سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
چرا باید «نخبگان جدید اسرائیل» را بشناسیم؟

موضوع کتاب در دست چاپ «نخبگان جدید اسرائیل»، موضوع بکری است و در شناخت جامعه اسرائیل خیلی موثر است ضمنا مطالعه آن به فهم آنچه در اسرائیل می‌گذرد، خیلی کمک می‌کند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): وحید خضاب، مترجم کتاب «نخبگان جدید اسرائیل» را ترجمه کرده است که به زودی منتشر خواهد شد. خضاب در یادداشتی شفاهی جزئیاتی از این کتاب را در اختیار ایبنا قرار داده است.

کتاب «نخبگان جدید اسرائیل؛ پژوهشی در پیامدهای جدید جریان دینی بر مراکز تصمیم‌ساز» تالیف صالح نعامی، کارشناس مسائل داخلی اسرائیل (که آثار دیگری هم تالیف کرده) و این کتاب را انتشارات الجزیره در قطر منتشر کرده است. یک پژوهش جمع‌وجور در ۱۵۰ صفحه است. کتاب چند فصل مبتنی بر پیامدهای جدید جریان دینی را در میان نخبگان فرهنگی، سیاسی و نظامی اسرائیل محور بحث قرار می‌دهد.

در فصل نخست درباره نخبگان قدیم اسرائیل صحبت می‌کند، توضیح این‌که در اینجا کلمه نخبگان درباره نخبگان سیاسی به کار رفته است نه به معنای مصطلح در فارسی. هر چند شاید درباره نام کتاب تغییراتی انجام شود، اما هنوز تصمیم قطعی درباره آن نگرفتم. مولف از تاسیس اسرائیل تا سال ۱۹۷۷ بررسی کرده که در این برهه عموماً چپ‌گراها و سکولارهای غربی‌الاصل بودند، یعنی از کشورهای غربی (اروپایی) به اسرائیل آمده و اکثریت قاطع را در میان نخبگان داشتند و اکثراً دولت دست آنها بود. مولف در این میان نخبگان شرقی‌الاصل و حضورشان را در پارلمان بررسی کرده است.

مولف از فصل سوم به بعد درباره جریان صعود دینی ملی‌گرا صحبت کرده است، یک جریان دینی در اسرائیل هست موسوم به جریان حریری که اندیشه‌های خاص توراتی دارند و جریان دینی ملی‌گرا هم هست که تقویت تشکیل اسرائیل و حضور در نهادهای مختلف حکومت را تشویق می‌کند. مولف بیشتر در این مباحث ورود پیدا کرده است. در کنار آنچه دلایلی باعث شده که جریان نخبگان دینی ملی‌گرا صعود پیدا کنند و در مراکز مختلف تصمیم‌گیری در حوزه‌های متفاوت قرار بگیرند، هم بررسی کرده و عوامل فرهنگی، ساختار آموزشی، طرح‌های وطن‌گزینانه (شهرک‌سازی) و عقبگرد سکولاریسم در جامعه اسرائیل و تحولات اقتصادی را رصد کرده که از نظر مولف عوامل بالا آمدن این جریان است.

پس از آن میزان حضور جریان دینی ملی‌گرا در دوایر نخبگانی مختلف از جمله نخبگان سیاسی، دینی، رسانه‌ای، فرهنگی و قضائی که به جریان دینی ملی‌گرا وابسته هستند، بررسی کرده است. در فصل چهارم مولف پیامدهای حضور نخبگان جدید اسرائیلی را رصد کرده که حضور آنها چه اثراتی می‌تواند در بر داشته باشد؛ مثلاً در درگیری با فلسطینی‌ها چه پیامدی دارد؟ بر ظهور سازمان‌های تروریستی در داخل اسرائیل که علیه فلسطینی‌ها اقدام می‌کنند که سلاح‌های قانونی در اختیار دارند، رصد کرده است. در روابط اسرائیل با جهان عرب، روابط بین‌المللی با جهان و در دینی‌سازی فضای عمومی اسرائیل که بیشتر به عنوان یک جامعه سکولار شناخته می‌شد و تاثیر حضور جریان جدید نخبگان دینی را در ساختار حکمرانی اسرائیل. ضمن این به پیامدهای اقتصادی این جریان نیز نگاه کرده است.

نکته خیلی مهم، مولف در تالیف کتاب به منابع عبری رجوع کرده و تقریباً بیش از ۹۵ درصد از منابع آن عبری است که از کتاب‌ها، مجلات، گزارش‌های پژوهشی، اسناد رسمی و سایت‌های اسرائیلی مطالب را استخراج کرده و اطلاعات دست اولی را ارائه داده است. موضوع کتاب، موضوع بکری است و در شناخت جامعه اسرائیل خیلی مؤثر است و حداقل منبع تخصصی درباره اسرائیل به این شکل در فارسی ندیده بودم که مطالعه آن خیلی به فهم آنچه در اسرائیل می‌گذرد، کمک می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها