یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۹
شاهنامه بایسنقری مرمت می شود

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی در بازدید از نمایشگاه نسخ خطی کاخ گلستان قول مساعد داد تا هزینه مرمت شاهنامه بایسنقری تامین شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،حمید بقایی پس از مشاهده این نسخه های خطی گفت:مجموعه نسخه های خطی کاخ گلستان مجموعه بی نظیر و دست نخورده ای است که هرچه زودتر برای مرمت و نگهداری آنها باید تلاش شود.

وی افزود: متاسفانه نسخه های خطی کاخ گلستان در شرایط نامساعدی به سر می برند که باید هرچه زودتر اقدامات مرمتی درباره آنها صورت گیرد تا از خطر نابودی در امان بمانند.

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به تلاش برای ثبت شاهنامه بایسنقری اشاره کرد که قرار است در فهرست میراث مکتوب و معنوی یونسکو به ثبت جهانی برسد و افزود:شاهنامه بایسنقری که از معدود شاهنامه های کامل به جامانده است باید هر چه زودتر آفت زدایی و مرمت شود.

شاهنامه بایسنقری در قطع رحلی و در اندازه 26 در 38 سانتی متر و داراي 700 صفحه است.هر صفحه این شاهنامه 31 سطر و هر سطر سه بیت دارد که به خط نستعلیق نوشته شده است.کتابت این شاهنامه نفیس را جعفر بایسنقری در سال 833 قمری به عهده داشته است.این شاهنامه 22 تصویر آبرنگ دارد که نگارگر آن شناسایی نشده است.
در سال 1350 شاهنامه بایسنقری برای استفاده علاقمندان چاپ شد ولی از آن پس به بعد نه از چاپ مجدد این شاهنامه نفیس خبری است و نه از مرمت و آفت زدایی آن.

علاوه بر شاهنامه بایسنقری نسخه های خطی دیگری همچون پنج گنج جامی،شاهنامه رشیدا،ظفرنامه تیموری،خمسه نظامی ،دیوان امیرشاهی،هزار و یک شب و چندین جلد لاکی با ارزش در نمایشگاه نسخ خطی کاخ گلستان به نمایش درآمده اند.

این نمایشگاه تا 13 خرداد در تالار نیریزی کاخ گلستان برپاست.







نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها