سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
قصه‌گویی گامی برای ماندگاری در تاریخ/ راز مانایی آذریزدی بازنویسی گذشته بر اساس زبان امروزی است

یزد - مراسم ثبت ملی «روز قصه‌گویی ایرانی» در منزل مرحوم آذریزدی پدر قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب در یزد برگزار شد و طی آن مطرح شد که قصه‌گویی گامی برای مانگداری در تاریخ به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، مراسم ثبت ملی «روز قصه‌گویی ایرانی» همزمان با استان‌های مختلف کشور، ظهر سه شنبه در منزل مرحوم مهدی آذریزدی پدرقصه گویی ایران برگزار شد.

عالیه قوامی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد در این نشست گفت: شهر یزد، شهر پدرقصه‌گوی ایران است که تاریخ وی را با قصه‌گویی عجین می‌بینیم.

وی افزود: این شهر افرادی همچون مهدی آذریزدی را دارد که مقام معظم رهبری از‌ایشان به نیکی یاد می‌کنند و توانسته با کتاب‌های خود در جهان بدرخشد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد ادامه داد: شهر یزد با اسلیم روی کاشی‌ها، بادگیر‌ها، آب انبار‌ها و بافت تاریخی نمایی از فرهنگ و تمدن خود را به جهانیان نشان داده است.

اسدالله شکرانه پژوهشگر و نویسنده یزدی در این نشست گفت: امروز در خانه کسی هستیم که هر فردی پس از حضورش در منزل وی هر پست و مقامی از خود را فراموش می‌کرد و با بچگی از خانه خود بیرون می‌رفت.

وی افزود: خوشحالم که آنقدر زور قصه زیاد بود که جای خود را در تقویم ملی ما جای داد و به عنوان قدرتی در بخش زبان فارسی به عنوان هویت ملی ما بوده است.

این نویسنده یزدی ادامه داد: حضور قصه‌گویی در تقویم به نوعی ماندگاری آن را نشان می‌دهد و اگر می‌خواهیم در تاریخ بمانیم لاجرم باید از قصه استفاده کنیم.

شکرانه بیان کرد: به برکت توانایی و قصه شده که ما دور هم جمع شده‌ایم و امروز با این ثبت ملی می‌توانیم بسیاری از گام‌های اساسی را برای ماندگاری برداریم.

این پژوهشگر یزدی ادامه داد: قصه روایت بیرونی دارد که همه ما با آن آشنا هستیم و در ذهن ما مانده است اما در این زبان، خود را به امر درونی و ذهنی ما کشانده است و در لایه لایه‌های زبان خود را پنهان کرده اما زمانی آشکار می‌شود که قصه تمام شده و فرد در لحظه‌های زندگی خود از آن استفاده می‌کند.
 

شکرانه گفت: ما باید قصه را خوب پایان ببریم و روایت کنیم زیرا این پایان، اساسی برای آینده است و راویان نیز می‌توانند در این مسیر به ما کمک کنند.

وی ادامه داد: اهل فن بیان می‌کنند که مردم را از قصه دور نکنیم و بگذاریم مردم از قصه استقبال کنند و اکنون نیز باید با قصه برای برنامه‌ریزی آینده استفاده کنیم.

شکرانه بیان کرد: راز بزرگی آذریزدی این است که زبان‌های گذشته با بازنویسی به آیندگان نشان داد.

قصه گویی از قصه‌های مهدی آذریزدی توسط کودکان، رونمایی و امضای تابلو سند قصه گویی ایرانی، زنگ قصه گویی برگزار شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط