یکشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵
«مسافر جمعه» نقد و بررسی شد/ برای مطالعه تاریخ چاره‌ای جز ادبیات نداریم

قم- در نشست نقد و بررسی آثار برتر جشنواره انقلاب در قم، کتاب «مسافر جمعه» با حضور نویسنده اثر و اهالی فرهنگ و منتقدان بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، سمیه عالمی نویسنده رمان «مسافر جمعه» عصر یکشنبه در سومین نشست نقد و بررسی آثار برتر جشنواره انقلاب رمان «مسافر جمعه» در سال آسمان حوزه هنری قم گفت: «مسافر جمعه» تجربه اول رمان‌نویسی من بود و من تازه از یک فضای پژوهشی به فضای داستان آمده بودم. از طرفی اصلاً داستان با محوریت شخصیت مرد ننوشته بودم اما به همان دلیل پیشینه پژوهشی، با مطالعه زیاد، گشتن در کوچه پس کوچه‌های قم و حرف زدن با مردم توانستم این شخصیت را بسازم و از عهده فضاسازی کار برآیم.
 
وی افزود: نویسنده به دلیل مطالعات گسترده غیرداستانی خودآگاه یا ناخودآگاه مطالعاتش به متن داستان کشیده می‌شود. نویسنده‌ها رازها، غم‌ها، شادی‌ها و تلاطم‌هایی دارند که وقتی رمان می‌نویسند بخشی از آنها در رمان خودش را نشان می‌دهد و این یک امر اجتناب ناپذیر است.
 
برگزیده جشنواره انقلاب با تشویق نویسنده‌ها برای ارسال آثارشان به این جشنواره، اضافه کرد: من همان زمان «مسافر جمعه» را تمام کردم اما بدون بازنویسی فرستادم برای جشنواره انقلاب چرا که بعدا فرصت بازنویسی داشتم. به نظرم اگر قصه درآمده و کارتان به انجام رسیده، برای جشنواره بفرستید و وسواس و کمال‌گرایی برای بازنویسی نداشته باشید. این نسخه نهایی شما نیست و قرار نیست آن را چاپ کنید، بعداً می‌توانید آن را برای چاپ نهایی بازنویسی کنید.
 
در ادامه محمدعلی رکنی بیان کرد: من به کارهای تاریخی علاقه دارم اما در این فضا نمی‌نویسم چرا که یک پژوهش دقیق می‌خواهد و یک انرژی مضاعف از نویسنده می‌گیرد. به نظرم کار تاریخی نوشتن کار دشواری است، به‌ویژه برای نویسنده‌ای که آن دوره را تجربه نکرده است. در اینگونه کارها هرچه در پژوهش کوتاهی کنید، کارتان ضعیف‌تر می‌شود.
 
وی تاکید کرد: به خانم عالمی تبریک می‌گویم که با یک پژوهش خوب فضای تاریخی قم قدیم، آداب و رسوم آن زمان، محدودیت خانم‌ها، سلطه‌گری خان‌ها و ارباب‌گری که در روستاها بوده به خوبی درآورده‌اند.
 

این منتقد ادبی یادآور شد: زبان داستان خوب، یکدست و روان است. دیالوگ‌ها مناسب و از تناسب خوبی برخوردارند و با آن دوره زمانی هماهنگ است. مشخص است نویسنده در پژوهش به دیالوگ‌های آن زمان توجه داشته است.
 
رکنی با بیان اینکه آدم امروزی به این راحتی برنمی‌گردد پشت سرش را نگاه کند، تاکید کرد: قصه‌ای که با نگاه به آینده، بتواند داستان گذشته را به این معنا که تاریخ می‌تواند تکرار شود، روایت کند، جذاب خواهد بود. برای برگرداندن آدم‌ها به تاریخ خودشان چاره‌ای جز ادبیات نداریم.
 
وی گفت: ما در داستان یک روایت اصلی و یک خرده روایت‌هایی داریم. خرده‌روایت‌ها موقعیت‌ها، مکان‌ها  و شخصیت‌ها را به هم پیوند می‌دهند. نمی‌توان آنها را از رمان گرفت اگر این کار را انجام دهیم انگار یک درخت کم برگ داریم و اگر زیاد هم باشد خط اصلی گم می‌شود. خرده‌روایت‌های «مسافر جمعه» با اینکه تم رمان سفر است و اتفاق‌های زیادی شکل می‌گیرد، به داستان ضربه نمی‌زند و باعث می‌شود خط اصلی داستان خیلی خوب شکل بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها