دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴
توجه به وزن در شعر تبری افزایش یافته است

مازندران- عضو هیئت مدیره انجمن تبری‌سرایان ساری گفت: در سال‌های اخیر به واسطه فعالیت این انجمن و حضور استادان برجسته شعر تبری در این جلسات، شاهد افزایش سرایش شعر با وزن هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، علی رمضانی عصر دوشنبه در حاشیه برگزاری نشست انجمن تبری‌سرایان مازندران، اظهار کرد: انجمن تبری‌سرایان مازندران این نشست را به مناسبت سی و یکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار کرده و از ۶۰ عضو حاضر انجمن در این نشست، ۳۰ نفر مولف هستند.

وی با اشاره به اینکه کتاب‌های تالیفی اعضای انجمن تبری‌سرایان مازندران در زمینه فرهنگ عامه و اشعار تبری است، افزود: هدف ما از تشویق اعضای انجمن به چاپ کتاب، استفاده از واژگان مازندرانی و حفظ واژگان سره و کهن است.

عضو هیئت مدیره انجمن تبری‌سرایان ساری با بیان اینکه زبان مازندرانی از زبان‌های در معرض خطر است، گفت: اعضای انجمن از نسلی هستند که با پدر و مادر و اجداد خود به زبان مازندرانی صحبت می‌کردند و با فرهنگ و آداب این منطقه زندگی کرده‌اند و به زبان اصیل مازندرانی مسلط هستند و می‌توانند در حفظ این زبان کمک کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان مازندران تصریح کرد: برخی از اعضای انجمن هم قصه‌گو هستند که در زبان مازندرانی به آنها «حُسنی‌گو» می‌گویند و با قصه‌های مازندرانی سعی در حفظ زبان دارند.

رمضانی با اشاره به فعالیت آموزشی انجمن تبری‌سرایان در سطح شهرستان‌ها، ادامه داد: در سال‌های اخیر به واسطه فعالیت این انجمن و حضور استادان برجسته شعر تبری در این جلسات، شاهد افزایش سرایش شعر با وزن هستیم.

توجه به وزن در شعر تبری افزایش یافته است

وی با بیان اینکه در مازندرانی حدود ۶۰۰ شاعر تبری‌سرا شناسایی کردیم، خاطرنشان کرد: اینها ظرفیت بزرگی برای حفظ زبان مازندرانی و انتقال آن به نسل جوان و نوجوان هستند.

عضو هیئت مدیره انجمن تبری‌سرایان ساری درباره ترویج کتابخوانی، اظهار کرد: یکی از اهداف ما در انجمن تبری‌سرایان، پیوند نسل جوان با کتاب است و این اقدام را از طریق جمع‌خوانی و یا رونمایی کتاب، دنبال می‌کنیم.

نویسنده کتاب «مازندران در عصر ناصری» افزود: اگرچه اغلب اعضای انجمن از فرهنگیان بازنشسته هستند که دستی بر آتش دارند اما فضا برای ورود نوجوانان و جوانان فراهم است و اعضای انجمن در این رده سنی هم فعال هستند و به پاسداشت زبان مازندرانی کمک می‌کنند.

رمضانی با تاکید بر لزوم حمایت از نویسندگان بومی به ویژه نویسندگان حوزه فرهنگ عامه، گفت: تولید آثار مکتوب توسط پژوهشگران و نویسندگان، گامی به سمت نجات زبان مازندرانی است تا از غربت رهایی یافته و دوباره گویش‌وران بیشماری به این زبان سخن بگویند.

وی با بیان اینکه در زمینه ترویج مطالعه و حفظ زبان مازندرانی باید از برنامه‌های شعاری خارج شویم، تصریح کرد: اجرای برنامه‌های تکراری که نتیجه‌ای در بر ندارد منجر به گسترش فرهنگ مطالعه و نجات زبان مازندرانی نخواهد شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: جوانان و نوجوانان با حضور در این نشست‌ها و گوش سپردن به شعرخوانی و صحبت کردن پژوهشگران و شاعران، با واژگان مازندرانی آشنا شده و پس از مدتی به این زبان سخن می‌گویند.

رمضانی با بیان اینکه نیازمند بازنگری در برنامه‌های ترویج فرهنگ مطالعه و توجه به فرهنگ بومی هستیم، خاطرنشان کرد: این ۲ در کنار یکدیگر می‌توانند منجر به رخداد فرهنگی بزرگی شوند که جامعه از آن منتفع شود.

توجه به وزن در شعر تبری افزایش یافته است

وی با اشاره به اینکه در این نشست شاهد حضور خنیاگران موسیقی مازندرانی از جمله استاد علیزاده، علمباز، خوشمکان، توکلی، زارع و دیگران هستیم، اظهار کرد: انجمن تبری‌سرایان می‌تواند محلی برای اشاعه فرهنگ کتابخوانی و تربیت نسل جدید نویسندگان، شاعران، پژوهشگران و فعالان عرصه فرهنگ باشد اما با بی‌مهری‌هایی مواجه است.

این نویسنده با بیان اینکه ۱۳ انجمن تبری‌سرایان در مازندران فعال است و در بیش از ۲۰ گروه مجازی علمی فعالیت دارند، گفت: این انجمن‌ها از حمایت دولتی برخوردار نیستند و نشست‌های انجمن با هزینه شخصی اعضا برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری این نشست در سالن اجتماعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در حالی که در برخی ادارات مرتبط به روی انجمن تبری‌سرایان قفل است، از سرپرست و معاونان این اداره کل برای این همدلی قدردانی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها