چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
کتاب «عارف موسیقی‌دان» به چاپ دوم رسید

کتاب «عارف موسیقی‌دان» به همت موسسه فرهنگی-هنری ماهور،با گردآوری مهدی نورمحمدی به چاپ دوم رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «عارف موسیقی‌دان» دربارۀ فعالیت‌های موسیقایی عارف قزوینی است که اطلاعات کم نظیری را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد و زوایای ناگفته‌ای از زندگی هنری وی را آشکار می‌سازد. کتاب یاد شده که باید آن را در حکم دانشنامۀ موسیقایی عارف دانست، در ۸ فصل تنظیم شده است و در چاپ دوم، عکس منتشر نشده‌ای برای نخستین بار از عارف به چاپ رسیده است.


فصل اول «استادان عارف»: در این فصل، عارف علاوه بر حاج صادق خرازی، مدتی نیز نزد عبدالکریم جناب قزوینی و سید جعفر لنگرودی به تحصیل موسیقی پرداخته که خود او در دیوانش اشاره‌ای به این موضوع نکرده است.


فصل دوم «صدای عارف»: در این فصل با استفاده از نظرات گوناگون دربارۀ صدای عارف، تصویری از جنس و وسعت صدا و همچنین شیوۀ خوانندگی وی ترسیم شده است.


فصل سوم «تصنیف‌های عارف»: دستیابی به دو تصنیف منتشرنشده که تا کنون در هیچیک از چاپ‌های دیوان عارف به چاپ نرسیده،
از دستاوردهای مهم این فصل است.

فصل چهارم «کنسرت‌های عارف»: در این فصل با توجه به اسناد تازه، تعداد واقعی کنسرت‌های عارف به همراه نوازندگان هر کنسرت آورده شده است.


فصل پنجم «عارف و موسیقی»: در این فصل به مسائلی همچون «عارف و تأسیس مدرسۀ موسیقی»، «عقاید عارف در موسیقی»، «رضاقلی میرزا ظلی تنها شاگرد شناخته شدۀ عارف» و «مناسب خوانی عارف» پرداخته شده است.

فصل ۶ «همکاران هنری عارف»: در این فصل، به نوازندگانی که در کنسرت‌ها یا محافل خصوصی با عارف همکاری داشته‌اند پرداخته شده است. مهم‌ترین دستاورد این فصل، شناسایی نوازندگان کنسرت جمهوری برای نخستین بار است که در منبعی دیگر به آن اشاره نشده است.


فصل ۷ «خاطرات»: در این فصل خاطراتی که مربوط به جنبۀ موسیقایی عارف است گردآوری شده است.


فصل ۸ «اسناد شکایت عارف از گماشتگان سپهدار تنکابنی»: در این فصل اسناد پروندۀ شکایت عارف از گماشتگان سپهدار تنکابنی بازخوانی شده که اطلاعات بسیار مهمی دربارۀ واقعۀ ضرب و شتم عارف پس از گاردن پارتی پارک ظل السلطان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها