چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
بیش از هفت هزار عنوان اثر در نمایشگاه عرضه خواهد شد/ تمرکز نمایشگاه امسال بر لشکر فاطمیون

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج گفت: بالغ بر هفت هزار عنوان در گونه‌های مختلف، از جمله خاطره، زندگی‌نامه، تاریخ و پژوهش، شعر داستان گونه، داستان کوتاه و بلند و تاریخ شفاهی در سنین  و اقشار مختلف کتاب توسط ناشران شرکت کننده در این نمایشگاه عرضه می‌شود. درحوزه بین الملل هم آثاری خواهیم داشت، به ویژه آثاری که ترجمه شده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ نشست خبری «دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت» چهارشنبه (دوازدهم مهرماه ۱۴۰۲) در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار  شد. 

این نشست با حضور سردار عبدالرضا آزادی، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج و علی رمضانی مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

علی رمضانی در این نشست گفت: تاکنون نویسندگان به موضوع و مضامین پیرامون دفاع مقدس به خوبی پرداخته‌اند. آنچه که وظیفه خانه کتاب و ادبیات ایران است کمک به مجموعه‌های متولی این حوزه است تا بتوانند در یک رزمایش سالانه همه آنچه که در این حوزه تولید شده است را عرضه کنند و به نگاه و انتخاب مخاطب بسپارند تا این همگرایی و این تقسیم موضوعات که به صورت نانوشته در این نمایشگاه‌ها صورت می‌گیرد باعث هم افزایی ناشران مختلف این حوزه شود. 

مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: آنچه که موید حرکت پرشتاب و جریان قوی تولید آثار دفاع مقدس است، توجه ویژه مقام معظم رهبری با تقریظ‌های مستمری است که بر آثار این حوزه دارند. اگر مجموعه آثار تقریظ شده رهبری را ملاحظه کنید، بخش عمده آن مربوط به حوزه دفاع مقدس و در سال‌های گذشته مربوط به نقش زنان در دفاع مقدس بوده است، به صورت همسران شهدا مادران شهدا و خاطراتی که مستمر توصیه شده تا این‌ها در دسترس هستند ضبط و منتشر شود.

وی تصریح کرد: بعضا شبهه‌ای مطرح است که این آثار عمدتا توسط سازمان‌ها و ارگان‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرند. اما آمار خرید خود مردم که به آدرس شخصی آن‌ها کتاب‌ها پست می‌شود، مثال نقضی است برای رفع این شبهه. در آثار پرفروش نمایشگاه‌های مجازی که دقیق‌ترین آمار از ذائقه سنجی مردم است، آثار دفاع مقدس در رتبه بالایی قرار دارد. در پنجاه کتاب اول حداقل ده تا پانزده عنوان مربوط به حوزه دفاع مقدس است.

رمضانی تأکید کرد: نمایشگاه‌های تخصصی کمک می‌کند که ناشران و نویسندگان این حوزه خودشان هم از آثاری که دیگران منتشر کرده‌اند مطلع شوند. ما در دو سال گذشته به غیر از نمایشگاه تخصصی دفاع مقدس که سال گذشته در قم برگزار شد، نمایشگاه تخصصی دین، نمایشگاه تخصصی کودک و  نوجوان، همینطور نمایشگاه تخصصی دانشگاهی را هم تجربه کردیم که هر کدام از این‌ها در منطقه‌ای برگزار شده  است. 

مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران درباره آثار منتشر شده گفت: نمایشگاه دوره قبلی در آبان ماه سال گذشته در قم برگزار شد و قابل توجه است که یک سال کامل از نمایشگاه دوره قبلی نگذشته است. لازم است اشاره کنم که از فاصله نمایشگاه قبلی تا این نمایشگاه ناشران کشور مجموعا ۱۵۵۴ عنوان کتاب جدید در این حوزه منتشر کرده‌اند و ۶۰۵ کتاب هم از آثار این حوزه تجدید چاپ شده است. بنابراین ۲۱۵۹ عنوان اثر چاپ یا تجدید چاپ شده اند. 

رمضانی عنوان کرد: این نمایشگاه از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۲۰ در طول روزهای ۱۵ تا ۲۱ مهر برگزار خواهد شد. مجموع مساحتی که این نمایشگاه به خود اختصاص داده بیش از ۴ هزار متر مربع در محل نمایشگاه‌های دائمی شهر همدان است. ناشران از ۲۸ شهریور تا ۷ مهر فرصت ثبت نام داشتند. حدود ۱۰۰ ناشر از ۲۸ استان کشور در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. جالب توجه است که در همه استان‌ها تولیدات و ناشران موضوع دفاع مقدس پراکنده هستند و یک پویش ملی و کشوری اتفاق می‌افتد. 

وی افزود: خانه کتاب و ادبیات و مجموعه استان همدان زیرساخت‌های نمایشگاه را از دهم مهر ماه آغاز کردند. کار در مجموعه دفاع مقدس در خانه کتاب و ادبیات ایران یک کار مستمر است. یک پایه ثابت برنامه‌های ما در مجموعه نشست‌هایی که در خانه کتاب و ادبیات ایران، خبرگزاری ایبنا، شبکه اینترنتی کتاب و همچنین در مجموعه نمایشگاه‌های خارجی  برگزار می‌شود، حوزه دفاع مقدس است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات گفت: موضوع پرفروش شدن آثار، اولین پایه و محور ناشر و نویسنده است که باید بعد از انتشار اثر کار خود را تمام شده تصور نکنند و به ادامه و استمرار اثر فکر کنند. مجموعه‌هایی مثل خانه کتاب و ادبیات ایران با فراهم کردن فضای طرح و تبلیغ آثار، بیش از ۶۰ نشست معرفی آثار دفاع مقدس را برگزار کرده است. در خبرگزاری ایبنا نیز بیش از ۲ هزار مطلب در خصوص آثار دفاع مقدس منتشر شده است. ما تمام ابزارهای تبلیغی و ترویجی خود را برای استفاده از آثار قرار داده‌ایم. همین چند روز گذشته رونمایی از پوستر جایزه ادبی شهید حدادیان را برگزار کردیم. همچنین به مناسبت هفته دفاع مقدس میزبان نویسندگان و ناشران این حوزه بودیم. 

علی رمضانی تأکید کرد: یکی از موضوعات دیگری که به طور جدی پیگیری می‌کنیم موضوع ارتقاع کیفی آثار دفاع مقدس است. به ناشران هم در آزمایشگاه کتاب و کلینیک نشر در نمایشگاه جهت ترویج و تبلیغ کتاب آموزش‌هایی خواهیم داد. هر چند آثار دفاع مقدس به لحاظ توجهی که از سوی مردم و رهبری می‌شود در دسته آثار پرفروش کشور قرار دارد.

اقتباس کمک می‌کند آثار دیده شوند

رمضانی در بحث اقتباس هم تصریح کرد: خانه کتاب و ادبیات ایران در تعامل با انجمن سینمای جوانان با محوریتی که در خانه کتاب و ادبیات برای اقتباس داریم و موضوعیتی که انجمن برای آموزش سینماگران جوان دارند موضوع اقتباس را دنبال می‌کنیم. از موضوعات اولیه و مهم در اقتباس هم همین موضوع دفاع مقدس است . اقتباس کمک می‌کند که آثار دیده شوند. بسیاری از آثاری که همین روزها در سینما و تلویزیون مشاهده می‌کنید، مستند به آثار مکتوب دفاع مقدس هستند که البته بعضی وقت‌ها به آثار اولیه اشاره نمی‌شود. سال گذشته در جشنواره فیلم کوتاه جایزه‌ اقتباسی دادیم و به تهیه کننده و کارگردان تشریح کردیم که اثر مکتوب اولیه را  اعلام کنند. از اهالی رسانه هم خواهشمندم که پیگیری کنند. نقش جدی و اساسی در پرفروش شدن کتاب را در نهایت رسانه‌ها اجرا خواهند کرد.

علی رمضانی در پاسخ به اینکه آیا نمایشگاه قسمت مجازی هم دارد یا خیر گفت: ما در آتیه‌ای نزدیک نمایشگاه‌های استانی را با ترکیب جدیدی خواهیم داشت که یک مجموعه‌ای از حضوری و مجازی هستند. همکاران من تلاش کردند که زیر ساخت‌های فنی را برای اینکه نمایشگاه مجازی هم داشته باشیم فراهم کنند اما این امکان مقدور نشد و مثل سال‌های گذشته نمایشگاه را صرفا به صورت حضوری خواهیم داشت. مسئولان استان قول دادند که حضور مردم را از شهرهای دیگر تسهیل کنند.


مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران درباره آثار ترجمه شده و بخش بین‌الملل گفت: آثار بیشتر به زبان عربی و انگلیسی هستند به علاوه چه توسط ناشران داخلی و چه خارجی آثاری هم به زبان روسی، زبان اردو و زبان اسپانیایی ترجمه شده است. همچنین آثاری که از سوی ناشران خارجی در حوزه مقاومت در کشورهای دیگر ترجمه شده‌اند هم در ایران ترجمه و منتشر می‌شود.
 

سردار عبدالرضا آزادی، رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج گفت: بیش از هفت هزار عنوان در گونه‌های مختلف، از جمله خاطره، زندگی‌نامه، تاریخ و پژوهش، شعر داستان گونه، داستان کوتاه و بلند و تاریخ شفاهی در سنین  و اقشار مختلف کتاب توسط ناشران شرکت‌کننده در این نمایشگاه عرضه می‌شود. در حوزه بین الملل هم آثاری خواهیم داشت، به ویژه آثاری که ترجمه شده‌اند.

سردار آزادی تصریح کرد: دفاع مقدس در منظومه فکر رهبری یک گنج است. گنجی که باید با کمک اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه ابعاد آن را استخراج کنیم و با همین زبان به نسل جوان و نوجوان منتقل کنیم. ریزه کاری‌های دفاع مقدس، زندگی شهدا و ایثارگران را جز با زبان هنر نمی‌شود منتقل کرد. یکی از گونه‌های شاخص حوزه هنر، ادبیات و کتاب است. در واقع با کمک کتاب می‌توانیم سبک زندگی شهدا و افتخارات این ملت بزرگ را منتقل کنیم. با داستان، رمان، خاطره، شعر و همه گونه‌های دیگر، باید این رویداد بزرگ و تاریخی را منتقل کنیم.

رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج گفت: بر این اساس دوازدهمین دوره نمایشگاه ملی دفاع مقدس و مقاومت امسال همزمان با کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان و به میزبانی این استان برگزار می شود. این دوره با حضور بیش از یکصد ناشر تخصصی در حوزه دفاع مقدس و مقاومت از ۱۵ مهر به مدت هفت روز در محل نمایشگاه‌های بین المللی شهر همدان برگزار خواهد شد.

سردار آزادی تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی این نمایشگاه ترویج فرهنگ مکتوب ایثار و شهادت و موضوع کتاب و کتاب خوانی به ویژه در عرصه دفاع مقدس و مقاومت است. خوشبختانه طی این سال‌ها آثار بسیار خوبی در موضوع دفاع مقدس و مقاومت به رشته تحریر درآمده است. بسیاری از این آثار تقریظ شده و مورد استقبال جامعه بزرگ و فرهنگ دوست قرار گرفته است. هرچه بیشتر این آثار در جامعه معرفی و دیده شود به ترویج این فرهنگ کمک خواهد کرد و یک پشتیبانی معنوی را برای ناشران فعال در حوزه دفاع مقدس فراهم خواهد کرد. نویسنده و ناشر وقتی ببیند جامعه از این آثار استقبال می‌کند و اقبال کافی و لازم را به سمت این آثار دارد تشویق می‌شود بیشتر در این حوزه ورود کند، وقت و سرمایه بگذارد و ما شاهد تولید آثار فاخر و جدیدی باشیم.

وی افزود: پیش بینی شده است که در طول نمایشگاه نشست‌های جنبی هم داشته باشیم و ناشران و نویسندگان و اصحاب فرهنگ و رسانه در این نشست‌های جنبی شرکت کنند و بتواند بهتر از سال‌های گذشته ناشران و آثار را معرفی کنند. همچنین گونه‌های جدیدی که در نمایشگاه عرضه شده‌اند رونمایی می‌شوند. انشالله این بخش جنبی بتواند این بار و رسالت را بر دوش بکشد.

سردار آزادی خاطر نشان کرد: پیش‌بینی شده است که رسانه‌های استان و رسانه ملی نمایشگاه و آثار آن را تبلیغ و ترویج کنند تا ما میزبان عزیزان از همه جای کشور باشیم. یکی از موفقیت‌های هر نمایشگاهی اقبال مردم است و این اقبال موجب می‌شود که ناشران احساس پشتیبانی بیشتری کنند و احساس کنند کارشان دیده شده است. بر همین اساس مسئولان استان تمهیداتی را فراهم کردند که این نمایشگاه و آثار آن بیش از گذشته دیده شود.

وی تصریح کرد: امسال حضور و معرفی فعالیت‌های جهادی و آثار فرهنگی و آثار مقاومت با محوریت لشکر فاطمیون خواهد بود. امیدوارم در سال‌های بعد بتوانیم یک فراخوان بین المللی داشته باشیم.

رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج در خصوص زبان تبیین گفت: امروز به این زبان بیشتر از همه دوران ها نیاز داریم برای اینکه این حوزه بیشتر مورد عنایت و توجه قرار گیرد ما یک سندی را با نام سند اعتلای نشر و ادبیات دفاع مقدس تهیه کرده‌ایم. در این سند سعی کرده‌ایم وضعیت موجود را بشناسیم و ببینیم کجا هستیم، چه گونه‌هایی منتشر می‌شود و جامعه از کدام بیشتر استقبال دارد. در این سند ذائقه‌سنجی و مخاطب‌سنجی به خوبی دیده شده است. این سند را به هم‌اندیشی گذاشته‌ایم و برای ناشران در سراسر کشور ارسال کردیم و نقطه نظرات را اخذ می‌کنیم.
 
وی افزود: در این سند دیده شده است که برای ناشران استانی و بومی کارگاه‌های توانمند‌سازی برگزار شود تا شاهد رشد و ارتقایی در این حوزه باشیم. البته در این چند سال به ویژه در حوزه بانوان شاهد رشد خوبی بوده‌ایم. حداقل یکصد خانم در این حوزه ورود کرده‌اند، قلم زده‌اند و آثار خوبی هم خلق کرده‌اند و باید با مشارکت استان‌ها کارگاه‌هایی برای توانمند‌سازی نوقلمان برگزار کنیم. این سند یک برنامه پنج ساله است که از ابتدای امسال آغاز شده است و با نگاه جهاد تبیین و دشمن‌شناسی در حال حرکت است باید بیینیم دشمن با چه زبانی فکر و ذهن جوانان ما را نشانه رفته است تا متناسب با آن نویسنده قلم بزند.
سردار آزادی عنوان کرد: این موضوع در دستور کارعزیزان در حوزه تولید فیلم و سریال و مستند قرار گرفته است. ما پیش‌بینی کرده‌ایم که هر کنگره ملی شهدا که در استان‌ها برگزار می‌شود، حداقل یک تولید فاخر سینمایی و سریال داشته باشد. امیدواریم نتایج آن را در انتهای امسال بیینیم. یک بخشی که تولید می‌شود حتما فیلم‌نامه‌های اقتباسی خواهد بود.
 

سردار علی ناظری دبیر دوازدهمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس و مقاومت گفت: این نکته مهم است که مقام معظم رهبری در هفته دفاع مقدس سال ۱۳۹۷ بحثی به عنوان نهضت ترجمه آثار دفاع مقدس مطرح کردند. از آن روز تا الان بیش از ۶۰۰ عنوان کتاب به ۱۵ زبان زنده دنیا ترجمه شده است. دستگاه‌های مختلفی این کار را انجام می‌دهند اما همچنان نیاز به تقویت دارد. این‌ها فقط کتاب‌هایی هستند که در ایران تولید، ترجمه و توزیع شده است. بیش از دو‌سوم آن‌ها توسط مترجمان خارجی ترجمه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها