شیراز - کتاب «ماه طلعت» با گریزی بر اندیشههای تشکیلاتی آیت الله سید نورالدین حسینی الهاشمی در آرامگاه نور شیراز در کنار آرامگاه ابدی این عالم نامی فارس رونمایی شد.
وی ادامه داد: پدر ما عشق شان به امام حسین(ع) به گونهای بود که انگار در آن ذوب شدند. مدل عزاداری پرشور ایشان زبانزد بود آن هم زمانیکه 10 سال تمام عزاداری ابا عبدالله(ع) ممنوع شده بود.
وی اذعان داشت: کارتشکیلات برادران کار عشق بود و هدف شخصی برای تشکیل حزب برادران نداشتند. هدف پدر حفظ استقلال ایران در لوای مذهب جعفری بود.
وی با اشاره به زحمات بی دریغ علما در تاریخ شیراز ادامه داد: در این حجره دو شخصیت خفتهاند. آیت الله فقیه ارسنجانی از شاگردان آیت الله مرعشی هم در کنار آقا سید نورالدین حسینی الهاشمی آرام گرفتند اما در شیراز بسياری از بزرگان بجای اینکه شناخته شوند مهجور ماندند.
حجت الاسلام حسینی الهاشمی با اشاره به اینکه کتاب ماه طلعت شامل دومحور اصلی است، خاطرنشان کرد: محور اول کتاب، پژوهشی است و پژوهش ارزندهای حول زندگی آیت الله سید نورالدین حسینی الهاشمی را در بر دارد. محور دوم محوری احساسی است که جذب و دگرگونی عمیق یک عشق انسانی را توصیف میکند و البته نجیب و عفیف نوشته شده است.
وی افزود: نوشتن این کتاب که آقای اسکندری به دقت برای آن وقت گذاشتند جاب تبریک به ایشان دارد.
وی تاکید داشت: من معتقدم این کتاب در یک جاهایی یک عنایت ملکوتی پشت سرش بوده است. مثلا در بحث شروع و قهرمان اول کتاب اسماعیل نامی است شاگرد مسگری که دیگهای بزرگ اطعام عمومی را درست میکند. داستان شیرینی است که با هیئت مسگران آغاز میشود. بنده اعتقاد دادم منزل میرزا ابوطالب که دفتر آیت الله شیرازی بود یک در مخفی به هیئت مسگران داشت.
وی با اشاره به اینکه پا به رکاب ترین هیئتها، هیئت مسگران بود، افزود: انتخاب هیئت مسگران برای شروع کتاب را عنایت غیبی میدانم. انتخاب آخرین نفر هم عنایت غیبی پشت آن است. حاج عسگر عرب پدر شهید است و خودش بارها تا مرز شهادت پیش رفته، من اشعار او را دارم، روح جوانی و هیجان انقلابی در اشعار او ظاهر است.
پسر آیت الله حسینی الهاشمی درخصوص کتاب ماه طلعت توضیح داد: این کتاب راوی یک ماجرای عاشقانه است و برخلاف مشروطه که زن و مرد را مقابل هم و جنگ بین این دو را طبیعی میداند، در فرهنگ اسلامی این دوجنس مخالف نیستند بلکه مکمل هستند. به تعبیر نظامی که قدر او شناخته نشده، حکیمان این کشش را عشق خوانند. عشق در تمام مراتبش عشق است و در تمام مراتب حرکت دو حقیقت رو به کمال است.
استحکام اخوت بین مؤمنین کار تشکیلاتی است
همچنینآیت الله احمد بهشتی که از مهمانان این مراسم بودند با ذکر خاطراتی از دوره بهرهمندی از حضور آیت الله سید نورالدین حسینی الهاشمی از سال ۳۲ تا ۳۵ گفت: ایشان یک جمله معروفی روی کارتها نوشتند
(المؤمن اخ المؤمن ابوهم النور و امهم الرحمه)، اخوت بین مؤمنین و استحکام بخشیدن به آن خودش یک کار تشکیلاتی است و زندگی ایشان مظهر تشکیلات بود. بنده آن زمان یک نوجوان بودم تحت تاثیر انفاس قدسیه ایشان قرار میگرفتم.
وی ادامه داد: قدر ایشان آنگونه که باید و شاید شناخته نشد.
وی ادامه داد: این عالم گرانقدر جز از خدای بزرگ ترس و واهمهای نداشتند. شجاعت و شهامت را از اجداد طاهرین شان به ارث برده بودند و درس عزت و مناعت به ما میدادند. دو سه سالی که در محضرشان بودم برای من خاطره انگیز است.
بهشتی گفت: اصرار داشتند که معمم شوم. خیلیها معمم شدند ولی بعد از آن که مدرک گرفتند و استاد دانشگاه شدند و از لباس روحانیت خارج شدند ولی بنده هیچوقت فکر نکردم که مدرک دانشگاهی که گرفتم تغییر لباس دهم.
آیت الله بهشتی یادآور شد: همه اساتیدم عزیز هستند اما بارها گفتم من بیشتر تحت تاثیر سه نفراز اساتیدم امام خمینی (ره)، آیت الله مطهری و آیت الله شیرازی بودم.
همچنین حجت الاسلام استوار میمندی نیز در این مراسم از آیت الله سید نورالدین حسینی الهاشمی بعنوان عالمی مردمی و مردم دار یاد کرد و گفت: ایشان را به حق باید نماد غیرت دینی دانست.
وی تصریح کرد: در شرایطی که جامعه ما نیازمند جهاد تبیین است، مشاهده موفقیت و قلم ماندگار جوانان شهر جای خوشحالی و قدرشناسی دارد. امیدواریم این درخششها را بیشتر شاهد باشیم.
اگر همراهی و تایید خانواده آیت الله سید نورالدین حسینی الهاشمی نبود امکان انتشار کتاب را نداشتم
همچنین غلامحسن اسکندری نویسنده کتاب نیز در این مراسم ابراز داشت: بنده این کار را متعلق به خودم نمیدانم. به ثمر رسیدن این کار عنایت الهی بود و اگر تایید خانواده این عالم گرانقدر و همراهی فرزندشان نبود امکان انتشار آن را پیدا نمیکردم.
اسکندری گفت: جرقه اولیه تحقیق و پژوهش این کار در سال۱۳۷۷ خورد که در خطبههای نمازجمعه از این عالم شنیدم و در دنیای نوجوانی حیران بودم که چرا کسی چنین شخصیتی را به ما معرفی نمیکند؟ این سوالات ما را به خرید کتابهای تاریخی کشاند.
وی ادامه داد: سال۸۴ که برای ادامه تحصیل به دانشگاه تهران رفته بودم کتابهای تاریخ معاصر زیاد خریدم تا درباره سید نورالدین چیزی پیدا کنم. در بعضی کتابها یک پاراگراف یا یک صفحه می یافتم تا اینکه در کتاب خاطرات لطف الله میثمی خواندم که مسئله مالکیت را حل کردند. بعد هم کتاب آقای وثوقی حزب برادران را خواندم. در سال۸۸ که آقا دستور بصیرتی دادند کاراصلی در موسسه اندیشه و بصیرت انجام شد که از تلاش همه آنها کمال تشکر را دارم.
وی توضیح داد: در طی مسیر تحقیقات اتفاقات خوبی افتاد و از خیلی از اعضای حزب برادران قبل از فوت آنها توانستیم فیلم بگیریم و عکس و سند و خلاصه کتاب جمع کنیم و بنا داریم در قالبهای مختلف ازاین منابع خروجی بگیریم.
وی ادامه داد: ماه طلعت یک رمان عاشقانه در بستر تاریخی است، درباره شخصیتی که حدود ۷۰سال زندگی ایشان ناگفته مانده بود. فرزند ایشان کتاب را در پنج مجلد 100 صفحه ای خواندند و حاشیه نویسی کردند. اینها را بعنوان سند تاریخی نگه داشتم و به همسرم سپردم هنگام مرگ بعنوان سند افتخار با ما دفن کنند.
اسکندری درخصوص ویژگی خاص ماه طلعت اذعان داشت: این کتاب علاوه بر نگاه به زندگی این شخصیت بزرگ، راوی بخشی از تاریخ شیراز و لهجه شیراز و معرفی اماکن خاص شیراز است و قابلیت بازنمایی بخشی از هویت شیراز را دارد.
وی افزود: کتاب براساس داستان واقعی است اما ناداستان را شایسته آن نمیدانم. راستینه نویسی و راستان به جای داستان بهتر میتواند قالب کار را نمایندگی کند، چون اکثر اسامی و اتفاقات واقعی هستند.
به گزارش ایبنا، کتاب ماه طلعت به قلم غلامحسن اسکندری در۴۸۰صفحه به همت حوزه هنری فارس منتشر شد.
نظر شما