یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
رمان «ماتی خان» در بندر ترکمن نقد و بررسی می‌شود

گلستان- رمان «ماتی خان» اثر عبدالرحمان اونق در نخستین روز از سی و یکمین هفته کتاب در بندر ترکمن نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندر ترکمن، به همت و همکاری حوزه هنری، اداره کل کتابخانه‌های عمومی و در راستای سلسله نشست‌های گلستان هنر، نشست بررسی رمان «ماتی خان» اثر عبدالرحمن اونق در روز سه‌شنبه ۲۳ آبان ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در سالن جلسات فرمانداری بندر ترکمن برگزار می‌شود.

آنادوردی عنصری منتقد و پژوهشگر تاریخ و حمید کمی پژوهشگر و منتقد ادبی در این نشست ادبی که در نخستین روز از سی و یکمین هفته کتاب برگزار می‌شود، رمان «ماتی خان» را نقد و بررسی خواهند کرد.

رمان «ماتی خان» به همت انتشارات سوره مهر در ۴۱۶ صفحه و قطع رقعی و جلد شومیز برای نخستین بار در سال ۱۳۹۸ روانه بازار کتاب شد و در دومین دوره جایزه ادبی اندرزگو به‌عنوان اثر برگزیده در بخش رمان بزرگ‌سال شناخته شد و عبدالرحمن اونق نویسنده گلستانی ترکمن به‌واسطه این اثر تاریخی حماسی خود به‌عنوان چهره سال هنر انقلاب معرفی شد.

کتاب «ماتی خان» زمانی شروع می‌شود که به ریش‌سفیدان ترکمن خبر می‌دهند حکومت (اوایل حکومت پهلوی) قصد دارد در تمامی قبیله‌های مرزنشین مرزبانی بسازد. ماتی خان به‌عنوان یکی از بزرگان قبایل این موضوع را به مردم خود می‌گوید. ترکمن‌ها تا آن روز چیزهای جالبی از مأموران حکومتی نشنیده بودند برای همین دچار وحشت می‌شوند.

در این اثر با مجموعه‌ای از اسم‌ها و آداب و رسوم ترکمن‌ها و شیوه زندگی آن‌ها در دوران قبل از انقلاب آشنا می‌شویم که نشان از تسلط نویسنده به این اقلیم فرهنگی است.

به گزارش ایبنا، عبدالرحمان اونق متولد ۱۳۳۹ در ترکمن‌صحرا و از نویسندگان مطرح این دیار است که از وی تاکنون آثاری چون مجموعه قصه‌های ترکمن، سورتیک، در عمق شب‌های تار، چوپان کوچک، راز خایر خوجه، آوای صحرا، حماسه گوراوغلی و سماجت روانه بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها