یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
«خانه کتاب» در اصغرآباد اصفهان!/ روایتی از دغدغه فرهنگی جوانان روستا

اصفهان - «خانه کتاب» گروهی شش‌نفره متشکل از نوجوانان اصغرآبادی است که به اهالی شهر کتاب امانت می‌دهند. آنها دغدغه‌های فرهنگی‌شان را از طریق کتاب و کتابخوانی پیگیری می کنند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): هادی اعلایی، اهل اصغرآباد خمینی‌شهر، جوانی است که مدتی است دغدغه نجیبی در سر دارد. او که آموزگار مقطع متوسطه اول است، نوجوانان اصغرآبادی را با خود در طرحی همراه کرده که به ازای هر روزی که از آن می‌گذرد، اهالی اصغرآباد به سمت دریای آگاهی سوق داده می‌شوند. «خانه کتاب» بخشی از مجموعه فرهنگی خادم‌الشهدای اصغرآباد است که مجموعه‌ای نوجوان‌محور با ۷۰ نفر نوجوان است. این مجموعه فرهنگی سال‌هاست در وضعیت نیمه‌ساخته رها شده است.

اعلایی که از شهریور سال جاری کارش را با شش نفر آغاز کرده، درباره روش کارشان گفت: عکس کتاب‌های مدنظر برای این طرح را به همراه مشخصات و معرفی کوتاه محتوا در کانال ایتا بارگذاری می‌کنیم. مخاطبانمان از طریق همین کانال برای سفارش و امانت کتاب با ما در ارتباط هستندو پس از انتخاب کتاب و دادن آدرس منزل، کتاب‌ها را برایشان بسته‌بندی کرده و به‌صورت حضوری به آنها تحویل می‌دهیم.

او در خصوص دیگر خدمات گروه «خانه کتاب» گفت: به مخاطبان درباره کتاب‌ها و انتخابشان مشاوره می‌دهیم. هرکس هر کتاب را تا یک ماه می‌تواند به امانت بگیرد و امکان تمدید هم وجود دارد. بعد از مطالعه هم کتاب را از در منزلشان تحویل می‌گیریم. جریمه‌ای هم برای دیرکردها در نظر نداریم.

اعلایی هدفش را از مدیریت و آغاز این طرح اینطور بیان کرد: همه تمرکزمان روی این است که در حد توانمان به مردم کتاب بدهیم و آنها را به سمت مطالعه سوق بدهیم. مثلاً اگر به هر دلیل فرد تمایلی به ادامه مطالعه و انتخاب کتاب نداشته باشد، سعی می‌کنیم مطابق با شرایطش باز او را برای انتخاب کتاب راهنمایی کنیم و کتاب جدیدی به او امانت بدهیم.

شهر بی‌کتابخانه اصغرآباد!

او نبود کتابخانه را در اصغرآباد از دیگر دلایل اجرای این طرح بیان می‌کند: اصغرآباد از شهرهای تابع شهرستان خمینی‌شهر است؛ اما در این شهر کتابخانه عمومی نداریم. یک فرهنگسرای نیمه‌ساخته داریم که ۱۰ سال است در همین وضعیت مانده است. نبود کتابخانه در شهر باعث شد ما به فکر چنین طرحی بیفتیم.

این گروه کارشان را با تهیه وام رونق داده‌اند. اعلایی در این خصوص توضیح بیشتری داد: در ابتدای طرح به نوجوانانمان گفتیم هرکس هرچقدر می‌تواند کمک مالی کند که به اقتضای سنشان نتوانستند کمک مالی زیادی بکنند. به میزان همان کمک‌ها کتاب تهیه کردیم که خیلی کم بود. با آقای رسول حبیبی، مسئول مجموعه خادم‌الشهدا، مشکل را مطرح کردیم و با کمک ایشان وامی تهیه کردیم و قسط‌هایش را یک ماه در میان من و ایشان پرداخت می‌کنیم. ایشان از همه لحاظ از ما و طرحمان پشتیبانی کرده‌اند.

اعلایی بازخوردهای اهالی شهر را از این طرح مثبت ارزیابی و عنوان کرد: وقتی کار را شروع کردیم، فکر می‌کردیم تا یک ماه اول استقبالی از این طرح نخواهد شد؛ اما در همان دو سه روز اول به مرحله‌ای رسیدیم که روزی پنج کتاب به امانت می‌دادیم و طی یک ماه، توانستیم حدود ۱۰۰ کتاب به امانت بدهیم. از این لحاظ بازخورد بسیار خوبی گرفتیم. از طرف دیگر، بخشی از مردم کتاب‌های بلااستفاده در منزلشان را به ما هدیه کرده‌اند که تا الان به صد جلد رسیده است.

اعلایی درباره معیار انتخاب کتاب‌ها گفت: چون از کودکی با کتاب مأنوس بودم، با کتاب‌ها آشنا هستم. همان ابتدا نیز کتاب‌هایی که برای این طرح تهیه کردیم، رمان‌های نوجوان با رویکرد تربیتی بود. کتاب‌های بعدی هم که برای سنین دیگر اضافه شد، همه بر اساس استانداردهایی انتخاب و تهیه می‌شوند. هر کتابی به این طرح راه نمی‌یابد و در این خصوص حساسیت خاصی داریم. مخاطبانمان نیز بیشتر رمان‌ها را می‌پسندند.

این جوان دغدغه‌مند درباره برخورد مسئولان اصغرآباد با این طرح افزود: با یکی از اعضای شورای شهر صحبت می‌کردم. به ایشان گفتم اگر نمی‌دانید چنین طرحی در اصغرآباد در حال اجراست، عذر بدتر از گناه است؛ اما اگر می‌دانید، چرا هیچ حمایت و تشکری از این نوجوانان بادغدغه نمی‌کنید و بازخوردی نشان نمی‌دهید؟

«خانه کتاب» در اصغرآباد اصفهان!/ روایتی از دغدغه فرهنگی جوانان روستا

به دنبال راه‌اندازی «خانه کتاب» تخصصی هستیم

او مشکلات و انتظاراتش را اینطور مطرح کرد: «خانه کتاب» در شهر اولین طرحمان در مجموعه فرهنگی خادم‌الشهداست. در حال حاضر، به دنبال این هستیم تا کتابخانه‌های تخصصی راه‌اندازی کنیم؛ مثلاً کتابخانه ویژه خانواده، نوجوان، دفاع مقدس. از طرف دیگر «خانه بازی» هم جزو طرح‌هایمان است تا بازی‌های فکری برای دورهمی‌های خانوادگی به امانت بدهیم. اما مشکل فعلی ما این است که تعداد جلدهای ما بسیار پایین است و الان سیصد جلد کتاب بیشتر نداریم و کتاب‌ها را به‌صورت قطره‌چکانی به امانت می‌دهیم. نیاز مالی برای خرید کتاب‌های جدید داریم. همچنین محلی برای فعالیت‌هایمان نداریم. الان در زیرزمین یک حسینیه کار می‌کنیم که الان که نزدیک به زمستانیم، گاز و آب ندارد. فرهنگسرا هم که نیمه‌ساخته رها شده است.

وی ادامه داد: اکثر بچه‌های ما نوجوان‌اند و تا الان هیچ گلایه‌ای نکرده‌اند؛ اما بسته‌بندی و ارسال کتاب‌ها و بردن و رفتن به در منازل همه شامل هزینه‌هایی است که تا الان از جیب خودمان پرداخته‌ایم. اگر مسئولان هم از ما حمایتی نکنند، به همین شیوه به کارمان ادامه خواهیم داد و نذر فرهنگی است.

اعلایی در پایان گفت: روی بوم شهرمان اقدامی کرده‌ایم که تا الان برآورد خوبی داشته است. اگر مسئولان شهر و استان از ما حمایت کنند، حاضریم این طرح را به جاهای دیگر گسترش دهیم و انتقال تجربه کنیم.

خانه کتاب اصغرآباد مجموعه ای است مستقل از خانه کتاب و ادبیات ایران و ارتباط ساختاری با خانه کتاب و ادبیات ایران ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها