چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲
6 اثر داستان و شعر به قلم نویسندگان افغانستانی در مشهد رونمایی شد

خراسان‌رضوی - شش اثر ادبی شعر و داستان به قلم نویسندگان افغانستانی در نشستی با عنوان «زخم بنفشه‌ها» به همت «موسسه فرهنگی در دری» رونمایی شدند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، در این نشست که با حضور جمعی از نویسندگان و دوست‎‌داران ادبیات همچنین صالح‌محمد خلیق در مشهد برگزار شد، محمدکاظم کاظمی، عضو شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به فعالیت‌های موسسه فرهنگی در دری در مشهد گفت: آغاز فعالیت این جریان به اواسط دهه ۷۰ برمی‌گردد که با آغاز به کار فصلنامه در دری همراه بود، دفتر این فصلنامه به کانون تجمع فرهنگیان افغانستانی‌های مهاجر در زمینه‌های مختلف فرهنگی تبدیل شد و محافل مختلف ادبی و هنری در آن شکل گرفت.
 
این شاعر و نویسنده اهل افغانستان اظهار کرد: این فصلنامه از موفق‌ترین فصلنامه‌های فرهنگی افغانستان بود که در مدت حدود سه دهه فعالیت به کانونی برای فعالیت‌های فرهنگی مهاجران تبدیل شد.
 
کاظمی خاطرنشان کرد: تداوم این فعالیت‌ها و برگزاری جلسات ثابت، منجر به شکل گیری نسلی از اهالی هنر حول این مجموعه شد و از اویل دهه ۸۰ شاعران و نویسندگان جوان نیز به این مجموعه گرایش پیدا کردند و کم کم به شعرا و نویسندگان مطرح مهاجر مبدل شدند.
 
وی تاکید کرد: تداوم فعالیت‌ها، اصل بودن فعالیت‌های فرهنگی و هنری بر اساس ضرورت این فعالیت‌ها و استقلال و عدم گرایش به دولت‌های مختلفی که در کشور افغانستان شکل گرفت، از جمله شاخص‌های موفقیت این مجموعه بوده است که در نهایت در اواخر دهه ۸۰ مجموعه قابل توجهی از اشعار و داستان‌های شاعران برخاسته از این محفل نیز در این سال‌ها نیز منتشر شد.
 
در ادامه این نشست فرهنگی، صالح محمد خلیق، نویسنده، پژوهشگر، مترجم و روزنامه‌نگار افغانستانی و رئیس سابق اداره فرهنگ استان بلخ افغانستان که به عنوان مهمان ویژه در این مراسم حضور پیدا کرده بود نیز به تشریح وضعیت فرهنگی ولایت بلخ افغانستان پرداخت و گفت: در شرایط کنونی هم با وجود مشکلات، در این ولایت انجمن نویسندگان بلخ به فعالیت خود ادامه می‌دهد و نشست‌های ادبی و نقد شعر نیز همچنان برگزار می‌شود.
 
وی افزود: علاوه بر این، خوانش متون کهن ادبی مانند شاهنامه خوانی و مثنوی خوانی نیز برقرار است و بنا بر آن است که بیدل خوانی و گلستان خوانی نیز با همکاری اساتید دانشگاه بلخ در کنار آن شکل بگیرد.
 
خلیق عنوان کرد: علاوه بر این موضوع رونمایی از آثار ادبی نیز جریان دارد و پاسداشت شخصیت‌های فرهنگی معاصر و گذشته نیز همچنان برقرار است.
 
به گزارش ایبنا؛ در این مراسم از ۶ کتاب شامل مجموعه داستان «سال‌های سیاه» نوشته «سید حسین فاطمی»، رمان «بیگانگان» نوشته «حسین حیدربیگی»، مجموعه داستان «خر قبرسی» نوشته «فاطمه خاوری»، مجموعه شعر کلاسیک «شهریاری و شتربانی» نوشته «سید ابوطالب مظفری»، مجموعه شعر آزاد «بابای آدم و گنجشک‌های جنوب» نوشته مشترک «نرگس حسینی» و «منصوره خلیلی» و مجموعه شعر آزاد «تنباکوی تلخ وطنی» نوشته «سید ابوطالب مظفری» با حضور صاحبان این کتاب‌ها، رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها