سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱
فرهنگ اخذ استانداردهای ایزو در مراکز آموزشی

سازمان بین‌المللی استاندارد یا ISO، یک سازمان غیردولتی است که مشخصات محصولات، خدمات و سیستم‌ها را برای کیفیت و کارایی تعیین می‌کند. توجه کنید که این سازمان دوره ایزو برگزار نمی‌کند و گواهینامه نیز صادر نمی‌کند در ادامه به این مقوله می‌پردازیم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ ایزو چیست؟ سازمان بین‌المللی استاندارد یا ISO، یک سازمان غیردولتی است که مشخصات محصولات، خدمات و سیستم‌ها را برای کیفیت و کارایی تعیین می‌کند. توجه کنید که این سازمان دوره ایزو برگزار نمی‌کند و گواهینامه نیز صادر نمی‌کند. گواهینامه‌ ایزو اعتبار و اعتماد را در بین مصرف‌کنندگان، سهام‌داران و سایر شرکای تجاری ایجاد می‌کند.

ممیزی چیست؟ ممیزی عبارت است از بررسی عملکرد یک سازمان توسط شخصی مستقل از آن سازمان. گزارشات شامل ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت تغییرات حقوق صاحبان سهام، صورت جریان وجوه نقد و یادداشت هایی است که شامل خلاصه ای از رویه های حسابداری مهم و سایر یادداشت های توضیحی است.
موسسات و مراکز آموزشی مانند دانشگاه ها ، موسسات آموزشی خصوصی و دولتی ، مدارس و هر مرکز و سازمانی که متولی آموزش می باشد برای آنکه بتواند به تعالی دست یابد و از یک سیستم مدیریت کیفیت مطمئن و تخصصی که منجر به رضایت مشتریان گردد استفاده نماید می تواند از استاندارد راهنمای استاندارد IWA2 به عنوان ابزاری تکمیلی در کنار استاندارد ایزو ۹۰۰۱ بهره گیرد.
 
یک چک لیست ممیزی داخلی ایجاد کنید. توجه کنید که هدف حسابرسی ایجاد دیدگاهی در مورد اینکه آیا اطلاعات ارائه شده در گزارش ، به عنوان یک کل، منعکس کننده وضعیت سازمان در یک تاریخ معین است یا خیر، به عنوان مثال:
آیا جزئیات متعلق به سازمان و بدهی های سازمان به درستی در ثبت می شود؟
آیا سود یا زیان به درستی ارزیابی می شود؟
در زمان اخذ ایزو بسته به زمینه و حساسیت کاری شرکت ممکن است به ممیزی نیاز داشته باشید اما ایزو چیست؟ هنگام بررسی گزارش ، حسابرسان باید از استانداردهای حسابرسی که توسط یک نهاد دولتی تعیین می شود، پیروی کنند. هنگامی که حسابرسان کار خود را کامل کردند، گزارش حسابرسی می نویسند و آنچه را که انجام داده اند توضیح می دهند و نظر برگرفته از کار خود را ارائه می دهند. عموماً کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس و شرکت های با مسئولیت محدود هر ساله تحت حسابرسی قرار می گیرند. سازمان‌های دیگر بسته به ساختار و مالکیت خود ممکن است درخواست ممیزی کنند.



حسابرسی چگونه انجام می شود؟
    مدیریت سازمان گزارش عملکرد را تهیه می کند. باید مطابق با الزامات قانونی و استانداردهای گزارشگری مالی تهیه شود.
    مدیران سازمان گزارش ها را تایید می کنند.
    حسابرسان بررسی خود را با به دست آوردن درک درستی از فعالیت های سازمان و در نظر گرفتن مسائل اقتصادی و صنعتی که ممکن است در طول دوره گزارش بر کسب و کار تأثیر بگذارد، آغاز می کنند.
    حسابرسان برای هر فعالیت عمده مندرج در گزارش ، هر گونه خطری را که می تواند تأثیر قابل توجهی بر وضعیت مالی یا عملکرد مالی داشته باشد و همچنین برخی از اقدامات (به نام کنترل های داخلی) را که سازمان برای کاهش اعمال کرده است شناسایی و ارزیابی می کند.

    بر اساس خطرات و کنترل‌های شناسایی‌شده، حسابرسان آنچه را که مدیریت برای اطمینان از صحت گزارش مالی انجام داده است، بررسی می‌کنند و شواهد پشتیبان را بررسی می‌کنند.
    حسابرسان سپس قضاوت می‌کنند که آیا گزارشات به‌عنوان یک کل، نمای درست و منصفانه‌ای از نتایج و موقعیت سازمان و جریان‌های نقدی آن ارائه می‌دهد و با استانداردهای گزارش‌گری مطابقت دارد یا خیر.
    در نهایت، حسابرسان یک گزارش حسابرسی تهیه می کنند که در آن نظر خود را برای سهامداران یا اعضای سازمان بیان می کند.
 
حسابرس چه کارهایی انجام می‌دهد
تمام ارقام موجود در گزارش مالی را بررسی کنید - حسابرسی ها فقط بر اساس آزمایش های انتخابی هستند.
در مورد مناسب بودن فعالیت های تجاری یا استراتژی ها یا تصمیمات اتخاذ شده توسط مدیران سازمان قضاوت کنید.

به هر معامله ای که توسط سازمان انجام می شود نگاه کنید.
کفایت تمامی کنترل های داخلی سازمان را آزمایش کنید.
برای سهامداران در مورد کیفیت مدیران و مدیریت، کیفیت حاکمیت شرکتی یا کیفیت رویه ها و کنترل های مدیریت ریسک سازمان اظهار نظر کنید.

حسابرس چه کارهایی انجام نمی‌دهد
حسابرسی مربوط به یک دوره گذشته خاص است. در مورد آنچه ممکن است در آینده اتفاق بیفتد قضاوت نمی کند و بنابراین نمی تواند اطمینان دهد که سازمان به طور نامحدود به فعالیت خود ادامه می دهد.
حسابرسی در یک بازه زمانی مشخص انجام می شود و حسابرسان همیشه در سازمان نیستند. هدف اصلی حسابرسی این است که نسبت به اطلاعات موجود در گزارش به طور کلی اظهار نظر کند و نه شناسایی همه بی‌نظمی‌های احتمالی. این بدان معناست که اگرچه حسابرسان به دنبال نشانه‌هایی از تقلب با اهمیت هستند، اما نمی‌توان مطمئن بود که تقلب‌ها شناسایی می‌شوند.
 
مراحل ممیزی
در فرآیند حسابرسی چهار مرحله اصلی وجود دارد. اولین مورد، تعریف نقش حسابرس و شرایط تعهد است که معمولاً به صورت نامه ای است که به طور مقتضی توسط مشتری امضا می شود.
مرحله دوم، برنامه ریزی حسابرسی است که شامل جزئیات مهلت ها و بخش هایی است که حسابرس تحت پوشش قرار می دهد. آیا این یک بخش واحد یا کل سازمانی است که حسابرس تحت پوشش آن است. ممیزی بسته به ماهیت ممیزی می تواند یک روز یا حتی یک هفته طول بکشد.
مرحله مهم بعدی جمع آوری اطلاعات از حسابرسی است. زمانی که حسابرس حساب‌ها را حسابرسی می‌کند یا صورت‌های مالی کلیدی یک شرکت را بازرسی می‌کند، یافته‌ها معمولاً در یک گزارش ارائه می‌شوند یا به روشی سیستماتیک جمع‌آوری می‌شوند.

آخرین و مهمترین عنصر حسابرسی گزارش نتیجه است. نتایج در گزارش حسابرس مستند شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها