یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
برگزاری ۱۷۰۰ برنامه ترویج کتابخوانی در فارس

فارس- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برنامه‌های سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی را در شیراز اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، حمیدرضا قانعی در نشست خبری هفته کتاب استان فارس اظهار داشت: امسال برای اولین بار دبیرخانه ستاد برگزاری هفته کتاب استان فارس تشکیل شد.

وی با بیان اینکه پایتختی کتاب چند سالی است که اجرا می شود، افزود: یکی از شهرهایی که در چند سال اخیر مکرر در بحث پایتختی کتاب حضور داشته اوز بوده که امسال از میان ۲۰ شهر به مرحله نهایی راه یافت و به عنوان شهر شایسته تقدیر شناخته شد و شهر دوستدار کتاب نام گرفت.

فروع هاشمی به نمایندگی از دبیرخانه پایتختی کتاب در شهرستان اوز نیز در این نشست گفت: سالهاست که اوز در رقابت پایتخت کتاب پیشینه دارد و تلاش‌های انجام شده در این راستا، چهار بار استان فارس را در رقابت پایتختی کتاب قرار داده است.

وی با بیان اینکه اوز در پنجمین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران بسیار خوش درخشید، افزود: هرچند با یک امتیاز کمتر به پایتختی دست نیافتیم اما خوشبختانه ثمره مطالعه و کتابخوانی با مردم عجین شده است.

هاشمی عنوان کرد: شاید هیچ وقت پایتخت کتاب نشویم اما فرصتی برای مردم برای علاقه‌مندی به کتاب فراهم شده و آشتی و انس و الفت با کتاب بیشتر شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس نیز در این نشست خبری، گفت: ضمن تبریک این هفته به کتابداران استان فارس آنان را گوهری پنهان در جامعه فرهنگی می دانم.

محمدحسین فیروزی با بیان اینکه هفته کتاب با همه محدودیت‌های مجموعه فرهنگی استان فارس شکل گرفته و باید تبلور یک سال فعالیت فرهنگی باشد، یادآور شد: حجم فعالیت‌های در ۲۵۶ کتابخانه عمومی استان بیش از هزار و ۷۰۰ برنامه فرهنگی ترویجی برنامه‌ریزی شده است.

اجرای ۶۷ برنامه ترویجی کتاب در ۱۶ بخش

به گفته فیروزی، در رونمایی کتاب و نقد بیش از ۶۷ برنامه داریم به نحوی که این برنامه ها در ۱۶ بخش اجرا می شود و بیش از ۱۲۰ کارگاه آموزشی و مهارتی، نمایشگاه کتاب، محافل ادبی و قرآنی و جلسات مطالعاتی و مسابقه کتابخوانی در زمره این برنامه‌هاست.

وی تصریح کرد: در سی و یکمین هفته کتاب یکی از بخش‌های اصلی، ایجاد کتابخانه‌های جدید است که هفت پروژه جدید در استان داریم. سه کتابخانه در شهرستان شرفویه و لطیفی داریم که با کمک خیرین و نهاد کتابخانه‌ها تجهیز شده و ۲۷ آبان افتتاح می‌شود.

فارس پیشتاز در نظم دادن به سالن‌های مطالعه

وی از به بهره‌برداری رسیدن چهار سالن مطالعه در شهرهای شیراز و داراب خبر داد و گفت: استان فارس پیشتاز در کشور در نظم دادن به سالن‌های مطالعه است.

وی با بیان اینکه روز گذشته در آستانه هفته کتاب سومین اردوی کتابخوانی عشایر برگزار شد که مورد استقبال عشایر غیور فارس قرار گرفت، ادامه داد: این رویداد فرهنگی در طول سال در دیگر مناطق عشایری استان ادامه می یابد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در رابطه با وضعیت کتابخانه‌ها عنوان کرد: در شاخص‌های کتابخانه‌ای در بخش امانت کتاب که اصلی‌ترین شاخص است بیش از ۳۲ درصد رشد داشتیم و در شاخص عضویت بیش از ۴۵ درصد افزایش عضویت داشتیم و در شاخص منابع ۴۰ درصد شاهد رشد هستیم.

وی تصریح کرد: میل به کتابخوانی در مردم وجود دارد بنابراین باید شرایط دسترسی مردم به کتاب را تسهیل کنیم.

به گفته فیروزی، از مردادماه در جریان جشنواره مردمی نذر کتاب، شاهد افزابش میزان کتاب جذب شده بودیم و تا امروز بیش از ۱۲۰ هزار جلد کتاب به ارزش ۷ میلیارد تومان جمع آوری شده است.

وی یادآور شد: این جریان فرهنگی مستمر و پویا بوده که با نظام جدید توانست بیش از ۱۰ درصد منابع کتابخانه های عمومی را تامین کند.

مدیرکل کتاخانه‌های عمومی فارس با تشریح حوزه توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی نیز بیان کرد: گروه‌های خاص شامل نابینایان، ناشنوایان، نوسوادان، زندانیان و عشایر گروه‌های جدیدی هستند که از خدمات کتابخانه‌های عمومی استفاده می‌کنند.

به گفته او، در یکسال گذشته بیشتر از ۲۱ هزار فعالیت ترویجی در کتابخانه‌های عمومی انجام شد.

فیروی همچنین با اشاره به فعالیت های حوزه زیرساختی افزود: در شهریورماه گذشته شاهد کلنگ زنی کتابخانه مرکزی شیراز بودیم که در سفر دولت با دستور رییس جمهور برای تامین اعتبار آن موافقت شد.

وی به آخرین وضعیت کتابخانه عمومی شهید آیت‌الله دستغیب شیراز اشاره کرد و گفت: این کتابخانه از لحاظ قدیمی بودن مهم است. تا ابتدای سال جاری نزدیک ۳۰ درصد پیشرفت داشته که در همین نیم سال بیش از ۶۵ درصد پیشرفت داشته و مراحل پایانی را طی می‌کند و تا قبل از دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.این کتابخانه با بازطراحی و بخش‌های نوین مدل جدیدی را ارائه می کند که مورد موافقت نهاد کتابخانه‌های عمومی است.

وی با اعلام اینکه پنج کتابخانه عمومی به مجموعه استان افزوده شد، خواستار حمایت رسانه‌ها از اقدامات این اداره کل شد و گفت: پیوست رسانه حتماً افزایش کتابخوانی را در پیش دارد.

مشارکت شهرداری در برنامه‌های هفته کتاب شیراز

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی شهرداری شیراز نیز در این نشست اعلام کرد: در حوزه ترویجی و بسترسازی با همکاری کتابخانه‌های عمومی و فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در ۲۰ عنوان فعالیت مشارکت داریم.

روح‌الله مظفری از آغاز تالیف دانشنامه شیراز با مصوبه شورای شهر و تاکید شهردار خبر داد که برای اولین بار شکل می گیرد و تقریباً هفت‌هزار صفحه است. در کنار این، تاسیس کتابخانه تخصصی شیراز شناسی در برنامه شهرداری شیراز قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: کلنگ زنی کافه کتاب در فرهنگسرای کتاب در هزار و ۷۰۰ مترمربع در هفته کتاب امکان‌پذیر شد.

مظفری همچنین از تجهیز دو دستگاه اتوبوس کتاب با همکاری کتابخانه های ععمومی استان فارس خبر داد و گفت: امسال با استارتاپ ها همکاری شد که در بخش ترویج و توزیع چهار هزار کتاب در طول سفرهای شهری انجام بپذیرد.

به گفته مطفری، اجرای نمایشگاه کتاب در فرهنگسراها، احسان کتاب و عضویت نیم بهای کتابخانه‌ها در فرهنگسرای شهرداری شیراز دیکر برنامه های به مناسبت هفته کتاب است.

وی از ایجاد ۱۰ کتابخانه مشارکتی در شیراز خبر داد و افزود: کتابخانه سه فرهنگسرای بزرگ مقیاس در مناطق محروم از عوارض نیم درصد مجهز می شوند که نویدبخش تغییر و تحول در حوزه کتابخوانی است.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی جنوب کشور نیز با بیان اینکه هفته کتاب امسال تلنگری باشد که بتوان در راستای توجه بیشتر به این حوزه گام برداشت، گفت: با توجه به سیاست‌های سازمان و نقش کتابخانه ملی به عنوان هماهنگ کننده در این برنامه‌ها مشارکت کردیم.

معرفی کتابداران نامدار حال و گذشته

روح‌الله منوچهری با اعلام اینکه در راستای شناساندن مفاخر کتابداری در گذشته و حال جلسات کتابداران نامدار برگزار می شود، افزود: اولین جلسه با نام ابن سینا با در نظر گرفتن دکتر کیانی در آستانه هفته کتاب برگزار شد.

منوچهری با بیان اینکه مخاطب برنامه فوق تخصصی است، افزود: در راستای آشنایی با ادبیات کهن دو برنامه را از هفته کتاب کلید زدیم که به طور مستمر ادامه خواهد داشت و روزهای شنبه با موضوع سعدی برنامه تدارک دیدیم.

به گفته او، یکی از برنامه‌های عمومی ما جشنواره عکس با موضوع کتاب و کتابخوانی با همکاری انجمن سینمای جوان است که در طول هفته کتاب برگزار خواهد شد.

وی افزود: برنامه «کتاب است آیینه روزگار» برگزار خواهیم شد که مشاعره با موضوع کتاب و پرفورمنس ادبی در سه‌شنبه ۲۳ آبان جاری برگزار می شود.

وی از برگزاری برنامه ادبی «سرشناسه» خبر داد و افزود: در طول هفته کتاب کارگاه جلدسازی و کتاب آرایی که مختص کتابهای نفیس است، برگزار خواهد شد.

در ادامه یزدانی از صداوسیما فارس نیز به شرح برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و فضای مجازی پرداخت.

همچنین هاشم کرونی معاون حوزه هنری فارس نیز به تشریح برنامه‌های هفته کتاب این نهاد پرداخت و گفت: حوزه هنری هر ۴۵ روز یک عنوان کتاب در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی منتشر کرده است و اخیراً کتاب «اشک حوا» نیز به چاپ سوم رسید.

وی از اعلام فراخوان طرح «آیینه در آینه» در حوزه خبر داد که تولید ۱۰ نمایش از آثار برتر ادبیات انقلابانقلاب اسلامی را در اولویت قرار داده است.

انتشار کتاب داستانک فلسطین در حوزه هنری فارس

کرونی از انتشار مجموعه ۱۲ داستانک برای فلسطین در این روزها خبر داد و افزود: مجموعه شعر بانوان شاعر شیراز با عنوان دختران آفتاب از دیگر تولیدات حوزه هنری فارس است.

به گفته او، فاز دوم اردیبهشت رمان شیراز با هدایت اکبر صحرایی با هدف تولید هشت رمان درباره شیراز آغاز شده است.

به گزارش ایبنا؛ سی‌و یکمین هفته کتاب از ۲۴ ابان تا سوم آذرماه ۱۴۰۲ برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها