شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
دانشنامه‌ مصور «اسرار زنبورهای عسل» 

ممکن است کودکان و نوجوانان درباره زنبورهای عسل سؤالات کوچک و بزرگ بسیاری داشته باشند؛ بنابراین امروز همان روزی است که می‌توان یک کتاب خواندنی درباره این حیوانات را در فهرست مطالعه قرار داد: کتاب دانشنامه‌ مصور «اسرار زنبورهای عسل».

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، زنبورها چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند؟ از زمان خلق آنها چه مدت می گذرد؟ یک زنبوردار درواقع چه کاری انجام می دهد؟ چه کسی بعد از نیش زنبور زنده مانده است؟

ما درباره زنبورهای عسل مانند بقیه حیوانات، سؤالات بسیاری داریم؛ اما بعضی‌هایمان به سادگی از کنارش رد می‌شویم و برای بعضی دیگر این کنجکاوی، قوی و قوی‌تر می‌شود و می‌خواهند دانش‌شان را درباره این حیوانات بالا ببرند. کتاب «اسرار زنبورهای عسل» به همه پرسش‌های کوچک و بزرگ‌مان درباره این حیوانات جالب، به روشی جذاب و خواندنی پاسخ می‌دهد. نویسنده تاریخ زنبورها را از زمان دایناسورها تا به امروز بررسی و همراه با آن، نقشی را که زنبورها در تاریخ و دنیای طبیعت ایفا کرده اند بررسی می‌کند.

«اسرار زنبورهای عسل» یک دانشنامه‌ مصور درباره زنبورعسل است. زنبورها جامعه سازمان‌یافته‌ای دارند که شناخت روند زندگی و نقش‌شان در طبیعت حیرت‌انگیز است. این کتاب از ساختار بدن این موجودات خارق‌العاده تا وظایف هر یک از این اعضا و الگوهای حرکتی و تولیدمثل‌شان را با تصاویر واضح و ملموسی بیان کرده است.

در ادامه کتاب، ارتباط این جامعه نظام‌یافته با دیگر موجودات بررسی شده و به چگونگی تهیه عسل و انواع آن پرداخته است. حین بررسی ارتباط زنبورها با دیگر موجودات نیز می‌توان با انواع گوناگونی از گیاهان و جانوران در این کتاب آشنا شد.

در بخشی از متن کتاب می‌خوانیم:
«دست‌کم ۱۰۰ میلیون سال، از عمر زنبورهای عسل روی کره زمین می‌گذرد؛ یعنی پیش از آنکه دایناسورها روی زمین قدم بگذارند. از کجا می‌توان مطمئن بود؟ از مشاهده حشراتی که در لای شیره درختان به دام افتاده‌اند. بعضی از دانشمندان باور دارند که زنبورها خیلی قبل‌تر از این، یعنی در حدود ۱۲۰ میلیون سال قبل خلق شده‌اند؛ زمانی که گیاهان، تازه شروع به گل دادن کرده بودند.».

دانشنامه مصور «اسرار زنبورهای عسل» را ویچه گرایکوفسکی نوشته و زهرا باقری ترجمه کرده است. این اثر را نشر طلایی در ۵۶ صفحه مصور رنگی و به بهای ۷۵ هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها