چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷
همایش ملی «مستوره اردلان» در سنندج برگزار می‌شود

کردستان_معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان از برگزاری همایش ملی«مستوره اردلان» خبر داد و گفت: این همایش با همکاری دانشگاه‌های کردستان و آزاد در سال جاری در سنندج برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سنندج، عیسی فلاحی، ظهر چهارشنبه در جلسه‌ای که با حضور اساتید برجسته دانشگاه‌های کردستان و آزاد اسلامی، صاحب نظران و اندیشمندان عرصه ادبیات به مناسبت روز قلم در سالن کنفرانس مجتمع فجر سنندج برگزار شد، اظهار کرد: پاسداشت مفاخر فرهنگی،هنری از اولویت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان می‌باشد.

وی ادامه داد: در همین راستا برگزاری همایش ملی مستوره اردلان در دستور کار قرار گرفته است و در روزهای آینده فراخوان این همایش با همکاری و هماهنگی اساتید و صاحب‌نظران تدوین و در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. 

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان اوضاع سیاسی، اجتماعی و علمی عصر مستوره اردلان و بازتاب آن در آثارش، شخصیت، زندگی، تبار شناسی، فعالیت‌ها، نوشته‌ها و تألیفات مستوره اردلان در زمینه شعر، عرفان و تاریخ، کردستان شناسی در آثار مستوره اردلان، کتاب شناسی و معرفی آثار چاپ شده و چاپ نشده‌ مستوره اردلان و جایگاه اشعار و آثار ادبی این فرهیخته کرد را از جمله موضوعات مورد توجه این همایش برشمرد.

جمال احمدی، سید اسماعیل حسینی، نوید نقشبندی، جمال احمدی آیین، خانم کلثوم عثمان‌پور و چند نفر از صاحب‌نظران، نویسندگان و محققان کردستان نیز در ادامه این جلسه پیرامون روند و سطح برگزاری این همایش بحث و تبادل‌نظر کردند.

مستوره‌ اردلان درسال 1220 قمری، مصادف با 1184 شمسی تقریبا 210 سال پیش در سنندج به دنیا آمد و در زمانی که زن‌ها چندان اجازه تحصیل و سوادآموزی نداشتند، مستوره‌ اردلان تحصیلات وافری در زمینه‌ ادبیات و تاریخ و علوم رسمی آن زمان داشت. شعر عاشقانه می‌گفت و منشأ کارهای بسیار خوبی شد.

او نخستین زن تاریخ‌نگار دنیاست و در جهان اسلام جزو معدود زن‌هایی است که رساله‌ شرعی نوشته است. جزو معدود زن‌هایی است که در تاریخ ادبیات فارسی، شعرش بیانگر احساسات واقعی و زمینی اوست.
 
به دلیل جایگاه خانوادگی مستوره که از اشراف و قدرتمندان حکومت کردستان آن روزگار محسوب می‌شدند و فضای متنوع شهر سنندج که تنوع مذهبی و قومی در آن فراوان بود و مردم کنار هم در نهایت حسن همجواری می‌زیستند، مستوره تقریباً هیچ محدودیتی نداشت. تحصیلات خود را نزد علمای بزرگ آن زمان که در سنندج کم نبودند، انجام داد و چون با خسروخان اردلان که والی کردستان بود ازدواج کرد، در زمینه خدمات اجتماعی نقش بسیار موثری ایفا کرد. به همین دلایل دارای جایگاه و محبوبیت خاصی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها