سه‌شنبه ۲ تیر ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۰
بررسي حيات 172 ساله مطبوعات در ايران

چاپ نخست كتاب «دانش» به اهتمام سيدفريد قاسمي از سوي شركت سهامي كتاب‌هاي جيبي، وابسته به موسسه انتشارات اميركبير، منتشر و روانه بازار نشر شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر به بررسي حيات 172 ساله مطبوعات در ايران مي‌پردازد. در گستره‌اي زماني، هزاران عنوان نشريه ادواري چاپي در كشورمان به چاپ رسيده است.

نويسنده كتاب در بخشي از مقدمه آن مي‌نويسد: «شماري از نشريه‌هاي ياد شده خواندني، ماندني و سزاوار معرفي‌اند و ضرورت دارد برگزيده‌اي از مطالبشان كه خواندنش براي همه عصرها و نسل‌ها مفيد است، ارائه شود تا امروزيان با آگاهي از چاپكرده‌هاي پيشينيان با تلاش‌هاي آنان بيشتر آشنا شوند و از آثارشان بهره‌ور گردند. اميد ما آن است كه اين مجموعه روزنه‌اي باشد تا جوانان به سراغ نشريه‌هاي پرمحتواي پيشين روند و از آثار ارزشمندشان استفاده برند.»

در اين كتاب، نويسنده به بررسي «مجله دانش» مي‌پردازد و درباره تاريخچه آن مي‌نويسد: «تب و تاب سیاسی ناشی از وقایع بهمن 1327 و برقراری حکومت نظامی که تعطیل شماری از نشریه‌ها و بازداشت جمعی از روزنامه‌نگاران و تصویب "لایحه اختناق مطبوعات" در اسفند 1327 را در پی داشت، موجب گردید که "نورالله ایران‌پرست" و دانشورانی که در کتاب فروشی دانش گردهم می‌آمدند، کمبود نشریه‌ای برای عرضه اندیشه‌های خود را احساس کنند. از این‌رو، به فکر افتادند طرحی نو دراندازند و مجله‌ای "ادبی، تاریخی و علمی" انتشار دهند تا بتوانند به دور از هیاهوی زمانه، آفرینش‌های فکری خود را همه ماه در یک مجلد ارائه کنند و به معرفی و نقد آثار دیگران بپردازند و اخبار و اعلان‌های کتاب‌ها را به آگاهی علاقه‌مندان برسانند. این نشریه، دانش نام گرفت و در مجموع، سه دوره منتشر شد.»

سيدفريد قاسمي در تدوين اين كتاب، مطالب زير را از مجله دانش انتخاب و جمع‌آوري كرده است: «داستان زندگانی و سیاحت مارکوپولو، کوشش برای عمر دراز، جام جهان‌نما، خود کرده را تدبیر نیست، صیغه مبالغه، سر- وار- واره، پیری، مرگ تدریجی، ذی‌فن باید بود یا ذوفنون؟، دشمن و دوست، آیا محرومیت سرچشمه کامیابی است؟، در تماشاخانه روزگار، سیاهه عمر، بهار، آیا زندگی واقعی انسان از چهل سالگی شروع می‌شود؟، روز تولدم، مردم چند طبقه اند، آیا می‌توان به قابلیت‌های مردم پی برد؟ و داستان نان بیات.»

در انتهاي اين اثر، نمايه‌اي نيز درج شده است.

چاپ نخست كتاب «مجله دانش» در شمارگان 3000 نسخه، 162 صفحه و بهاي 12000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط