چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
تعزیه هنری اثرگذار در ترویج فرهنگ اهل‌بیت (ع) است

بوشهر- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر یازدهمین سوگواره تعزیه استان بوشهر تاکید کرد: تعزیه هنری اثرگذار و مانا در ترویج فرهنگ اهل ‌بیت (ع) است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، عبدالرحیم افروغ در آیین پایانی یازدهمین سوگواره تعزیه استان بوشهر که در روستای زیارت شهرستان دشتستان برگزار شد، گفت: شعار امسال ماه محرم «همه زیر خیمه‌اش یک خانواده‌ایم» بود که این نشان از یکرنگی ائمه اطهار و تمسک به آن خاندان دارد.

وی افزود: همه مسلمین ثابت کردند که با علمداری حسین‌بن علی (ع) و با سرداری حضرت ابوالفضل العباس (ع) در مشکلات و بحران‌ها، با توسل و مددجویی از سید و سالار شهیدان همه سختی‌ها را پشت سر گذاشتند و این روند ادامه‌دار خواهد بود.

افروغ ادامه داد: با توجه به این‌که در روزهای پایانی ماه صفر قرار داریم و ان‌شاءالله با وارد شدن به ربیع‌الاول ماه شادی اهل‌بیت (ع) لازم است این اتحاد، یکپارچگی و انسجامی که بین ما وجود دارد، بیشتر شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: دیدگاه‌های مختلف در زندگی‌های سیاسی، اجتماعی و حوزه‌های دیگر وجود دارد؛ اما به طور کلی ما همه خود را خادم امام حسین (ع) و آستان ایشان می‌بینیم.

افروغ بیان کرد: ما به سکان‌دار انقلاب اسلامی اعتقاد داریم و می‌دانیم که دولت مردمی سیزدهم خدمت‌گذار ملت است و با آمدن در کنار مردم، دولتی مردمی را راه‌اندازی کرده است. نگاه دولت سیزدهم به حوزه فرهنگ و هنر نگاهی عدالت‌محور است و در بخش زیرساخت و نرم‎افراز این بخش برنامه‎ریزی جامع و کاملی انجام داده و در آینده نیز گام‌های موثرتری خواهد برداشت.

دبیر یازدهمین سوگواره تعزیه استان بوشهر، تعزیه را هنری اثرگذار در ترویج فرهنگ اهل‌بیت (ع) دانست و افزود: تعزیه در استان بوشهر در مناسبت‌های مختلف اجرا می‌شود و در ماه محرم و صفر به اوج خود می‌رسد که مصائب سالار شهیدان را در راه ترویج دین بیان می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر سپس از گروه‌های حاضر در سوگواره تشکر و اظهار امیدواری کرد با نگاه ولایی مردم استان در سال‌های آینده، شاهد برگزاری با شکوه‌تر این رویداد با حضور چشمگیرتر گروه‌های تعزیه باشیم.

دبیر اجرایی یازدهمین سوگواره تعزیه استان بوشهر نیز در این آیین گفت: 20 گروه تعزیه استان پس از انتشار فراخوان متقاضی حضور در سوگواره بودند که هیئت بازبین سوگواره 10 گروه را بدون اولویت به همراه گروه تعزیه محبان اهل بیت (ع) روستای زیارت به‎عنوان میزبان برای حضور در مرحله نهایی سوگواره انتخاب کرد.

احمد مظفری ادامه داد: گروه عصر عاشورا میاندشت، ثارالله دهقائد، نینوا عالیشهر، خورشید عاشورا، حضرت علی اصغر (ع)، بین المللی شهید سلیمانی، نخلستان ساحل جنوب، سید الشهداء روستای عربی، سید الشهداء جتوط، متوسلین به اباعبدالله حسین (ع) و محبان اهل‌بیت (ع) گروه‌های راه‌یافته به این سوگواره بودند.

وی با بیان اینکه تمام گروه‌ها و شبیه‌خوانان منتخبین سوگواره هستند، افزود: گروه‌ها در چهار شب و فضایی معنوی، سالم و دوستانه با هم به رقابت پرداختند و با توجه به بالا بودن سطح کیفی گروه‌ها، انتخاب افراد برگزیده کار هیئت داوران را سخت کرد اما در نهایت با درایت نفرات برتر معرفی شدند.

مظفری ادامه داد: در این سوگواره، پنج مجلس شهادت امام حسین (ع) و چهار مجلس شهادت حضرت علی اکبر (ع) و دو مجلس شهادت حضرت قاسم (ع) اجرا شد.

مسئول انجمن تعزیه و دبیر اجرایی یازدهمین سوگواره تعزیه استان بوشهر سپس با قدردانی از همکاری اهالی روستای زیارت در مدت برگزاری این سوگواره، تأکید کرد: با افزایش سطح کیفی و ظرفیت‌های موجود دوره‌های آینده این محفل حسینی را پربارتر برگزار کنیم.

در بخش پایانی این مراسم، هیئت داوران یازدهمین سوگواره تعزیه استان بوشهر متشکل از مرتضی نوری فیروزی، حسین دارند، فرید میرشکار و علیرضا میرشکاری نفرات و گروه‌های برگزیده این دوره به این شرح معرفی کردند:

طفل‎خوان بدون اولویت:
یسنا ثانی، نازنین زهرا احمدی، هانیه پورخدر، نرگس گوهرنیا و منصور شکاری در نقش رقیه
فاطمه حیدری مطلق، مهدی مکاری، فاطمه آذرنگ، فاطمه احمدی و ثنا صفری در نقش سکینه
عباس حیدری، یاسین پورمحمدی در نقش عبدالله
رضا نوشاد در نقش قاسم

اولیاء‌خوان مرد:
مقام اول: یوسف نوشاد در نقش حضرت علی‌‎اکبر (ع)
مقام دوم: به صورت مشترک یونس منفرد و یاسین دهقانی در نقش حضرت علی اکبر (ع)
مقام سوم: امیرحسین پاکیان بوشهری در نقش حضرت علی اکبر (ع)

امام‌خوان:
مقام اول: قاسم گل‌‎افشان در نقش امام حسین (ع)
مقام دوم: رحیم نبی‎دوست در نقش امام حسین (ع)
مقام سوم: به‌صورت مشترک عباس دهقانی و مهدی حیدری در نقش امام حسین (ع)

اولیاء‌خوان زن:
مقام اول: سکینه نبی‌دوست در نقش حضرت زینب (س)
مقام دوم: مشترک مرضیه غلامشاهی و افسانه شهسواری فرد در نقش حضرت زینب (س)
مقام سوم: زهرا احمدی در نقش حضرت زینب (س)

اشقیاءخوان:
مقام اول: حسین محمودی در نقش سنان
مقام دوم: یدالله علیزاده در نقش شمر
مقام سوم: به‌صورت مشترک عبدالمجید بحرانی در شمر و مسعود تنگستانی در نقش سنان
شایسته تقدیر: محمدجعفر گل‌افشان و امید زمانی در نقش سنان

به گزارش ایبنا، یازدهمین سوگواره تعزیه استان بوشهر از 18 الی 21 شهریور با حضور 11 گروه تعزیه از سراسر استان به میزبانی هیات تعزیه محبان اهل بیت روستای زیارت در این روستا برگزار شد. اشتلم‌خوانی و مجلس شهادت حضرت عباس (ع)، چاوش‌خوانی، توضیح مسئول گروه تعزیه محبان اهل‌بیت (ع) روستای زیارت در ارتباط با تاریخچه تعزیه روستا و تقدیر از هیئت داوران و مسئول گروه‌های تعزیه از دیگر برنامه‌های یازدهمین این سوگواره بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها