شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
شبکه ارتباطی تولید‌کنندگان صنایع فرهنگی ایجاد شده است

مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه هشتمین دوره جشنواره فیروزه، یکی از اهداف تحقق‌یافته هشتمین دوره این جشنواره را ایجاد شبکه تولید‌کنندگان صنایع فرهنگی اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین اختتامیه هشتمین جشنواره «فیروزه» با حضور اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
 
جانعلی‌پور، مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری نمایشگاه صنایع فرهنگی ایران گفت: این رویداد، نخستین نمایشگاه اختصاصی با موضوع کالاهای فرهنگی یا به‌معنای صنایع فرهنگی است. به لطف خدا بخش عمده اهدافی که از تأسیس و ایجاد دبیرخانه صنایع فرهنگی ایران داشتیم محقق شد. یک بخش آن شناسایی فعالان این حوزه است.
 
وی افزود: توانستیم در این ایام، دورهمی چندصد نفره فعالان صنایع فرهنگی را برگزار کنیم. موضوع دیگر، بحث کیفیت دادن به جایزه فیروزه و هشتمین دوره این جشنواره بود که به لطف خدا رخ داد. با دسته‌بندی الگو‌های شرکت در جشنواره، به ایده‌ها و کسب‌وکارهای نوپا و کسب‌وکارهای تجاری شده پرداختیم. داوری، امسال داوری محکم‌تری بود؛ به‌عبارت دیگر  تلاش کردیم به کیفیت آثار و تناسب آن با موضوع صنایع فرهنگی توجه کنیم.
 
وی افزود: نکته سوم و مهم اینکه اگر جشنواره نتواند با مخاطب به شکل سازنده ارتباط بگیرد، با کسب‌وکارشان آشنایی نداشته باشد و نتواند در اتمسفر فعالیت‌های فرهنگی تنفس کند، نمی‌تواند سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و برنامه ریزی داشته باشد.
 
جانعلی‌پور در ادامه بیان کرد: در این نمایشگاه با حضور تولیدکننده‌، طراح و توزیع‌کننده مواجه شدیم. بیش از ۱۵  نشست را در حاشیه این نمایشگاه با موضوعات تخصصی صنایع فرهنگی تدارک دیدیم  که با حضور فعالان این عرصه برگزار شد. مستند این نشست‌ها به زودی منتشر خواهد شد؛ علاوه بر این، در طول برگزاری نمایشگاه، قراردادهایی منعقد شد. حتی در حوزه تشریفات و خرید هدایا بازدیدهایی انجام شد و بعضی از هدایا را سفارش دادند اما هدف،  فروش یا سفارش کالا نبود بلکه هدف، اتصال تولیدکننده و توزیع‌کننده، متولیان در حوزه بسته‌بندی، طراحان، استادان و دانشجویان دانشگاه‌های تهران و استان‌ها بود. مهم‌تر از همه، هدف برقراری ارتباط این تولیدکنندگان فرهنگی با یکدیگر بود که مقدمه یک شبکه‌سازی است.
 
وی درباره بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد از نمایشگاه صنایع فرهنگی ایرانی گفت: به نظرم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یک اتفاق خوب و استثنایی را در بازدید از نمایشگاه رقم زدند.  همه بخش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد را که ذره‌ای می‌تواند با موضوع صنایع فرهنگی ارتباط داشته باشد را همراه خود به نمایشگاه آورده بودند. حوزه رسانه، صندوق اعتباری هنر، صندوق کمک به توسعه فرهنگ و هنر در این دیدار حضور داشتند که  می‌توانند به‌عنوان نهادهای حامی در کنار تولیدکنندگان باشند.
 
جانعلی‌پور گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور صدور مجوز برای مؤسسات تک‌منظوره صنایع فرهنگی را دادند. خیلی از این دوستانی که با آن‌ها  گفت‌وگو کردم قائل به این بودند که ما چنین موضوعی را کم داشتیم. برای آینده این کسب‌وکار و رویداد صنایع فرهنگی ایران پیش‌بینی‌هایی کردیم. امیدوارم با توجه به تجربیاتی که کسب کردیم، سال آینده بتوانیم غرفه‌ها را افزایش دهیم و بازدیدهای مردمی را فعال کنیم.
 
این مراسم با گرفتن عکس یادگاری غرفه‌داران و مسئولین اجرایی نمایشگاه خاتمه یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها