یکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
دولت نظریه اصالت فرهنگ را دنبال می‌کند/ اولویت اجرای تعهدات برزمین مانده است

همدان - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت نظریه اصالت فرهنگ را دنبال می‌کند و فرهنگ مقدم بر هر حوزه دیگری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فامنین، محمدمهدی اسماعیلی ظهر یکشنبه در یادواره شهدای روحانی شهرستان فامنین و گرامیداشت روحانی شهید آیت‌الله مفتح با بیان اینکه امروز مسئله غزه به مسئله‌ای جهانی تبدیل شده است، افزود: درس مقاومت کودکان غزه در حال مخابره به جهان است و جهانیان به شدت دردناکی و وحشتناکی حملات رژیم صهیونیستی معترض هستند.

وی با بیان اینکه امروز در کشور ما به سنت سالیان اخیر تشییع پیکر شهدای گمنام انجام می‌شود، گفت: بر همین اساس در شورای فرهنگ عمومی کشور روز شهادت حضرت زهرا (س) به نام شهدای گمنام نامگذاری شده است.

وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه شهدای گمنام این گمنامی را از فاطمه زهرا (س) به ارث برده‌اند، تصریح کرد: امروز در مدینه و در آن لحظات غمبار شهادت بانوی دو عالم چنین اجتماعاتی نبود و دختر پیامبر (ص) در غربت به شهادت رسیدند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه روز ۲۷ آذر به نام شهید مفتح روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است افزود: شهید مفتح از پیشگامان نهضت انقلاب اسلامی و از حواریون امام راحل بودند و نقش مهمی را در جریانات انقلاب ایفا کردند.

در مکتب امام (ره) فاصله‌ای بین دانش‌های نوین و سنتی نیست

اسماعیلی با بیان اینکه شهید مفتح، شهید بهشتی، شهید مطهری و شهید باهنر از جمله رجال نهضت امام و از پیشگامان ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه نیز بودند، گفت: از ابتدای ورود مدرنیته به ایران تلاش می‌شد فاصله‌ای بین ایمان و علم کشیده شود، به طوری که حوزویان را مرتجع و دانشگاهیان را مرتبط با غرب بدانند اما شخصیت‌هایی چون مفتح این دو قطبی با به هم زدند و نشان دادند در مکتب امام بین دانش‌های نوین و دانش‌های سنتی و دینی فاصله‌ای نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه علم در هر دو فضا چه در حوزه و چه در دانشگاه و آنجایی که در خدمت رشد و تعالی و معنویت و پیشرفت و آبادانی قرار می‌گیرد محترم و مقدس است گفت: شهید مفتح مانع نفاق و شکاف شدند و همچنین شهیدان بهشتی و باهنر نیز عضو هیأت علمی دانشگاه تهران بودند و نفش مهمی را در دانشگاه‌ها داشتند.

وی با بیان اینکه هنور انقلاب به جایگاه اصلی خود نرسیده بود که چنین شخصیت‌های اندیشمندی را دشمنان جمهوری اسلامی مورد سوءقصد قرار دادند گفت: جامعه دانشگاهی ما در کنار جامعه حوزوی دست در دست هم برای اعتلای انقلاب اسلامی در حال تلاش هستند و امروز دیگر از دو گانگی‌ها خبری نیست و در راس این نهضت مقام معظم رهبری قرار دارند.

وزیر ارشاد با بیان اینکه رهبر عالی مقام ما یکی از اندیشمندانی بودند که در سال‌های قبل و بعد از انقلاب را در محافل دانشگاهیان و حوزویان طی کرد و بهترین آثار علمی را پدید آوردند گفت: رهبر انقلاب جزو حلقه اندیشمندانی بودند که با ارتباط مستمر و با زبان جدید علم در دانشگاه‌ها فضای انقلاب را در دانشگاه گسترش دادند.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه در دوران ریاست جمهوری رهبر انقلاب ایشان یک روز در هفته در دانشگاه تهران حاضر شده و با دانشجویان گفت‌وگو می‌کردند افزود: رهبر انقلاب با حضور در دانشگاه به شبهات آنها پاسخ می‌دادند و اجازه ندادند دشمن با دیوار بی‌اعتمادی میان دو قشر جلوی اهداف کشور را بگیرند.

وی با بیان اینکه خون پاک شهدای عزیز رشد و تعالی انقلاب را به دنبال داشته است افزود: امروز کشور ما به وجود دانشمندان متدین خود مرزهای دانش را درنوردیده و شهید بزرگواری چون شهید شهریاری و در آن روزی که تهدیدهای هسته‌ای شروع شده بود در کمتر از یکسال قدرت غنی‌سازی اورانیوم را به بالای ۲۰ درصد رساندند.

جبران عقب‌ماندگی‌ها به سرعت در حال انجام است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: دانشمندان شهید فرزندان تربیت شده مکتب انقلاب اسلامی بودند و همه این ثمرات وحدت و خون‌های پاک، نتایج پیشرفت علمی و اتفاقات شگفت انگیزی است که در شاخه‌های مختلف علوم در حال انجام است.

اسماعیلی با بیان اینکه ما یک دهه ضعیف را پشت سر گذاشتیم گفت: وجود تفکراتی که با مدیریت کشور سازگار نبود، ضربات سنگینی را به اعتلای نهضت اسلامی وارد کرد که جبران این عقب ماندگی‌ها باید به سرعت انجام شود و امروز دولت بنای بر این است.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان فامنین پروژه نیم کاره مجتمع فرهنگی و هنری در حال تبدیل به یک موزه از ناکارآمدی بود که اکنون کارهای عمرانی آن آغاز شده است افزود: مرحله اول مجتمع سال آینده در اختیار مردم قرار می‌گیرد و مراحل بعدی نیز به زودی تکمیل می‌شود.

وزیر ارشاد عنوان کرد: بنای ما اجرای همه تعهدات بر زمین مانده است، ما به دنبال این هستیم که مردم از ثمرات طرح‌های عمرانی، صنعتی و فرهنگی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: با وجود مردمان خوبی که در این مناطق هستند، از حداقل امکانات بهره‌مند هستند که این به معنای انکار نارسایی‌ها نیست بلکه حتماً در عملکرد مسولان کم و کاستی بوده که باید در ادامه جبران شود.

اسماعیلی با بیان اینکه امروز فامنین تبدیل به یکی از قطب‌های فرهنگی دانش دینی در استان شده است و این از برکات انقلاب اسلامی است خاطرنشان کرد: ما در دولت بنا داریم با سرعت کاستی‌ها را جبران کنیم و شهرها و استان‌ها در مسیر تعالی و رشد قرار گیرند.

حوزه فرهنگ و هنر نسبت به گذشته فعال‌تر شده است

وی با تاکید بر اینکه حضور در انتخابات فارغ از هر گرایشی رای به جمهوری اسلامی است و باید شرکت کرد گفت: این منطقه همواره در انتخابات پیشتاز بوده و مشارکت آنها در انتخابات مثال زدنی است.

اسماعیلی با بیان اینکه ما در همه حوزه‌ها با آمار صحبت می‌کنیم افزود: در حوزه فرهنگ و هنر خدمات چندین برابر نسبت به گذشته فعال‌تر شده و رونق به این حوزه برگشته است که محصور در مرزها نیست و همه مرهون فرهنگ انقلاب اسلامی هستند.

وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه دولت نظریه اصالت فرهنگ را دنبال می‌کند و فرهنگ مقدم بر هر حوزه دیگری است گفت: در تعبیر بلند رهبر انقلاب فرهنگ مثل هواست و برای این تعبیر بلند بایستی زمینه‌های عملی شدن را فراهم کنیم که به دعای خیر مردم مومن این گام‌ها را برخواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط