یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
اندیشه‌های کنشگرانه و مثال‌های عملی برای آزادی عمل اجتماعی-سیاسی

کتاب «دیزاین و دموکراسی» بررسی می‌کند که دیزاین چگونه درک تازه‌ای از مواجهه شخص و دولت و امکاناتی برای دستکاری آن فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «دیزاین و دموکراسی» با عنوان فرعی اندیشه‌های کنشگرانه و مثال‌های عملی برای آزادی عمل اجتماعی-سیاسی گردآوری میشائیل ارلهوف و مازیار رضایی با ترجمه مریم پوراسماعیل از سوی نشر مشکی منتشر شد.

این کتاب در هفت فصل به شرح موضوعاتی همچون حکومت (‌مندی) دیزاین، دیزاین برای سیاست، در جست‌وجوی گام بعدی، دموکراسی به واسطه دیزاین، دموکراسی به واسطه ساختن، دیزاین دموکراسی یا گِل لگدکردن؟، دیزاین و سیاست‌های روزمره و دیزوکراسی: تضادها و امکان‌ها در چارچوب دموکراسی و دیزاین و بین آنها پرداخته است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: موضوعی به شدت پیچیده و در نتیجه بسیار الهام‌بخش و هیجان‌انگیز: دموکراسی و دیزاین. همین‌طور هم هست زیرا هم دموکراسی و هم دیزاین همیشه با تضادها دست به گریبان بوده‌اند. دموکراسی و دیزاین نویدبخش توسعه اجتماعی مسالمت‌آمیز و همزمان ابتکارها و چشم‌اندازهای تازه‌اند. با این حال، این وعده و وعیدها طبق معمول به خط مشی‌های پیش‌پاافتاده‌ای در خدمت بازار و سلطه تبدیل می‌شوند. این واقعیت، از سوی دیگر، دموکراسی و دیزاین را به مفاهیمی واقعاً جذاب برای تجزیه و تحلیل نظری تبدیل می‌کند چون موضوع اینجاست که باید «بینابینِ» دموکراسی و دیزاین، پیوندهای درونی و قابلیت آنها را به خوبی درک کنیم و اگر ممکن شد از آن بهره ببریم.

دموکراسی که رویای شهروندان جسور و گزینه آنها برای تصمیم‌گیری مشترک درباره همه چیز است آشکارا بر آزادی‌بخشیِ بی‌وقفه و در نتیجه بر ضرورت اعمال فعالانه آن استوار است. این کار به دلایل بسیار، بی‌بروبرگرد و به شدت، دشوار داشته باشد. اما ناچاریم بپذیریم که متاسفانه فعالیت‌های واپسگرایانه و سلطه‌جویانه هم، مثل اعتراض‌ها، به وجود آمده و همچنان به وجود می‌آید، هم در گذشته و هم در حال حاضر. با این حال، بی‌درنگ می‌توان ماهیت حقیقی این‌گونه اقدامات را دریافت: غیردموکراتیک. همان‌طور که فرم خودِ دموکراسی تردیدآمیز است فرم اقدامات ضد آن و اقدامات حمایت از آن نیز چنین است: واقعیتی که دوباره، هم تجربه است و هم، بنا به ضرورت، موضوعی برای تجزیه و تحلیل.

و، وقتی پرسش از فرم مطرح می‌شود ناگزیر درباره دیزاین حرف می‌زنیم؛ چون دیزاین همه چیز را شکل می‌دهد، معیارهای بهنجاری را تعیین می‌کند و فرایندهای تعامل و زندگی اجتماعی را، نهانی یا آشکارا، می‌آفریند. این واقعیت را بی‌درنگ باید بررسی کرد: همان چیزی که در این کتاب به راه‌های گوناگون به آن خواهیم پرداخت.

شکی نیست که دیزاین عامل اصلی سرمایه‌داری و ابزار اساسی صنعتی‌سازی است. بنابراین، دیزاین خط‌مشی‌های بازار را هم، که قدرت‌های حاکم می‌خواهند آنها را درون دموکراسی جا بدهند، در همکاری با عوامل دیگر خلق می‌کند. پس دور از انتظار نیست که دیزاین را فرصت‌طلبانه و محافظه‌کار تلقی کنیم.

از طرف دیگر باید بپذیریم هر گونه اعتراض، مثلاً اعتراض‌های ضد بازار و ضد افسردگی اجتماعی ناشی از صنعتی‌سازی، ارتباطی اساسی با دیزاین دارد یا، در واقع، به دست دیزاین شکل می‌گیرد. این موضوع در مورد فرم‌های گفتمان‌هایی که راه به اعتراض‌ها می‌برند و طبیعتاً در مورد طرز بیان عمومی‌شان هم صدق می‌کند.

توجه مولف در این پژوهش به چگونگی سازوکار دیزاین در حکومت‌رانی و حکومت‌مندی است تا به وسیله آن، هدایتِ اخلاق و رفتار مردم و نظارت بر آن را موردنظر قرار دهد. مثلاً بررسی می‌کند که دیزاین چگونه درک تازه‌ای از مواجهه شخص و دولت و امکاناتی برای دستکاری آن فراهم می‌کند.

کتاب «دیزاین و دموکراسی» با عنوان فرعی اندیشه‌های کنشگرانه و مثال‌های عملی برای آزادی عمل اجتماعی-سیاسی گردآوری میشائیل ارلهوف و مازیار رضایی با ترجمه مریم پوراسماعیل در ۲۹۲ صفحه با قیمت ۲۵۵ هزار تومان از سوی نشر مشکی منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها