کتاب «بستهٔ وطنی» پژوهش و تألیف علی علیزاده طارمسری به همت نشر نظر منتشر شد. این کتاب مهم به تاریخ بستهبندی در ایران از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۶۰ میپردازد و پژوهش جامع و کاملی در خصوص گرافیک بستهبندی در ایران است.
این کتاب به تاریخ بستهبندی در ایران از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۶۰ میپردازد و پژوهش جامع و کاملی در خصوص گرافیک بستهبندی در ایران است. علی علیزاده طارمسری متولد ۱۳۴۷ و کارشناس ارشد رشته طراحی صنعتی دانشگاه هنر تهران حاصل سالها تحقیق و پژوهش خود در عرصه گرافیک و بستهبندی و تدریس را در کتابی ۶۰۰صفحهای در قطع خشتی منتشر کرده است.
اسناد مکتوب کتاب از سال ۱۳۰۲ شروع میشود. یعنی از زمانی که نمایشگاه کالاهای فلاحتی و صنعتی برگزار میشود. آقای علیزاده جمعآوری درخشانی از محصولات انجام دادهاند. یعنی محصولاتی را معرفی کردهاند که تاکنون در هیچ کتابی ندیده بودیم. تعدد محصولات یکی از نکات خوب کتاب است.
پژوهش علی علیزاده گردآوری مجموعه بزرگی از نشانههاست که یک رابطهای با جامعه دارند و از طریق این بستهبندیها و نشانها میتوان درک و فهم بهتری از شرایط جامعه داشت.
فرآیند متمدن شدن جامعه ایران را میتوان از خلال بستهبندیها کشف کرد. ما در نشانهشناسی کالا بهعنوان یک گرافیست به نوع استفاده از نمادها باید دقت کنیم. برای مثال وقتی روی بستههای سیگار تصویر یک زن غربی درج شده این تصور را به مصرفکننده القا میکند که حین استعمال سیگار ناخودآگاه به این تصویر فکر کند. این تصاویر یک ایلوژن یا توهم ایجاد میکنند که به تعبیر رولان بارت اسطوره ساخته میشود. البته اسطورهای که بارت میگوید نه اسطوره در مفهوم انسانشناسی؛ بلکه یعنی یک پیام ایدئولوژیک دروغین ساخته میشود تا به ما بگوید این همان چیزی است که تو داری مصرف میکنی، یا وقتی این ماده را مصرف کنی زیبا میشوی. یعنی از شیء تصویری دلبرانه میسازد.
کتاب «بستهٔ وطنی» یک گنجینه است که به ما کدهای زیادی میدهد. کتابی که با کندوکاو آن میتوانیم سرنخهای خوبی به دست آوریم که چگونه یک نظم اجتماعی یا طبقات مختلف جامعه شکل میگیرد. این کتاب بیشتر مثل یک دیکشنری است؛ نه کتابی که دستتان بگیرید و از اول تا آخر بخوانید.
کتاب بستهٔ وطنی به کوشش علی علیزاده طارمسری در تابستان ۱۴۰۲ توسط نشر نظر در قطع خشتی در ۶۰۰ صفحه در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
نظر شما