شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
احمد مدان هنرمند پیشکسوت هرمزگان درگذشت

هرمزگان - احمد مدان هنرمند حوزه عکاسی و خطاطی و فعال فرهنگی شهر جناح در ۸۷ سالگی درگذشت. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، استاد احمد پذیرا (مدان) هنرمند پیشکسوت اهل جناح در شهرستان بستک و یکی از مفاخر برجسته جنوب، جمعه اول دی‌ماه ۱۴۰۲ دار فانی را وداع گفت.

وی در سال ۱۳۱۵ در دهستان جناح که امروزه دومین شهر بزرگ شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان است متولد شد. در سن ۵ سالگی با توجه به خشکسالی شدیدی که کرانه های شمالی خلیج فارس را فرا گرفت، همراه با مادر و خواهران به بحرین نزد پدر عزیمت کرد. سفری که مقدر بود پنجاه سال به درازا بینجامد.

او در بحرین تحصیلات خود را در مکتب خانه‌ها و مدارس گذراند و هیچگاه فرصت تحصیلات آکادمیک را به دست نیاورد. در جوانی در شرکت‌های انگلیسی بحرین مشغول به کار خطاطی شد و در کنار آن عکاسی و موسیقی را نیز به طور جدی دنبال کرد و در همین بُرهه توانست به زبان‌های عربی، انگلیسی و هندی مسلط شود.

مرحوم پذیرا تا سال ۱۳۷۴ در بحرین ماند و سرانجام با اینکه پیشنهاد بورسیه تحصیلی دانشگاه آکسفورد انگلستان را نیز داشت، تصمیم به بازگشت به میهن و زادگاه خود گرفت.

او سال ۱۳۷۴ به ایران و زادگاه خود جناحِ بستک بازگشت و زندگی خود را صرف فعالیت‌های فرهنگی و هنری به ویژه عکاسی کرد.

یکی از بزرگترین مجموعه‌های عکس ایران با بیش از ۳۵ هزار قطعه عکس در ۱۶۵ آلبوم در منزل او به صورت یک موزه عکاسی در شهر جناح هر روزه پذیرای مهمانانی از داخل و خارج کشور بوده و هست. برخی از موضوعات آلبوم های عکس استاد پذیرا درختان خرما، سالمندان، دیار همسایگان، کوچه های قدیمی، کوبه های در، سال های سختی و گیاهان محلی است.

زنده یاد پذیرا در کنار عکاسی، برای ارتقای زندگی مردم شهر جناح و نواحی اطراف آن به فعالیت‌های خیر خواهانه و مبتکرانه دیگری نیز مبادرت می‌ورزید، از جمله تهیه و نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی، نصب تابلوهای مدارس، مساجد، ادارات و آموزش و پروش و همچنین آموزش زبان انگلیسی به دانش آموزان از دیگر فعالیت‌های او محسوب می‌شود. وی تقریباً تمام هزینه این فعالیت ها را خود پرداخته و به تدریج همه اندوخته مادی زندگی خود را صرف پیشرفت امور زادگاه خود کرده است.

این هنرمند خودساخته در زمینه عکاسی، موسیقی، خطاطی، گرافیک و پژوهش در فرهنگ بومی نیز فعالیت‌های متنوعی داشت.

اسفندماه سال ۱۴۰۰ به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر جناح، بزرگداشت احمد مدان با عنوان «گنج شایگان جناح» برگزار شد. گروهی از گراش نیز در این برنامه حضور داشتند و عبدالعلی صلاحی، پژوهشگر گراشی، سخنران ویژه مراسم بود.

دانشجویان گروه باستان شناسی دانشگاه هنر شیراز به سرپرستی دکتراحمد علی اسدی اقدام کتاب زندگی نامه و آثار هنری او را تالیف کرده‌اند.

اسماعیل جهانگیری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در پی درگذشت این هنرمند پیشکسوت پیام تسلیت صادر کرد که در ذیل آمده است:

انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت هنرمند پیشکسوت استان هرمزگان استاد احمد پذیرا (مّدان) موجب تاسف و تألم گردید بی شک نقش آفرینی‌ها و تلاش های مستمر ایشان و تاثیرات شگرف فرهنگی، این هنرمند در اذهان مردم هنردوست این خطه به یادگار خواهد ماند.

اینجانب وظیفه خود می دانم فقدان این هنرمند برجسته را به خاندان مَدان، جامعه هنری و مردم شهر فرهنگ دوست و هنرپرور جناح تسلیت و تعزیت گفته و از خداوند متعال برای آن مرحوم مغفرت و رحمت و برای بازماندگان صبر خواستارم.

احمد پذیرا از اساتید و هنرمندان برجسته و از مفاخر هنری استان هرمزگان به عنوان عکاس، طراح، خوشنویس، گرافیست، نوازنده و موسیقی شناس و… فعالیت داشته و قریب به ۴۰ هزار عکس با موضوعات مختلف در آرشیو شخصی در کارنامه هنری خود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها