سه‌شنبه ۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
فقدان نظریه جامع عدالت اسلامی منجر به ادراک غیرمطلوب از عدالت می‌شود

قم- نویسنده کتاب «عوامل مؤثر بر ادراک عدالت اجتماعی» با اشاره به چاپ این کتاب تصریح کرد: فقدان نظریه جامع عدالت اسلامی منجر به ادراک غیرمطلوب از عدالت می‌شود.

احمد اولیایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، گفت: در همه ساحات نظام اجتماعی، نظریه‌های گوناگونی در باب عدالت وجود دارد و تلاش‌هایی برای کاربردی‌سازی آن‌ها نیز انجام شده، اما درنهایت و فارغ از عدالت واقعی که در آن ساحت وجود دارد یا خیر، ادراک عدالت حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: ادراک عدالت با عدالت واقعی و آنچه در توزیع عادلانه و مانند این‌ها وجود دارد متفاوت است. ادراک عدالت اشاره به درک مردم از وضعیت عدالت اجتماعی دارد. گاهی این درک با واقع مطابقت دارد و گاهی نیز ندارد.

اولیایی افزود: توجه به درک مردم در موضوع عدالت اجتماعی ازآن‌حیث اهمیت دارد که می‌تواند اصل عدالت اجتماعی را در جامعه نیز تحت‌الشعاع قرار دهد. از طرف دیگر، درک مفهوم عدالت نیز می‌تواند ادراک عدالت اجتماعی را متفاوت کند. پس، طبیعتاً با پدیده‌ای ذوابعاد روبه‌رو هستیم که اتفاقاً با ادراک و فرایند شناخت انسان نیز رابطه عمیق دارد. این نگاه شناختی به موضوع ادراک عدالت اجتماعی، نگاهی تازه است که فرایند رسیدن به درک انسان امروز از عدالت اجتماعی را بررسی می‌کند.

این نویسنده تصریح کرد: ادراک عدالت اجتماعی رابطه تنگاتنگی با خود عدالت اجتماعی دارد و اهمیت و ضرورت عینی عدالت طبیعتاً ضرورت پرداختن به ادراک آن را نیز ثابت می‌کند. اهمیت عدالت اجتماعی از منظر اسلام، انقلاب اسلامی و رهبر نظام، به اهمیت ادراک عدالت سرایت می‌کند.

وی یادآور شد: فقدان نظریه جامع عدالت اسلامی همان‌گونه که رهبر معظم تأکید دارند، می‌تواند منجر به ادراک غیرمطلوب از عدالت شود. از طرف دیگر، دشمن برای نشان دادن ناکارآمدی نظام، روی عدالت و بی‌عدالتی تمرکز دارد و می‌تواند با نشان دادن نابرابری‌ها در جامعه، ناکارآمدی نظام را بازنمایی کند. این بازنمایی اگر موفق شود ادراک عدالت نزد مردم را تخریب کند، طبیعتاً اعتماد عمومی آن‌ها به نظام را کاهش می‌دهد و این برای دشمن بسیار مطلوب خواهد بود. بنابراین، ضروری است که تحقیقی چیستی ادراک و عوامل مؤثر بر آن را بررسی کند.

اولیایی هدف از نوشتن کتاب «عوامل مؤثر بر ادراک عدالت اجتماعی» را بررسی مکانیسم تأثیر عوامل مؤثر بر ادراک عدالت اجتماعی و راهکارهای مطلوب‌سازی این ادراک عنوان کرد و گفت: با این بررسی، سیاست‌گذاران، مجریان و کسانی که برای تقویت جایگاه عدالت و ادراک آن نزد مردم می‌کوشند، می‌توانند بر تقویت یا تضعیف عوامل مستخرج تمرکز کنند.

وی بیان کرد: اینکه کدام عوامل معرفتی مانند تعریف ما از عدالت و کدام عوامل غیرمعرفتی  مانند رسانه می‌توانند بر ادراک مردم از عدالت اجتماعی تأثیر بگذارند، مباحث اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها