چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
خرید کتاب‌های علمی و مذهبی برای مساجد، بقاع متبرکه و حوزه‌های علمیه از نیات موقوفات

زنجان- مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: نیات موقوفات مربوط به خرید کتاب مربوط به کتاب‌های علمی و مذهبی است که سالانه با برآورد درصد نیات در زمینه خرید کتاب برای مساجد، بقاع متبرکه و همچنین حوزه‌های علمیه انجام می‌شود.


حجت‌الاسلام مختار کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان گفت: استان زنجان دارای 2 هزار و 800 موقوفه است که شامل موقوفات انتفاعی و منفعتی می‎‌شود.

وی با اشاره به اینکه مساجد، تکایا، حسینیه و زینبه‌ها نیز جزو موقوفات استان محسوب می‌شود، اضافه کرد: همچنین ۱۳۲ امامزاده و بقعه متبرکه که در کل شامل ۳۳ هزار رقبه قابل درآمد است بر عهده بخش‌های مختلف این اداره کل است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه مجموع درآمدهای اوقافی در استان 56 میلیارد تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 45 درصد رشد داشت، افزود: درآمدهای موقوفات طبق قوانین عادی و وقفی و همچنین متن وقف نامه‌ها‌، شرعا و قانونا باید صرف نیات مدنظر واقفین نیک اندیش شود.

وی با بیان اینکه بیش از نصف درآمدهای موقوفات مختلف صرف انجام نیات واقفین می‌شود، اضافه کرد: مابقی درآمدها نیز صرف هزینه‌های جاری، نگهداری، تعمیر و تجهیز موقوفات، و همچنین انجام سرمایه گذاری در آنها می‌شود.

کرمی ادامه داد: بیشترین نیات واقفین در حوزه موقوفات مربوط به عزاداری برای امام حسین (ع) است و در رتبه‌های بعدی مربوط به نیازمندان، دانشجویان، حوزه‌های علمیه و کتاب است.

وی تصریح کرد: نیات مربوط به خرید کتاب مربوط به کتاب‌های علمی و مذهبی است که سالانه با برآورد درصد نیات در زمینه خرید کتاب برای مساجد، بقاع متبرکه و همچنین حوزه‌های علمیه انجام می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: همچنین بخشی از این نیات نیز مربوط به خرید قرآن کریم برای بقاع متبرکه و مساجد است که در این باره نیز مطابق نیات واقفین عمل می‌شود.

وی از جمع‌آوری دوره‌ای قرآن‌ها و کتب مذهبی مستعمل از بقاع متبرکه و مساجد خبر داد و افزود: کتاب‌های مستعمل یا در اختیار کتابخانه‌های عمومی استان زنجان قرار داده شده و یا در قالب طرح تعویض قرآن‌های فرسوده در اختیار ارشاد قرار می‌‎گیرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها