معاون وزير آموزش و پرورش و رييس سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي اين وزارتخانه با حضور در محل خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) در نمايشگاه بينالمللي كتاب تهران، اظهار كرد: مراجعه بازديدكنندگان نمايشگاه براي تفنن و تفريح نيست بلكه هدفدار شده است./
وي افزود: مسوولان نمايشگاه كتاب با فراهم كردن فرصتي براي تجليل از مؤلفان برجسته، تصويرگران و آمادهسازان كتاب، ميتوانند فضايي را آماده سازند تا مخاطبان اين محصول فرهنگي با مراحل توليد و مشكلات آن آشنا شوند و ديگر شاهد برخي توقعات بيمورد نباشيم.
محمديان با تأكيد بر حفظ حقوق ناشر و مؤلف در حوزه نشر به ويژه در مكاني مانند نمايشگاه كتاب، تصريح كرد: متأسفانه گاهي شاهد اقدام برخي افراد در چاپ كتابهاي ديگر نويسندگان با نام خود هستيم كه اين امر به معناي ناديده گرفتن خدمات مؤلفان است.
معاون وزير آموزش و پرورش درباره نحوه حضور اين وزارتخانه در نمايشگاه كتاب تهران گفت: در اين دوره نيز وزارت آموزش و پرورش مانند سالهاي گذشته از طريق ناشراني نظير انتشارات مدرسه، كانون پرورش فكري كودك و نوجوان و انجمن اوليا و مربيان حضوري فعال در نمايشگاه دارد.
وي با اشاره به تعدد آثار چاپ اول موسسات «نشر آموزش و پرورش» گفت:با وجود ميزان بالاي توليدات اين وزارتخانه در حوزه كتاب، فضاي اختصاص يافته غرفههاي نمايشگاه براي اين موسسات جوابگوي نياز مخاطبان نيست.
محمديان به جاي خالي غرفههايي نظير سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش در نمايشگاه اشاره كرد و ياد آور شد: با افزايش فعاليت سازمانهاي نشر آموزش و پرورش و ارايه كتابهاي بيشتر از سوي آنها در نمايشگاه كتاب، دانشآموزان فرصت بهتري براي انتخاب و استفاده از آثار اين مراكز را پيدا خواهند كرد.
رييس سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش با بيان اين كه غرفه اين وزارتخانه در سالن فعاليتهاي جنبي نمايشگاه كتاب سبب عدم توجه كافي به فعاليتهاي اين سازمان در زمينه نشر ميشود، اظهار داشت: در نمايشگاه سال گذشته غرفه آرشيو سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي با ارايه كتابهاي درسي از سالهاي قبل از 1300 سبب تجديد خاطرات بسياري از مراجعان به اين غرفه شد.
وي با بيان اين كه موسسات نشر وابسته به وزارت آموزش و پرورش تنها كتابهاي كمكآموزشي را در نمايشگاه ارايه كردهاند، گفت: اين وزارتخانه داراي بيش از 1000 كتاب درسي است كه ارايه آنها در اين فضاي كم مقدور نبود.
محمديان در پاسخ به اين سوال كه آيا نمايشگاه كتاب فرصت مناسبي براي جوياشدن نظر والدين از كتابهاي درسي است يا خير؟ گفت: نظرسنجي از كتابهاي درسي بايد از طيفهاي گوناگون
نظير گروه برنامهريزي درسي، گروه مولفان و شوراي هماهنگي علمي صورت گيرد.
وي افزود: پس از نظرسنجي و انجام اقدامات كارشناسي درباره كتابهاي درسي با بررسي محتواي علمي و همچنين نحوه نگارش و انتقال مطالب كتابها، نوبت به مرحله اعتباربخشي ميرسد.
محمديان درباره نقش والدين در حوزه تأليف كتابهاي درسي گفت: در جريان اين كارشناسيها نظر والدين نيز ميتواند راهگشا باشد اما بايد توجه داشت كه نقد و بررسي كتابهاي درسي نياز به نظرات كارشناسان مختلف دارد.
معاون وزير آموزش و پرورش در پايان خاطرنشان كرد: جويا شدن نظر والدين را درباره نحوه تأليف و ارايه مطالب در كتابهاي درسي، نيازمند بررسيهاي تكميلي در فرصتهاي آتي خواند.
نظر شما