریخ ایران را در سه مقطع دوره ایران باستان، دوره اسلامی و دوره انقلاب اسلامی بررسی و تحلیل کنیم و در آن را در ابعاد ملی و بین المللی بشناسانیم.

رجبی دوانی در بخش دیگری از سخنان خود تبریز را پرچم دار تمدن ایرانی و اسلامی دانست و با بیان اینکه وحدت ملی ایران در طول تاریخ مدیون تبریز و آذربایجان و دولت ارزشمند صفوی است. فزود: بدون اغراق و مداهنه باید بگویم تبریز سابقه و تاثیر بسیار درخشانی در تاریخ، تمدن و هویت ملی ما دارد چراکه اگر اقدامات شاه اسماعیل و شاه طهماسب صفوی در تبریز در یکپارچه کردن کشور و رسمیت یافتن مذهب شیعه نبود، شاید امروز ایرانی به شکل و رسم امروزی وجود نداشت.

رجبی در ادامه از رونمایی ۷ جلد کتاب در هفته پژوهش خبر داد و افزود: انشاالله با افزایش بودجه پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی در سال آینده کتب بیشتری را در زمینه‌های مختلف به نشر خواهیم رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط