چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
کارگاه تخصصی شعر در اردبیل برگزار شد

اردبیل- همزمان با گرامیداشت هفته کتاب، کارگاه تخصصی آموزش شعر با حضور زهیر توکلی شاعر برجسته کشور در اردبیل برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، در این کارگاه که صبح چهارشنبه با حضور ۵۰ نفر از شاعران و علاقه مندان به آموزش شعر در سالن اداره ارشاد اسلامی برگزار شد، زهیر توکلی از شاعران برجسته کشور مباحث تئوریک و کاربردی شعر را مطرح کرد.

زهیر توکلی در گفتگو با خبرنگار ایبنا هدف از برگزاری این کارگاه را استفاده از ظرفیت‌های خانه کتاب در بحث پرورش شاعر و آموزش تخصصی این رشته عنوان کرد و افزود: این کارگاه به همت خانه کتاب زیر نظر معاونت فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرها و استانهای مختلف برگزار می شود و در این کارگاه مباحث مهم تئوری از جمله نوع زبان و مواجهه شاعر با اشیا و پدیده‌های اطراف و فرق آنها بررسی شد.

کارگاه تخصصی شعر در اردبیل برگزار شد

وی با بیان اینکه دید شاعر به اطراف با دید آدم معمولی فرق دارد، اظهار کرد: شاعر باید بداند چگونه با متون کلاسیک و غیر کلاسیک روبه رو شود و در این کارگاه جزیبات آن مورد بحث قرار گرفت.

وی سطح شعر شاعران استان اردبیل را بالا خواند و تصریح کرد: دست شاعران استانهای ترک نشین به دلیل دو زبانه بودن باز است و این امکان و ظرفیت بالایی است که می‌توانند با مسلط بودن به زبان مادری و یادگیری زبان رسمی کشور یعنی فارسی شعرهای بهتری را بگویند.

وی اظهار امیداواری کرد انتظار می‌رود در آینده نزدیک از بین استان‌های ترک زبان بویژه استان اردبیل شاعرانی چون شهریار خلق شوند و بتوانند همچون ایشان اشعار شاهکار در دو زبان به جهان شعر و ادب ارائه کنند.

در بخش دوم این کارگاه شاعران اشعار مختلف خود را قرائت و توکلی به ارائه نکته‌های لازم برای بهتر شدن اشعار پرداخت و نیز به سوالات تخصصی شاعران پاسخ گفت.

کارگاه تخصصی شعر در اردبیل برگزار شد

توکلی در پاسخ به این سوال که «یک شاعر در انتقال مضمون شعر خود به مخاطب از چه سازگاری استفاده کند یعنی سازگار عقلانی و یا احساسی کدام مهم است؟» بیان کرد: این بستگی به ذائقه خود شاعر دارد، شاعری هست اندیشه‌های بزرگی دارد و شاعری نیز احساس زیادی دارد همچون شهریار که آنقدر احساس درون و دردش بزرگ بود و از آنها سخن می‌گوید و مخاطب را همراه خود می‌کند، حتی این احساس آنقدر قوی است که با خود زمزمه می‌کند و این زمزمه به جان مخاطبش می‌نشیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها