جمعه ۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
برگزاری گردهمایی «مهمانان کوچک امام حسین(ع)» در ایلام/ «آيين محرم در بين اقوام ايران» بازخوانی سنت‌های سوگواری مردم

ایلام- برگزاری گردهمایی «مهمانان کوچک امام حسین(ع)» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزاری محفل شعر عاشورایی و گفت و گوهای خبری با مسئولین و محققان، عناوین خبرهای کوتاه فرهنگی و ادبی استان ایلام است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در ایلام، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام گفت: گردهمایی بزرگ کودکان عاشورایی همزمان با ستاد اربعین سراسر کشور روز یک‌شنبه اول مرداد (پنجم محرم) در مسجد حضرت زینب (س) شهر ایلام از ساعت 17:30 با حضور اعضای کودک و نوجوان، والدین و خانواده‌ها و کارکنان این اداره‌کل برگزار ‌شد.
 
 
مؤلفان در بیان وقایع عاشورا از تکرار و تحریف پرهیز کنند

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام گفت: مؤلفان باید در بیان وقایع عاشورا بر اساس مستندات تاریخی قلم بزنند و مراقب باشند و از تکرار و تحریف پرهیز کنند.
 
منصور محبی با اشاره به اهمیت ضرورت تألیف و انتشار کتاب‌های تازه و به دور از تحریف‌های تاریخی در حوزه عاشورا ادامه داد: ناشران و مؤلفان متعهد و جان‌آگاه با انتخاب نگاهی تازه و خلاق و جذاب به مقوله عاشورا و قیام امام حسین (ع) زمینه‌های لازم برای ترویج فرهنگ عاشورایی را مهیا کنند.
 
 
«آيين محرم در بين اقوام ايران» بازخوانی سنت‌های سوگواری مردم

صیدمحمد درخشنده، مؤلف و نویسنده کتاب«آيين محرم در بين اقوام ايران» گفت: در این کتاب آئين‌هايی همچون: عَلَم‌گردانی، نخل‌گردانی،كتل‌بندی و كُتَل‌كويی و... بازخوانی و مرور شده است.

 وی ادامه داد: در کتاب آيين محرّم در بين اقوام ايران، برخی از آداب و رسوم و نذورات همچون نذر َعلَم قاسم، نذورات پای نخل، مراسم چای عباس و بسياری نذورات ديگر در ماه محرم را در استان‌های مختلف به خواننده معرفی کرده‌ام.
 
ادبیات، زیباترین شیوه‌ برای انتقال مفاهیم عاشورایی به کودکان و نوجوانان است
 
ملوک هاشمی،مؤلف و قصه‌پژوه پیشکسوت ایلامی گفت: بهره‌گیری از زبان ادبیات و هنر قصه‌گویی، زیباترین شیوه برای انتقال مفاهیم عاشورایی به کودکان و نوجوانان به شمار می روند.

وی ادامه داد: بهره‌گیری از زبان ادبیات و هنر قصه‌گویی، زیباترین شیوه برای انتقال مفاهیم عاشورایی به کودکان و نوجوانان به شمار می روند.
 
محفل ادبی «عصر شعر حسینی» برگزار شد

به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام و به مناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر، محفل ادبی «عصر شعر حسینی» با حضور جمعی از مسئولین ادارات و شاعران آئینی برگزار شد.
 
کتابخانه مرکزی ایلام نقش بسزایی در معرفی واقعه و حماسه کربلا ایفا می‌کند

شیما مامی‌زاده مدیر کتابخانه مرکزی ایلام گفت: این کتابخانه،نقش بسزایی در شناساندن واقعه و حماسه کربلا به جامعه هدف ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: کتابخانه مرکزی ایلام به عنوان یکی از مراکز اشاعه فرهنگ،با برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی به صورت خلاقانه اغلب در حوزه کودک و نوجوان، نقش بسزایی در شناساندن و ماندگاری واقعه و حماسه کربلا به جامعه هدف ایفا می‌کند.
 
 
تاریخ‌نگار باید فارغ از نگاه و بینش سیاسی، مطالب تاریخی را جست‌وجو کند

مجید ملکشاهی، نویسنده و پژوهشگر ایلامی گفت: برای مورخان و اهالی تاریخ، نگاه به تاریخ، باید بدون حب و بغض باشد و تاریخ‌نگار باید فارغ از نوع نگاه و بینش سیاسی، مطالب تاریخی را جست‌وجو کند و در اختیار مخاطبان قراردهد و این خود به سختی کار در این حوزه می افزاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها