در این نشست علیاکبر ابراهیمی گفت: تا سال 1396 جشنوارهها به صورت مستقل در تهران برگزار شد و پس از آن به مرور زمان در همه استانها جشنوارههای صنعت چاپ برگزار میشود. سال گذشته در 30 استان جشنواره برگزار شد و تلاش داریم که امسال با حمایتهای لازم در همه استانها این جشن برگزار شود.
وی با بیان اینکه 606 نفر در مسابقات کشوری تقدیر شدند، افزود: در جشنواره کشوری 13 فعال حوزه چاپ شامل صادرکننده برتر، کارآفرین برتر، چهره علمی، تولیدکننده مواداولیه و ماشینآلات، ایثارگر، پیشکسوتان و .. و 593 نفر نیز در استانها تقدیر شدند.
ابراهیمی ادامه داد: نشست امروز با هدف هماندیشی و برنامهریزی بیستوسومین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ برگزار شده تا بتوانیم جشنوارهای در خور شان این مراسم و صنعت چاپ با حضور جمعی از فعالان صنعت چاپ سراسر کشور تشکیل شده است.
همچنین یاسر احمدوند در این نشست با اشاره به اهمیت موضوع جشنواره صنعت چاپ، گفت: این جشنواره با هدف کمک به صنعت چاپ و رشد آن برگزار میشود؛ لازم است جشنواره نقد شود که چه میزان مؤثر است و چه میزان به تغییر در صنعت کمک میکند، پذیرای ابتکارها، خلاقیتها و آسیبشناسیهای این حوزه هستیم.
وی افزود: ما از هر موضوع و پیشنهادی که به تغییر حتی تغییر اساسی منجر شود استقبال میکنیم، زیرا به دنبال این هستیم که برنامهها و چهرههای جشنواره تکراری نشود تا از خاصیت انگیزه و تلاش خارج نشود و جشنواره با نگاه تحولی مؤثرتر و کارآمدتر باشد و بتواند نقش خوبی ایفا کند.
احمدوند با بیان اینکه باید درباره همه این موارد، بحث و گفتگو کرد تا به نتیجهگیری کل درباره روند و چگونگی مراسم رسید، عنوان کرد: این کار باید بدون ملاحظه و ناظر به پیشنهادهای راهگشا انجام شود تا به نظام درستی در برگزاری جشنوارههای چاپ سراسر کشور برسیم.
علی مغانی نیز در سخنانی با بیان اینکه جشنواره باید محملی برای حل مشکلات و دغدغههای صنف باشد، گفت: ایده اصلی برگزاری جشنواره در ابتدا این بود که مشکلات حوزه کارگری، پیشکسوت، صنعت و .. را احصا کنیم و در آن روز همه این مسائل را به گوش مسئولان و تصمیمگیران دولتی برسد.
وی ادامه داد: بخش زیادی از مدیران و مسئولان صنعت چاپ با مشکلات صنعت چاپ آشنا نیستند و از جایگاه آن اطلاع ندارند، اهمیت صنعت چاپ در توسعه صادرات غیرنفتی و نقش مهم آن در این حوزه مسئله مهمی است که بسیاری از تصمیمگیرندگان کشور از آن مطلع نیستند، در این میان معتقدم که باید یک کار قابل دفاع و اساسی در جشنواره صنعت چاپ برگزار شود.
در بخش دیگر این نشست، علی اشفاق نیز با بیان اینکه باید تلاش کنیم در سایه این جشنواره و فرصتی که ایجاد میشود جمع گستردهای از مخاطبان استانی را با صنعت چاپ آشنا کنیم، گفت: باید در این مراسم نمایندگان مجلس شورای اسلامی هر استان و مدیران سایر ادارهها حضور داشته باشند و مشکلات و دغدغههایی که در حوزه مالیات، بیمه و ... وجود دارد در حضور مدیران طرح شود تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد.
جلال ذکایی نیز با طرح این موضوع که جشنواره چاپ فرصتی برای طرح مسائل، مشکلات، ظرفیتها، توانمندیها و کاستی صنعت چاپ پرداخته شود، گفت: حوزههای مغفول زیادی در این صنعت وجود دارد که در جشنواره میتوان به آن پرداخت؛ به عنوان مثال 73 محصول دانشبنیان در صنعت چاپ در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ثبت شده، همچنین در حوزه دیجیتال همکاری خوبی در حوزه دانشبنیان داشتیم و طی ماههای آتی خبرهای خوبی خواهیم داشت.
وی ادامه داد: نبود فعالیت منسجم و فعال تشکلهای صنفی در برگزاری جشنواره صنعت چاپ اهمیت زیادی دارد، باید بتوانیم در قالب همافزایی و همکاری تشکلها و اتحادیههای صنفی فعال در صنعت چاپ یک جشنواره بزرگ و پربار را برگزار کنیم.
ذکایی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت رسانهها برای اطلاعرسانی مسائل و مشکلات صنعت چاپ، عنوان کرد: در این میان میتوان از ظرفیتهای خوب بخش خصوصی در پیشبرد برنامههای صنعت چاپ و جشنواره ملی صنعت چاپ استفاده کرد تا اثرگذاری بهتری داشته باشد.
در ادامه نشست، حسینعلی زارع، رضا عسگری، میریونس جعفری و سیدعلی موسوینژاد نیز پیشنهاداتی درباره اهمیت جشنواره ملی صنعت چاپ، برگزاری دورهای جشنواره ملی صنعت چاپ در استانهای مختلف کشور و تشکیل کارگروه جشنواره ملی صنعت چاپ ارائه دادند.
نظر شما