چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
دوره «درسگفتار فلسفه‌های مضاف» برگزار می‌شود

دوره 8 جلسه‌ای «درسگفتار فلسفه‌های مضاف» به همت کانون اندیشه جوان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دوره «درسگفتار فلسفه‌های مضاف» با حضور رمضان علی‌تبار فیروزجائی، عضو هیئت علمی و دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، از ۲۱ آبان ۱۴۰۲ شروع می‌شود. رمضان علی‌تبار فیروزجائی دانش آموخته حوزه علمیه قم و فارغ التحصیل سطح ۴ کلام اسلامی از موسسه آموزش عالی امام صادق (ع) و کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه قم است.

محورهای این دوره آموزشی عبارتند از پیشینه فلسفه مضاف، تعریف‌ها و تلقی‌ها از فلسفه مضاف، نقش فلسفه مضاف در تولید علم، انواع فلسفه‌های مضاف و تفاوت‌های آن‌ها، نسبت و مناسبات فلسفه‌های مضاف با فلسفه مطلق و معیار دینی و الهی بودن فلسفه مطلق و فلسفه‌های مضاف.

مسئله فلسفه‌های مضاف بیش از بیست سال است که مسئله محافل علمیِ دانشگاهی و حوزوی جامعه ما در توجه به علم و جهان جدید است. تاثیر و حضور نگرش اسلامی و ارزش‌های دینی و بومی در علم و جهان جدید و نسبت این امور با انسان مسلمان ایرانی دغدغه فلسفه‌های مضاف را در متن تتبعات اهالی علم در این سرزمین قرار داده است.

فلسفه‌های مضاف توسط اساتید و پژوهشگران مختلف دانشگاهی و حوزوی و براساس مشرب‌های مختلف فکری مورد بحث و بررسی و تبیین قرار گرفته است اما هیچگاه تاملی جامع به اقسام رویکردهای موجود و موثر به فلسفه های مضاف و کارکردها و ثمراتی که این حوزه مطالعاتی تا کنون بر عرصه علمی جامعه ایرانی داشته است از جمله امور انجام ناشده‌ای است که ضرورت معین شدن وضعیت این حوزه مطالعاتی و تحقیقی و ادامه حیات موثر آن در عرصه علمی را ایجاب می‌نماید.

بدین منظور، یکی از آثار جامع که براساس نگاهی غنی به حکمت اسلامی در حوزه فلسفه های مضاف در دوره اخیر نگاشته شده کتاب «فلسفه‌های مضاف» اثر آیت الله علی اکبر رشاد است.

از همین رو کانون اندیشه جوان درنظر دارد به منظور آشنایی مخاطبان با تاثیرات عینی و مشخصِ نگاه به فلسفه‌های مضاف در عرصه‌های مختلف علمی؛ دوره «فلسفه‌های مضاف» را طی ۸ جلسه برگزار نماید. این جلسات به صورت مجازی در اسکای روم کانون اندیشه جوان برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط