دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۱
«اسناد دوره اول مجلس شوراي ملي» رونمايي شد

كتاب «اسناد دوره اول مجلس شواي اسلامي» ظهر امروز(دوشنبه) ‌22 تيرماه در سالن اجتماعات سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران رونمايي شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ در ابتداي اين نشست علي ططري،‌ رييس مركز اسناد و كتابخانه و مجلس شوراي اسلامي و گفت: كتاب «اسناد دوره اول مجلس شوراي ملي» اولين مجموعه‌اي است كه پس از گذشت يك قرن از آغاز به كار مجلس شوراي ملي درباره اسناد آن دوره كه با به توپ بستن مجلس شوراي اول مقارن شد، تدوين شده است.

پژوهشگر تاريخ و مدرس دانشگاه با اشاره به اين كه اسناد مجلس شوراي اسلامي تنها آرشيو قوه مقننه است، تصريح كرد: اين مركز فعاليت رسمي خود را از سال 72 آغاز كرد و عمده فعاليتش درباره اسناد مجلس شوراي اسلامي و مجلس سنا بوده است.

ططري با اشاره به اين كه كتابخانه مجلس شوراي اسلامي در زمان رياست دكتر لاريجاني در مجلس از پويايي و رشد قابل توجه‌اي برخوردار شده است، يادآور شد: در اين دوره كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس بسيار پراهميت شده و مجموعه‌هاي زيادي در اين زمان به چاپ رسيده است.

وي با بيان اين كه «اكنون مجموعه اسناد دكتر رهاورد، فهرست اسناد و مجموعه‌اي از تاريخ شفاهي از سوي مركز اسناد و كتابخانه مجلس در دست انتشار است» خاطرنشان كرد: نوشتار حاضر درباره اسناد دوره اول مجلس شوراي ملي است. اين اسناد پيش از اين در مركز اسناد مجلس موجود نبود و تدوينگر اين اثر زحمات فراواني براي جمع‌آوري آن كشيده است.

در ادامه اين نشست، مسعود كوهستاني‌نژاد، تدوينگر و پژوهشگر كتابخانه، ‌موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به اين كه اين اثر جلد دوم اسناد بهارستان است، عنوان كرد:‌ انتشار اين كتاب حركت مثبتي است كه در كتابخانه مجلس شوراي اسلامي صورت گرفته است.

وي با بيان اين كه «اين كتاب مي‌تواند رهاوردي براي تصويرگري اسناد دوره مشروطه باشد» خاطرنشان كرد: تاليف اين كتاب موجي از پژوهش‌ در زمينه اسنادي را در كشور ايجاد كرده است. 

كوهستاني‌نژاد هدف اصلي از تاليف اين كتاب را ارايه تصويري جامع از اسناد دوره اول مجلس شوراي ملي دانست و گفت: اميدوارم در زمينه بازسازي تصاوير در ذهن مردم موفق بوده باشم.

وي درباره اسناد ارايه شده در كتاب يادآور شد: اين اسناد دولتي و ديواني است. متاسفانه مجلس اول فاقد آرشيو بود و نمايندگان نيز انگيزه‌اي براي ايجاد آرشيو نداشتند.

تدوينگر اين اثر يادآور شد: اگر مجلس در تمام دوره‌ها اسناد معتبر را نگه‌داري مي‌كرد، اكنون گنجينه‌اي گرانبها از اسناد ملي در اختيار پژوهشگران قرار داشت. متاسفانه معضل فقدان آرشيو و اسناد تا مجلس هفدهم ادامه دارد.

وي درباره نامگذاري كتاب «اسناد دوره اول مجلس شوراي اسلامي» گفت: اين كتاب با دو عنوان پيشنهادي «اسناد نخستين» ‌و «اسناد دوره اول مجلس شوراي اسلامي» ارايه شد كه عنوان مورد قبول واقع شد. همچنين ميان زمان اتمام كتاب در سال 85 تا سال انتشار (1387) فاصله‌اي ايجاد شد كه به يقين در اين فاصله اسناد ديگري به دست آمده است.

كوهستاني‌نژاد يكي ديگر از هدف‌هاي خود از تاليف كتاب را ارايه تصوير كلي از اسناد به پژوهشگران دانست و تاكيد كرد: همچنين تلاش شد خط سياق كتاب خوانا باشد ولي متاسفانه به دلايلي به اين هدف نايل نشديم.

وي در پايان با اشاره به اين كه مجموعه اسناد ملي بايد بدون حاشيه و توضيح ارايه شود، خاطرنشان كرد: توضيحات اين كتاب بايد مختصر و مفيد باشد تا ذهن خواننده به جاي حاشيه‌ها به سمت اصل مطالب برود و مخاطب خودش به دنبال سوالات ذهني خويش برود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

تازه‌ها

پربازدیدها