سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
جشنواره قصه‌گویی تاثیر بسزایی در تربیت و شکل‌گیری چارچوب‌های ذهنی کودکان دارد

کردستان - مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان با اشاره به اهمیت داستان‌‌ها و قصه‌ها در شکل‌‌گیری فرهنگ و تربیت کودکان و نوجوانان گفت: جشنواره قصه‌گویی تاثیر بسزایی در تربیت و شکل‌گیری چارچوب‌های ذهنی کودکان دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب (ایبنا) در سنندج، حمیدرضا گوهری سه‌شنبه جلسه هم‌اندیشی مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره قصه‌گویی استان کردستان که با حضور نمایندگان ادارات و سازمانه‌ها در سالن جلسات مرکز شماره چهار کانون برگزار شد، اظهار کرد: کانون پرورش فکری برای تربیت بهتر نسل آینده ایران اقدام به برگزاری این جشنواره می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت داستان‌‌ها و قصه‌ها در شکل‌‌گیری فرهنگ و تربیت کودکان و نوجوانان گفت: جشنواره قصه‌گویی می‌‌تواند تاثیر بسزایی در تربیت و شکل‌گیری چارچوب‌های ذهنی کودکان داشته باشد.

مدیر کل کانون پرورش فکری کردستان ادامه داد: همچنین کودکان و نوجوانانی که علاقه‌‌مند به ادبیات هستند نیز می‌‌توانند علاقه و استعداد خود را در این جشنواره بهتر نشان دهند.
 
گوهری، با تاکید بر اینکه قصه‌گویی هنری است که نباید به آن کم‌توجهی کرد، افزود: قصه‌های خوبی از دوران گذشته بوده است که امروزه به فراموشی سپرده می‌شود و همین مسئله می‌طلبد با انجام فعالیت قصه‌گویی مانع از حذف این قصه‌ها و قصه‌گویی شویم.

وی اضافه کرد: ریشه تمام هنرها اعم از نمایش، تئاتر، نقاشی و مجسمه سازی به داستان هایی که در ادبیات ما وجود دارد، برمی‌گردد و به جرات‌ می‌توان گفت ریشه همه هنرها در قصه‌گویی است.

مدیر کل کانون پرورش فکری کردستان با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که همه عموم مردم در جشنواره شرکت کنند، عنوان کرد: هدف ما عمومی‌سازی و مردمی‌سازی فرهنگ قصه‌گویی در میان اقشار جامعه است و اینکه قصه‌گویی را به دل خانواده‌ها ببریم.

گوهری، سیاست‌های کلی جشنواره‌ بیست‌وپنجم قصه‌گویی را شامل به کارگیری تجربه ربع قرن جشنواره‌ قصه‌گویی در رخدادهای پیش رو، عمومی‌سازی و مردمی‌سازی جریان قصه‌گویی، به‌کارگیری و استفاده از ظرفیت‌های دولتی خصوصی و نیروهای مردمی در راستای عمومی‌سازی و مردمی‌سازی جریان قصه‌گویی، ارتقای جریان قصه‌گویی به عنوان یک رویکرد فراگیر تربیتی در جامعه، گسترده‌سازی آموزش قصه‌گویی، توجه ویژه به خانواده و نوجوانان در جریان قصه‌گویی و ترویج آن، کاربست حداکثری رسانه در عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه‌گویی، به‌کارگیری همه ظرفیت‌های کانون پرورش فکری در خدمت جریان قصه‌گویی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه بچه‌ها آمادگی یادگیری را با زبان قصه دارند، یادآوری کرد: قصه نامداران و اسطوره‌ها یکی دیگر از محورهای قصه‌گویی است، چون نوجوانان ما به معرفی اسطوره‌ها ‌و قهرمانان ملی نیازمند هستند و بسیار مبارک است که از این ظرفیت در عرصه قصه‌گویی استفاده کنیم؛ لذا این موضوع در جشنواره قرار گرفته است.

مدیر کل کانون پرورش فکری کردستان اضافه کرد: قصه‌گویان می‌توانند به معرفی اسطوره ها از فردوسی تا شهید سلیمانی و قصه‌گویی درباره نامداران بپردازند.

گوهری به انیمیشن «بچه‌زرنگ» نیز اشاره و عنوان کرد: انیمیشن «بچه‌زرنگ» مهر ماه جاری به همت کانون پرورش فکری اکران شد و با توجه به اینکه این اولین انیمیشن بلند کانون و ایران می‌باشد، امیدوارم خانواده‌ها و بچه‌ها از این انیمیشن حمایت کنند.

وی خاطر نشان کرد: مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره قصه گویی استان کردستان 24 و 25 آبان ماه در سنندج برگزار می‌شود.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها