شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۵
نشست «در آغاز رنج بود» در شیراز برگزار شد/ اندیشه سقراطی در آثار داستایفسکی

فارس- نشست بررسی آثار فئودور داستایفسکی، با عنوان «بدر آغاز رنج بود» در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در شیراز، نشست و گفت‌وگو با امیر نصری، مولف و دکترای فلسفه هنر درباره «فئودور داستایفسکی» و آخرین رمان او «برادران کارامازف» با عنوان «در آغاز رنج بود» در شیراز برگزار شد.

امیر نصری شامگاه شنبه ۱۷ تیرماه جاری در این نشست که به میزبانی «کتاب آبی» برگزار شد با بیان اینکه همه آثار داستایوفسکی دارای قوت نیستند، گفت: این گروه آثار او بر اساس ۵ رمان شکل گرفته است.
 
نویسنده کتاب «در آغاز رنج بود» با اشاره به اینکه داستایفسکی همواره در سایه تالستوی و تورگنیف باقی ماند، تاکید کرد:‌ همیشه سایه نویسنده دیگر بر سر او بود.
 
به گفته نصری، برادران کارامازوف یک رمان ناتمام است و عمر داستایفسکی برای جلد دوم کفاف نداد.

وی که رمان را به منزله یک متن فلسفی دیده است، ادامه داد: رمان هرچند دارای پایانی ناتمام است مانند یک رساله الهیاتی و فلسفی خواندم.
 
نصری با تاکید بر اینکه داستایفسکی یک سقراط قرن نوزدهم است، گفت: آثار او ماحصل یک تلفیق است و یک اندیشه سقراطی در آثارش دیده می‌شود.
 
وی با این حال داستایفسکی‌پژوهی را یک سنت ادبی ارزیابی کرد و افزود: از آنجا که کار من تحلیل تصویر است لذا سعی کردم پیوندی بین خوانش متن ادبی و تحلیل تصویر در این کتاب ایجاد کنم، زیرا داستایفسکی دارای اندیشه تصویری است.
 
نصری با اشاره به اینکه کتاب «در آغاز رنج بود» راجع به سه نقاشی است که داستایفسکی به آن علاقه داشت، عنوان کرد: بینامتنین رویکردی است که درباره همه شاهکارها می‌توان به آن اشاره کرد اما در آثار داستایفسکی در فرم و محتوا وجود دارد.
 
این نویسنده که کتاب «پوست در برابر پوست» را هم بر اساس خوانش جنایت و مکافات تالیف کرده، اضافه کرد:‌ داستایفسکی در رمان برادران کارامازف سنت «تذکره قدیسان» را بکار گرفته است.
 
به گزارش ایبنا؛ نشست «در آغاز رنج بود» با حضور رضا عابدینی، کیوان نریمانی، مهرداد پرتوآذر و با هدایت راد قنبری برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها