سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
پای حشرات به بازار نشر باز شد

انتشارات فرهنگ نشر نو با همکاری انتشارات آسیم کتاب «ویز، نیش، گاز» را منتشر کرد.

به گزارش سرویس دانش و فناوری خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتشارات فرهنگ نشر نو با همکاری انتشارات آسیم کتاب «ویز، نیش، گاز / حشرات به چه دردی می‌خورند؟» را به چاپ رساند.

کتاب «ویز، نیش، گاز» به قلم آنه اسوردروپ تایگسون استاد دانشگاه نروژی علوم زیستی به رشته نگارش درآمده و توسط کاوه فیض اللهی ترجمه شده است. نقاشی‌های داخل کتاب نیز اثر علی نورپور است.

این کتاب، انباشته از ماجراهای شگفت‌انگیز و باورنکردنی دربارۀ حشرات است. درواقع نویسنده می‌کوشد در این کتاب به پرسشی پاسخ دهد که همواره از او پرسیده می‌شود: حشرات به چه درد می‌خورند؟ جدا از فایده‌هایی که حشرات در قالب خدمات اکوسیستمی به ما می‌رسانند و می‌توان آنها را به شکل اعداد و ارقامی هنگفت نشان داد، یک فایدۀ دیگر که نویسنده در این کتاب به‌خوبی از عهدۀ نشان دادنش برآمده تنوع سرگیجه‌آور راه‌حل‌هایی است که حشرات برای مسائل بی‌شماری یافته‌اند که سیارۀ زمین پیش رویشان نهاده بود تا مجوز زیستن بر آن را به دست آورند. بسیاری از این مسائل ممکن است مسئلۀ ما هم باشند و در آن صورت شاید راه‌حلی که حشرات یافته‌اند به‌کار ما هم بیاید.

«ویز، نیش، گاز» در ۳۴۵ صفحه، خواننده را گام‌به‌گام با دنیای حشرات آشنا می‌کند تا پی ببرد که که چرا انسان و سیاره‌ای که در آن زندگی می‌کند بدون آن‌ها بختی برای بقا ندارد. خیلی‌ها گمان می‌کنند زندگی در نبود حشرات دلپذیرتر خواهد بود، اما در واقع بدون آنها زندگی ناممکن خواهد شد. حشرات هستند که گیاهان و جانوران مرده را به خاک تبدیل می‌کنند و گل‌ها را گرده‌افشانی می‌کنند و بود و نبود بسیاری از محصولات کشاورزی وابسته به آنها است. زندگی، آن‌طور که می‌شناسیم، بدون حشرات چندان نخواهد پایید و این در حالی است که در سال‌های اخیر گزارش‌های نگران‌کننده‌ای منتشر شده است دربارۀ کاهش چشمگیر شمار و تنوع حشرات؛ روندی که برای ما و سیاره‌مان پیامدهای جدی خواهد داشت.

انتشارات فرهنگ نشر نو چاپ نخست این کتاب را در ۳۴۵ صفحه و با قیمت ۳۵۰ هزار تومان روانه بازار نشر کشور کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها