گزارش ایبنا از هایپرمارکتی که «کتاب» عرضه میکند؛
کتابخانهمارکت مشهد پای ثابت ترویج کتاب/ خرید مواد غذایی با چاشنی کتاب
خراسانرضوی- «مارکت کتابخانه کوثر» در جنوبغربی مشهد و منطقهای که کتابفروشی فعال کمی دارد، فضایی ساده و صمیمی و کوچک ویژه کتاب و کتابخوانی در دل یک هایپرمارکت ایجاد کرده است.
این هایپرمارکت که چندین دهه است در جنوب غرب مشهد، بلوار کوثر، نبش کوثر شمالی ۲۵ یا دور همان میدان کوکاکولای سابق که حالا به کارخانه نوآوری مشهد تبدیل شده است، فعالیت داشته و دارد؛ متعلق به پدر برادران «قوی» بوده است و حالا امیر و احسان قوی این فروشگاه را اداره میکنند.
این خانواده فرهنگی و کتابدوست از حدود 40 سال گذشته تاکنون با وجود سود و منفعت مالی داشتن اما به دلایل فرهنگی و سلامتی از ارائه سیگار و مواد دخانیات در این فروشگاه پرهیز داشتهاند و از چند سال گذشته این رفتار فرهنگی را با اضافه کردن کتاب در کنار قفسههای موادغذایی، بهداشتی، پروتئینی، تنقلات، خشکبار و سایر محصولات موجود در مارکتها، به فروشگاهی خاص در منطقه و حتی شهر تبدیل شدهاند.
این دو برادر از حدود چند سال حدود هزار جلد کتاب در حوزههای کودک و نوجوان، انواع رمانهای ایرانی و خارجی، کتابهای روانشناسی، جامعهشناسی، شعر و ادبیات را در حدود ۲۰ قفسه از فروشگاه قرار دادند و حالا پس از استقبال مردمی و با بررسی منطقه و درک فقدان وجود کتابفروشی فعال در محدوده، بخشی از فضای فروشگاه موادغذایی خود را هم با چیدمان و طراحی ویژه به عرضه کتاب اختصاص دادهاند.
فقط دنبال ترویج کتابخوانی هستیم
احسان قوی در گفتگو با خبرنگار ایبنا با تأکید بر شعارشان که «ما کتابفروش نیستیم» گفت: ایجاد قفسه و فضای مجزا برای کتاب در فروشگاه موادغذایی فقط برای ترویج کتابخوانی است.
وی ادامه داد: حدود ۵ سال است که تعدادی از قفسههای مارکت را به کتاب اختصاص دادیم و با استقبال مردم حدود چند ماه است که فضای حدود ۱۰ مترمربع از فروشگاه را بصورت مجزا برای کتاب اختصاص دادیم.
قوی با بیان اینکه در کتابخانه ایجاد شده در فروشگاه به دلیل کمبود فضا فقط ۵۰۰ عنوان کتاب جانمایی شده است، افزود: در حال حاضر حدود ۲ هزار عنوان درحوزه کودک و نوجوان، رمان ایرانی و خارجی، روانشناسی و انگیزشی، فلسفه، کتب نفیس، شعر و ادبیات فارسی موجود داریم.
تبلیغات نکردیم
این مروج و فعال کتابخوانی ادامه داد: البته ما در این خصوص تبلیغات گستردهای نکردیم ولی مشتریانی که متوجه چنین موضوعی میشوند، خیلی استقبال دارند.
قوی خاطرنشان کرد: خیلی از مشتریان هم که زیاد اهل مطالعه نیستند، به واسطه وجود کتاب و کتابخانه در داخل یک سوپرمارکت مشتاق کتاب شدند.
وی گفت: برخی از مشتریان از کتابخانه بازدید کردند و حتی با توضیحاتی که به آنها ارائه میشود، برای هدیه دادن به بهانههای مختلف متقاعد میشوند که کتاب بگیرند.
هدف ارتباط با کتاب است
قوی همچنین تأکید کرد: مشتریان و علاقمندان به کتاب در این فروشگاه هر کتابی را که بخواهند و در فروشگاه موجود نباشد، سعی میکنیم در کمترین زمان ممکن آن را برایشان تهیه کنیم یا راهنمایی میکنیم که از کجا تهیه کنند.
وی ادامه داد: هدف اصلی ارتباط افراد با کتاب است؛ حالا از هرکجا؛ فروشگاه ما یا فروشگاههای دیگه. هرچند بیشتر مشتریان علاقهمند هستند که کتابشان از همین «مارکت کتابخانه کوثر» تهیه کنند.
نظر شما