جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۰
بررسي حيات مطبوعات  172 ساله كشور در « بهار»

چاپ اول كتاب «بهار» به اهتمام سيدفريد قاسمي از سوي شركت سهامي كتاب‌هاي جيبي، وابسته به موسسه انتشارات اميركبير، منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر به بررسي حيات مطبوعات 172 ساله در ايران مي‌پردازد كه در اين گستره زماني، هزاران عنوان نشريه ادواري چاپي در كشور منتشر شده است. 

نويسنده اين اثر، از اهداف خود درباره بررسي چاپ نشريات گذشته مي‌نويسد: «شماري از نشريه‌هاي ياد شده، خواندني، ماندني و سزاوار معرفي‌اند و ضرورت دارد برگزيده‌اي از مطالب‌شان كه خواندنش براي همه عصرها و نسل‌ها مفيد است، ارائه شود تا امروزيان با آگاهي از چاپكرده‌هاي پيشينيان با تلاش‌هاي آنان بيشتر آشنا شوند و از آثارشان بهره‌ور گردند. اميد ما آن است كه اين مجموعه، روزنه‌اي باشد تا جوانان به سراغ نشريه‌هاي پر محتواي پيشين روند و از آثار ارزشمندشان استفاده برند.»

سيد‌فريد قاسمي در اين كتاب به بررسي نشريه «بهار» مي‌پردازد و درباره تاريخچه آن مي‌نويسد: «روزنامه ملت سنيه ايران (روزنامه ملتي) نخستين نشريه ادبي ايران است و نشر مجله بهار، نقطه عطف ادبي‌نويسي در كشور ماست. از مجله بهار هميشه و همواره به عنوان سرآغاز ادبي‌نگاري مطبوعاتي در ايران ياد مي‌شود. ملك‌الشعراي بهار روزگاري كه مجله دانشكده را انتشار داد از بهار به عنوان پيشاهنگ ياد كرد. 
مجله بهار دو دوره منتشر شد: دوره اول؛ 10 ربيع‌الثاني 1328قمري، (مطابق با) اول ارديبهشت 1289 تا 25 ذي‌قعده 1329قمري،(مطابق با)  26 آبان 1290 شمسي؛ دوره دوم؛ 10 شعبان 1339قمري، (مطابق با) ارديبهشت1300 شمسي تا جمادي‌الاول 1341قمري، (مطابق با) دي 1301شمسي.
مجله بهار در مجموع 24 شماره منتشر شد. دوره اول 12 شماره و دوره دوم نيز 12 شماره.»
 
در اين كتاب مقصود از تاسيس مجموعه بهار چنين نوشته شده است: «مقصود از تاسيس مجموعه بهار اين است كه مطالب سودمند علمي و ادبي، اخلاقي، تاريخي، اقتصادي، فنون متنوعه را كه امروز دانستن آنها داراي اهميت بي‌شمار است، به طرزي نيكو و اسلوبي مرغوب به انظار ارباب دانش عرضه بدارد و تعميم معارف را كه اكسير نيك‌بختي و مصدر زندگاني جاويد ملل متمدنه است بر عهده گرفته، افكار عمومي را با معلومات مفيده آشنا نمايد.
در اين موقع كه روح حيات‌بخش آزادي به كالبد بي‌توش و توان مملكت بازگشته، در اين دوره تجدد كه هر ايراني ايران دوست مي‌خواهد به يك وسيله و تدبيري اذهان هم‌وطنان خود را به سوي علم و آگاهي دعوت كرده چگونگي مسافرت در جاده تمدن حقيقي را به آنها بياموزد، مجله بهار قدم به ساحت انتشار مي‌گذارد، درصورتي كه تاكنون هيچ مجله، مجموعه، رساله موقوته بر آن سبقت ننموده است.» 

نويسنده اين كتاب، به گردانندگان و نويسندگان اين نشريه اشاره و درباره آنها اطلاعات مختصري را ارائه مي‌كند و در ادامه برگزيده‌اي از مقالات اين نشريه را برمي‌شمرد و قسمتي از مقالات را نيز نقل مي‌كند. 

چاپ اول كتاب «بهار» در شمارگان 3000 نسخه، 139 صفحه و بهاي 12000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط