یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
150 عنوان کتاب و 300 محصول فرهنگی در اردبیل رونمایی شد

اردبیل- در کنگره ملی برزگداشت 3400 شهید استان اردبیل از 150 عنوان کتاب و بیش از 300 محصول فرهنگی و هنری رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در اردبیل، در این کنگره که روز یکشنبه 29 مرداد ماه با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد در کنار رونمایی از کتاب‌های چاپی و صوتی از شناسنامه شهدا و تمبر یادبود سه هزار و 400 شهید استان اردبیل پرده برداری شد.

در این کنگره فرمانده سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل اظهار کرد: در راستای برگزاری کنگره ملی شهدای استان بیش از 2 هزار اجلاسیه در شهرستان‌های استان به صورت یادواره شهدا، دیدار با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران، جشنواره‌های علمی و فرهنگی ورزشی و محافل قرآن و خاطره گویی انجام یافته است.

سردار غلامحسین محمدی اصل تولیدات فیلم و مستند و برپایی 150 نمایشگاه عکس را از دیگر آثار در راستای این کنگره عنوان کرد و افزود: فیلم های بلند «او نمی خوابد»، «تا قهرمانی»، سریال پویا نمایی «شهید مرحمت بالازاده» در 52 قسمت و اجرا و پخش 186 مورد نمایش‌های خیابانی و فیلم‌های مستند و طراحی تمبر یادبود شهدا و تولید تابلو فرش‌های مزین به تصاویر شهدا وانواع نماهنگ و انتشار 960 خبرنامه رادیویی و تلویزیونی از دیگر محصولات فرهنگی در برگزاری کنگره شهدای استان است.

وی سازندگی، محرومیت زدایی و احداث خانه‌های روستایی، مدرسه سازی، آبرسانی و آسفالت ریزی و ایجاد یادمان‌ها و بوستان‌های شهدا و آزاد سازی زندانیان غیرعمد ، تهیه جهیزیه به نوعروسان و کاشت نهال به یاد شهدا را از دیگر برکات این کنگره عنوان کرد.

فرمانده سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل از فعالیت دائمی ستاد کنگره 3 هزارو 400 شهید استان اردبیل با هدف انتقال فرهنگ شهادت به نوجوانان و تربیت جوانان تراز انقلاب اسلامی خبر داد و اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در دیداری که با ایشان داشتیم به تاثیرگذاری سپاه در فضای عمومی کشور و جذب جوانان سفارش کردند و به برکت خون شهدا با قوت به این امر عمل می‌شود.

محمدی اصل با بیان اینکه اردبیل در جریان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افتخارهای بزرگی در تاریخ خود ثبت کرده است، بیان کرد: استان اردبیل با اعزام قهرمانانی از سن ۱۲ ساله تا پیرمرد ۶۷ ساله به میدان‌های نبرد برخود می‌بالد و بعد از دفاع مقدس نیز رزمندگان قهرمان این دیار در دفاع از حریم اهل بیت (ع) و دفاع از مرزهای میهن اسلامی در شمال غرب کشور حضور فعال داشتند طوری که مقام معظم رهبری به اردبیل لقب «سرزمین مجاهدت‌های خاموش» را دادند.

وی ادامه داد: ما به نوجوان ۱۲ ساله مرحمت بالازاده دانش‌آموز مکتب عاشورا افتخار می کنیم شهیدی که به محضر رهبر انقلاب که آن زمان رئیس جمهور وقت بودند رفت و گفت« اگر من ۱۲ ساله اجازه حضور در میدان نبرد را ندارم بگویید از به بعد روضه حضرت قاسم را نخوانند» ، و توانست با کسب اجازه کتبی از محضر آقا به جبهه برود و در اسفندماه سال ۶۳ در سن ۱۴ سالگی پس از حضور در ۶ عملیات غرورآفرین در عملیات بدر به شهادت رسید.

محمدی اصل افزود: امیر خلبان غفور جدی که تبحر ویژه در کنترل هواپیماهای جنگی داشت در ۴۵ روز اول با بیش از ۸۰ پرواز عملیاتی در آبان سال 1359 به شهادت رسید و با جمله ماندگارش یعنی »دوست دارم کفنم پرچم ایران باشد»، برای آیندگان عشق و وفاداری به میهن اسلامی را معنا کرد.

فرمانده سپاه حضرت عباس(ع) استان همچنین از سرلشکر شهید داور یسری عضو دفتر نمایندگی امام (ره) در ستاد مرکزی سپاه نام برد و اظهار کرد: او شهید هنرمند و خود ساخته‌ای بود که بعد از ۶ بار محروجیت در عملیات کربلای ۵ به شهادت رسید و ارزش‌های معنوی و الهی را به دیگران آموخت.

سردار محمدی اصل فرمانده شهید شاپور برزگر، فرمانده محور عملیاتی لشکر ۳۱ مقتدر عاشورا و دانشجوی شهید عمران پستی فرمانده گردان حبیب بن مظاهر لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله از اعضای کمیته استقبال حضرت امام راحل در بهمن ۵۷ و از دانشجویان پیرو خط امام را از دیگر شهدا و حماسه آفرینان این خطه معرفی و بیان کرد: دارالاارشاد و دارالامان اردبیل به این همه افتخار خود سربلند است و این راه را ادامه می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها