سه‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
سمنان؛ هشتمین پایتخت کتاب ایران

آیین انتخاب و معرفی هشتمین پایتخت کتاب ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین انتخاب هشتمین پایتخت کتاب ایران و شهرهای خلاق کتابخوانی با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سه‌شنبه (۹ آبان‌ماه) در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و شهر «سمنان» به‌عنوان هشتمین پایتخت کتاب ایران معرفی شد.

مقرر شده است به دلیل ویژگی‌های مهمی که پنج شهر اوز استان فارس، سمنان، سبزورا، شاهین شهر اصفهان و کرج به خود اختصاص داده‌اند طی مراسمی تقدیر به عمل آید. این پنج شهر واجد عناوینی به صورت انحصاری در برنامه پایتخت امسال شدند.

با توجه به ویژگی فعالیت‌های مردمی و مردم پایه بودن فعالیت‌ها، شهر اوزاستان فارس در بین شهرهای نامزد، شایسته تقدیر شناخته شد.

از حیث مدیریت شهری فعال در زمینه کتاب، و اختصاص حداکثری امکانات در اختیار نهادها، شهر «شاهین شهر» به‌عنوان مدیریت شهری فعال مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

از حیث تلاش برای ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و معرفی کتاب خوب شهر سبزوار به‌عنوان شهر برتر مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

از حیث تلاش برای مهارت‌های کتابخوانی و طراحی برنامه‌های خلاق در حوزه مهارت‌های کتابخوانی شهر کرج واجد این ویژگی‌ها است و مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

شهر سمنان به‌دلیل اهتمام حداکثری مجموعه مدیریتی فعالان شهری و مردمی و ارائه برنامه‌ها و طرح‌های خلاقانه به‌عنوان پایتخت کتاب ایران در دوره پیش رو معرفی می‌شود.

احمدوند در ادامه این آیین گفت: امسال در هشتمین دوره، استقبال خوبی از برنامه پایتخت کتاب را شاهد بودیم. ۱۵۰ شهر در فراخوان نخست این رویداد، آمادگی خود را برای شرکت در این رقابت اعلام کردند. پس از ارزیابی‌هایی انجام شده، طی برگزاری مراسمی در مجموعه فرهنگی برج آزادی تهران، ۱۲ شهر به‌عنوان شهرهای دوستدار کتاب انتخاب و معرفی شدند. پس از معرفی این ۱۲ شهر، ارزیابی میدانی برنامه‌ها طی دوماه گذشته آغاز شد و اعضای هیئت ارزیابی با حضور در ۱۰ شهر راه‌یافته به مرحله نیمه نهایی، ارزیابی لازم را انجام دادند و در ادامه از بین این شهرها، پنج شهر به مرحله نهایی پایتخت کتاب راه یافتند.

وی افزود: این پنج شهر در این جلسه با حضور نمایندگان خود، علاوه بر ارائه تصویری از برنامه‌های خود، گزارشی نیز از فعالیت‌های خود در زمینه گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی، ارائه کردند.

وی ادامه داد: شهرهای اوز استان فارس، شاهین شهر اصفهان، کرج و سمنان به‌عنوان پنج شهر نهایی برنامه‌های خود را ارائه کردند. در حقیقت، انتخاب یک شهر به‌عنوان پایتخت کتاب ایران، از بین پنج شهر راه‌یافته به مرحله نهایی، کار بسیار دشواری بود و داوران تاکید داشتند، این پنج شهر در یک تراز نزدیکی به هم قرار دارند و تنها اقتضائات، جمعیت و امکانات این شهرها با یکدیگر متفاوت بوده است اما انگیزه‌ها، برنامه‌ها، همدلی و همگرایی تقریباً در بین همه شهرها، در یک سطح و نزدیک به هم قرار داشت.

احمدوند بیان کرد: حال هر شهری در یک حوزه و موضوعی، واجد ویژگی‌های برتر بود اما در مجموع همه این پنج شهر به‌عنوان شهرهای نمونه در موضوع انتخاب پایتخت کتاب، قابلیت داشتند.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه توسعه فرهنگ مطالعه و افزایش سرانه مطالعه در کشور یکی از اهدافی است که در رویداد پایتخت کتاب ایران دنبال می‌شود، تصریح کرد: یکی از برنامه‌ریزی‌ها که در طی هشتمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران انجام شد این است که بتوانیم در طی سال‌های آینده رویدادهای حوزه کتاب را در این شهرها به صورت پراکنده داشته باشیم؛ به این معنی که در هریک از این شهرها بتوانیم یک رویداد ملی داشته باشیم و شهرها میزبان یک رویداد ملی در زمینه کتاب و فرهنگ باشند. این ظرفیت به این شهرها داده می‌شود تا با استفاده از امکانات موجود، بتوانند یک برنامه، برای برپایی یک رویداد ملی را داشته باشند.

وی یادآور شد: معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران را با هدف توسعه عدالت فرهنگی و ترویج کتابخوانی از طریق حمایت از برنامه‌ها و پیشنهادهای نو و ابتکاری، اثربخش و پایدار، برگزار می‌کند. پایتخت کتاب ایران، عنوانی است که هرسال به یک شهر شرکت‌کننده، براساس نظر هئیت انتخاب و ارزیابی برنامه‌های آن شهر در حوزه کتابخوانی، اعطا می‌شود.

به گزارش ایبنا؛ هفت دوره پیشین این طرح به ترتیب شهرهای اهواز (۱۳۹۴)، نیشابور (۱۳۹۵)، بوشهر (۱۳۹۶)، کاشان (۱۳۹۷)، یزد (۱۳۹۸)، شیراز (۱۳۹۹) و سنندج (۱۴۰۰) توانستند عنوان پایتخت کتاب ایران را کسب کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها