دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
زیر و بم لایه‌های هنر معماری به زبان شیوا

کتاب «بنیادهای فهم تاریخ معماری» به تألیف مهرداد قیومی‌بیدهندی از نشر متن، برای اولین‌بار به لایه‌های زیرین و رویین هنر معماری با ظرافت کامل می‌پردازد و مطالب این کتاب با ساده‌نگاری‌هایی به نگارش درآمده که برای مخاطب قابل‌فهم باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «بنیادهای فهم تاریخ معماری» درس‌نامه‌ای میان‌رشته‌ای به تألیف مهرداد قیومی‌بیدهندی از مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) وابسته به فرهنگستان هنر در ۴۲۰ صفحه با موضوع تاریخ و معماری برای اولین‌بار به چاپ رسیده است.

این کتاب جزء کتاب‌های مهم هنر و زیباشناسی محسوب می‌شود و در دوازده فصل به رویکرد معماری درگذشته و حال به طور مفصل می‌پردازد.

نویسنده کتاب، مهرداد قیومی بیدهندی به‌عنوان مدرس، محقق و پژوهشگر تاریخ معماری شناخته شده است. وی دارای مدرک دکتری معماری از دانشگاه شهید بهشتی است و علاوه بر عضویت در گروه معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر، دانشیار، دانشکده معماری و شهرسازی، گروه مستندنگاری و مطالعات معماری ایران، دانشگاه شهید بهشتی نیز هست.

نویسنده درباره هدفش از تألیف این کتاب می‌گوید: کتاب «بنیادهای فهم تاریخ معماری» باهدف آشنایی دانشجویان و پژوهشگران برای فهم معماری و الزامات موجود در معماری به نگارش درآمده است. نویسنده به‌جای اینکه مخاطب را در انبوهی از اطلاعات تخصصی سرگردان کند، فکت‌هایی از این رشته به او می‌دهد و او رو ملزم به پیشروی کند و سؤالات ذهن خود را در باب معماری بپرسد، بیندیشد و تحقیق کند. این کتاب، ملزومات یادگیری و دانستن را برای پژوهشگران و دانشجویان این حوزه، در اختیار قرار می‌دهد.

مهرداد قیومی بیدهندی نویسنده کتابِ «بنیادهای فهم تاریخ معماری» در قسمتی از کتاب می‌نویسد: «شیوه کارمان در این کتاب این است که سخن را از پرسش‌های ساده درباره موضوعات آشنا شروع می‌کنیم و رفته‌رفته به لایه‌های پیچیده آن می‌رسیم. گاهی پرسش‌ها را از حوزه‌هایی شروع می‌کنیم که ساده‌تر از معماری است. سپس با نشان‌دادن شباهت و تفاوت آن‌ها با معماری، پرسش‌ها را به معماری منتقل می‌کنیم. به این جهت، لازم است خواننده در هر موضوع و هر مثال با ما همراه شود؛ به این نحو که در هر جا که پرسشی مطرح می‌شود، پیش از مطالعه پاسخ‌ها، به آن پرسش فکر کند و خود به آن پاسخ بدهد و پاسخ را بسنجد.»

عناوین این کتاب در وهلهٔ اول، پراکنده و بدون ربط نسبت به موضوع کتاب به نظر می‌رسد؛ اما زمانی که مخاطب باتوجه به گفته‌های نویسنده پیش می‌رود و در عین تخصصی بودن آن، ساده و گویا مطالب را بخواند؛ اطلاعات ضمن پیشرفت کتاب افزایش پیدا می‌کند و اشتیاق به ادامهٔ خواندن کتاب بیشتر خواهد شد.

از جمله نکات مثبت این کتاب، وجود خلاصهٔ کوتاهی از هر صفحه در گوشهٔ آن است که مخاطب می‌تواند با مطالعه آن به کلیتی از محتوای آن صفحه دست پیدا کند. بنابراین در نگاه کلی می‌توان گفت کتاب «بنیادهای فهم تاریخ معماری» به لایه‌های زیرین و رویین هنر معماری باظرافت کامل می‌پردازد و مطالب این کتاب با ساده‌نگاری‌هایی به نگارش درآمده که برای مخاطب قابل‌فهم باشد.

فصل‌های کتاب «بنیادهای فهم تاریخ معماری» عبارت‌اند از:

مقدمه بخش اول: درباره ٔ معماری گذشته

- فصل ۱. دلالت‌ها و نیروها در معماری

- فصل ۲. زمان و گذشته

- فصل ۳. اندیشه و سخن درباره ٔ معماری گذشته (۱)

- فصل ۴. اندیشه و سخن درباره ٔ معماری گذشته (۲)

بخش دوم: فرهنگ و معرفت و معماری

- فصل ۵. مفهوم معماری در طی زمان

- فصل ۶. تاریخ، معرفت تاریخی، و معماری

- فصل ۷. سنت، فرهنگ، معماری

- فصل ۸. معرفتِ معماری و فرهنگ ساخت‌وساز

بخش سوم: تاریخ معماری، چیستی و ابزارها

- فصل ۹. تاریخ معماری: چیستی

- فصل ۱۰. تاریخ معماری: انواع

- فصل ۱۱. تاریخ معماری: طبقه‌بندی (۱)

- فصل ۱۲. تاریخ معماری: طبقه‌بندی (۲)

حرف اول: نگاهی به فایده و مخاطب تاریخ معماری

فهرست منابع

نمایه ٔ اَعلام

نمایه ٔ مفاهیم و اصطلاحات

کتاب «بنیادهای فهم تاریخ معماری» تألیف مهرداد قیومی‌بیدهندی در ۴۲۰ صفحه با موضوع تاریخ و معماری از مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط