سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
آمریکا و اسرائیل نمی‌خواهند جنگ به لبنان کشیده شود/ هدف آمریکا حمایت از اسرائیل است

سید صلاح فحص، نماینده جنبش امل در تهران با اشاره به وقایع روز در غزه گفت: آمریکا در حمایت از اسرائیل دو مشکل دارد؛ امروز اوکراین از یک طرف و اسرائیل از طرف دیگر. لذا با جنگی که در غزه است، کسی خبر ندارد که در اوکراین اوضاع از چه قرار است؟ الان کل هدف آمریکا حمایت از اسرائیل است. برای همین خیلی تلاش می‌کنند که نزدیک لبنان نشوند تا در منطقه جنگ وسیع‌تر نشود.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): سید صلاح فحص، نماینده جنبش امل در تهران با حضور در نشست نقد و بررسی کتاب «راز پایداری سوریه به روایت اسناد محرمانه» که در سرای کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، درباره وقایع روز غزه سخن گفت.

نماینده جنبش امل در تهران اظهار کرد: آنچه که در هفت اکتبر اتفاق افتاد، یک حمله بی‌نظیر در تاریخ مبارزات فلسطین و اسرائیل است و آن‌قدر محرمانه بود که اسرائیلی‌ها اصلاً انتظار نداشتند به این شکل مورد حمله واقع شوند، برعکس اسرائیلی‌ها قبل از هفت اکتبر در تلاش بودند که به غزه حمله و فلسطینی‌ها را از آنجا اخراج کنند.

او افزود: هدف اصلی اسرائیل اخراج و آواره کردن فلسطینی‌هاست. بنابراین هفت اکتبر به قول ما «وَمَکَرُواْ وَمَکَرَ ٱللَّهُۖ وَٱللَّهُ خَیۡرُ ٱلۡمَٰکِرِینَ» بود و این حمله نشان داد که چقدر اسرائیل ضعیف شده است که با حمله ۷ اکتبر بدجور غافلگیر شدند و خودشان فهمیدند که از قدرت‌شان کاسته شده است.

نماینده جنبش امل در تهران عنوان کرد: می‌دانید پیش از این اتفاقات نتانیاهو دست به هر تلاشی زد تا دولتش بماند، چون با مسائل زیادی درگیر است. لذا اگر جنگ متوقف شود، تصور می‌کنم دوران فعالیت‌های سیاسی او تمام شده و کنار خواهد رفت یا کنار زده می‌شود؛ ابتدا به خاطر غافلگیری در ۷ اکتبر و دیگر به دلیل رویکردی که بعد از این اتفافات داشت.

سید صلاح فحص گفت: اسرائیلی‌ها تا به امروز در غزه ۱۰ هزار فلسطینی را شهید کردند. این نکته حاکی از آن است که قدرت اسرائیل تنها در کشتار عمومی است و ارتش آن تنها قدرت مانور در کشتن غیرنظامیان دارد. رویکرد آنها نشان می‌دهد که ارتش اسرائیل ضعیف شده است، در حالی که زمانی قوی‌ترین ارتش دنیا شده بود. برای همین اگرچه امروز در فلسطین و لبنان جنگ هست، اما این مساله که جنگ کی تمام شود؟ بستگی به قدرت تحمل نیروهای حماس دارد و ضعف نتانیاهو.

او ادامه داد: یکی دیگر از مولفه‌های این جنگ آمریکاست که می‌خواهد فضای غزه و جمعیت آن را تغییر بدهد و در پی آن است که فلسطینی‌ها دیگر حماس و مقاومت نداشته باشند و امثال محمود عباس سر کار بیایند. اگرچه آمریکایی‌ها خودشان در منطقه مشکل دارند و تلاش زیادی کردند که تغییرات زیادی در منطقه صورت بدهند.

نماینده جنبش امل در تهران بیان کرد: آمریکایی‌ها می‌گویند که در منطقه جنگ نمی‌خواهند. چون می‌دانند اگر در منطقه جنگ صورت بگیرد، ضربه محکمی خواهند خورد و دیگر توانایی کمک و حمایت از اسرائیل را نخواهند داشت. همین الان اسرائیل در شرایط خوبی نیست، چون طی سی روز حمله به غزه نتوانست ۲۰ کیلومتر را اشغال کند!

مبهم ماندن تعداد کشته‌های اسرائیل

سید صلاح فحص با نگاهی به مسائل پیش آمده در غزه گفت: آنچه مهم است مخفی کردن تعداد کشته‌های اسرائیل است، چون اسرائیل هیچ‌گاه اعلام نمی‌کند تعداد کشته‌ها و میزان خسارت چقدر بوده است. هر چند امروز برخی را اعلام می‌کند، چرا؟ چون می‌خواهد نشان بدهد اگر جنگ با این روال طول بکشد، خسارت زیادی به آنها وارد می‌شود.

او افزود: اسرائیل می‌داند که باز کردن یک جبهه در شمال فلسطین اشغالی یعنی درگیری با مقاومت لبنان برایش هزینه سنگینی در برخواهد داشت و چه بسا منجر به نابودی‌اش شود. آنها ادعا می‌کنند که ما لبنان را نابود می‌کنیم! چه‌طور می‌خواهند این کار را انجام دهند؟ آنها توی سی روز ۱۰ کیلومتر ساختمان در غزه نابود کردند. می‌دانید مساحت لبنان چه قدر است؟ ۱۰ هزار کیلومتر مساحت دارد.

نماینده جنبش امل در تهران بیان کرد: چه طور می‌خواهند این کار را بکنند؟ برای آن کار سلاح دارند؟ می‌دانید که اگر امروز از آمریکا سلاح بخواهند باید تقریباً سه سال کار کنند تا سلاح‌هایی که اسرائیلی‌ها می‌خواهند برای‌شان تولید کند. ضمن این‌که آمریکا در حمایت از اسرائیل دو مشکل دارد؛ امروز اوکراین از یک طرف و اسرائیل از طرف دیگر. لذا با جنگی که در غزه است، کسی خبر ندارد که در اوکراین اوضاع از چه قرار است؟ الان کل هدف آمریکا حمایت از اسرائیل است. برای همین خیلی تلاش می‌کنند که نزدیک لبنان نشوند تا در منطقه جنگ وسیع‌تر نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها