پنجشنبه ۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
فیلم‌ساز اقتباسی می‌تواند «کارگردان مؤلف» باشد/ تکنیک کارگردانی، هنرمند را مؤلف می‌کند

کارگردان فیلم کوتاه «خودکشی به سبک نیچه» مطرح کرد: فضای بصری تکنیک و طراحی است که کارگردان را مؤلف می‌کند. نمی‌توان گفت فیلم‌ساز اقتباسی هیچگاه مؤلف نخواهد بود. ناصر تقوایی کارگردانی است که فیلم اقتباسی می‌سازد و مؤلف نیز هست. خط و ربط کارگردان و ترفندهای او است که کارگردان را مؤلف می‌کند.

فیلم کوتاه «خودکشی به سبک نیچه» به کارگردانی پیام کردستانی در جشنواره فیلم کوتاه تهران اکران شد که از کتاب «مغازه خودکشی» ژان تولی، اقتباس شده است.

پیام کردستانی کارگردان این فیلم در یک گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بیان کرد: شیوه نوشتن من به طور کامل اقتباسی است. من حتی اوقاتی که ایده‌ای در ذهن خود داشته باشم اول داستان آن را می‌نویسم و سپس از روی داستان خودم فیلمنامه را اقتباس می‌کنم. داستان این فیلم اقتباس از کتاب ژان تولی است که در یک روز خواندم و اتمسفر قصه بسیار من را جذب کرد.

این کارگردان فیلم کوتاه درباره داستان فیلم گفت: قصه راجع به یک دکتر داروخانه است که در این داروخانه، داروی خودکشی به فروش می‌رسد. روزی این دکتر با یک فرد حامله مواجه می‌شود و سعی می‌کند او را قانع کند که خودکشی را به تاخیر بیاندازد تا زمانی که بچه به دنیا بیاید.

وی درباره آثار خود عنوان کرد: این اولین اثر اقتباسی من است، البته که سایر فیلم‌های من هم اقتباس ادبی از خودم هستند اما نه آن‌گونه که فیلم را اقتباسی بگویند. در واقع به عنوان اثر اقتباسی تنها همین اثر را در کارنامه دارم.

کردستانی گفت: این اثر یک اقتباس آزاد است که بیشتر از همه چیز اتمسفر، فضا و کاراکتر اصلی داستان اقتباس شده است، باقی اتفاقات فیلمنامه داستان من است.


وی درباره پیوند ادبیات و سینما تصریح کرد: قصه‌های ادبی اصولاً باید دراماتیک باشد تا بتوان آن را نمایش داد و اقتباسی از آن تولید کرد. قصه‌های درونی زیاد برای اقتباس مناسب نیستند، قصه باید یک نمود بیرونی داشته باشد تا به خروجی درام تبدیل شود.

پیام کردستانی ادامه داد: من در روند این داستان با مشکلات خاصی روبرو نشدم. در واقع همانطور که گفتم خودم را ملزم به قصه نکردم و تنها در آن فضا قصه خودم را نوشتم. امروزه بحث در بین اقتباس کننده‌ها میزان تعهد به قصه اصلی است. من به این نتیجه رسیدم که تا جایی که به درد من می‌خورد از این قصه اقتباس کنم و سایر اتفاقات قصه به من مربوط نخواهد بود. بحث دیگری که مطرح است قانون کپی رایت است که در ایران معنا ندارد. بحث ارتباط گرفتن با ژان تولی که نویسنده این کتاب است برای من بسیار سخت بود و نتوانستیم به نتیجه خاصی برسیم. یکی از مشکلات اقتباس نیز همین قانون است.

کارگردان فیلم کوتاه «خودکشی به سبک نیچه» در پایان گفت: فضای بصری ذهنی، تکنیک و طراحی کارگردان را مؤلف می‌کند. نمی‌توان گفت فیلم‌ساز اقتباسی هیچگاه مؤلف نخواهد بود. ناصر تقوایی کارگردانی است که فیلم اقتباسی می‌سازد و مؤلف نیز هست. خط و ربط کارگردان و ترفندهای اوست که کارگردان را مولف می‌کند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها