سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۱
محفل ادبی «گوهرشاد» در مشهد برگزار شد

خراسان‌رضوی- شاعران آیینی در محفل ادبی گوهرشاد، با محوریت عفاف و حجاب و شعر آیینی در مشهد شعرخوانی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مشهد، محفل ادبی «گوهرشاد» با حضور تعدادی از شاعران آیینی به میزبانی کارگروه فرهنگی خانه حجاب صدف در آستانه‌ آغاز ماه محرم و سالروز بزرگداشت شعر و ادبیات آیینی سه‌شنبه شب در مشهد برگزار شد.

در این محفل حجت‌الاسلام  علی مقدم شاعر و کارشناس برنامه ضمن عرض تسلیت به مناسبت آغاز ماه محرم در فرازی از سخنان خود تحت عنوان «شعر در سیره و زندگی اهل بیت» با نگاهی اجمالی به این موضوع بیان کرد:امروزه در فضای خانواده، از ظرفیت ادب و ادبیات کم استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: شعرخواندن در خانه، باعث افزایش بیشتر مهر و محبت بین اعضا، بخصوص زوجین می‌شود، چرا که برای مثال حضرت فاطمه (س) در شب ازدواج خود با امیرالمومنین علی(ع)، چند بیت شعر به ایشان در وصف ابراز علاقه خود بیان می‌کنند. 

مقدم گفت: در فرهنگ شیعی و در روایات، حضرت فاطمه(س) برای فرزندان خود با شعر لالایی‌هایی که خودشان سروده بودند را می‌خواندند و این چنین شعر نقش پررنگی در سیره آن‌ها داشته است.

وی در ادامه به نقش شاعر برجسته پروین اعتصامی در مقام و جایگاه زن در تاریخ ادبیات ایران اشاره کرد و گفت: باید ایرادات خانواده و سبک زندگی‌های غلط با زیان شعر و به وسیله شاعران، هجو شود که همین نوعی جهاد در حوزه ادبیات است.

در این محفل شاعرانی همچون مسعود یوسف پور، احمدحیدری، عاطفه جعفری، سعیده کرمانی، الهه بیات مختاری و تعدادی دیگر از شاعران به شعرخوانی پرداختند.

در حاشیه این محفل، حجت الاسلام سیدمحمدرضا حسنی، برخی از ابیات شاعرانی که در این نشست حضور داشتند را با هنر خود، خطاطی کرد و به شاعران اهدا شد.

همچنين الهه بیات مختاری شعر زیر را در این محفل  قرائت کرد.

پرنده می‌شود از لحظه ی  پدید شدن
سروده می‌شود آری زن از شهید شدن
سروده می‌شود از آفتاب و آینه ها
سروده می‌شود از شعر روسپید شدن

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها