سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۰
جشنواره کتاب حوزه خلیج فارس ویژه کودک و نوجوان راه اندازی می‌شود

هرمزگان - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان گفت: جشنواره کتاب حوزه خلیج فارس ویژه کودک و نوجوان راه اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، آئین رونمایی مجموعه ۸ جلدی «خلیج فارس خانه ماست» به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان با همکاری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران شامگاه دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه مصادف با روز ملی خلیج‌فارس با حضور خانواده معظم شهدا، مسئولین لشکری و کشوری، فرهیختگان و نویسندگان و ناشر آثار بر عرشه ناو شهید محمد ناظری بر پهنه آب‌های نیلگون خلیج‌فارس برگزار شد.

این مجموعه ادای دین به شهدا و خانواده شهدا است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان با ذکر خیر مقدم گفت: نام مقدس روز ملی خلیج‌فارس به پیشنهاد جعفر مرادی شهدادی مولف و محقق هرمزگانی در روز دهم اردیبهشت ماه همزمان با بیرون راندن پرتغالی‌ها سلطه‌گر از جزیره هرمز نامگذاری شد.

فرشاد محمدی با اذعان به اینکه خلیج‌فارس ریشه در فرهنگ مردم این سرزمین دارد ادامه داد: به فرمایش مقام معظم رهبری، خلیج فارس یک دریای اسلامی و ایرانی و نشانه استکبار ستیزی است.

وی اضافه کرد: با تدابیر امامین انقلاب، موجب شده است عزت کشور در منطقه و جهان طنین‌انداز شود، تداوم این عزت باید در سر لوحه دستگاه‌های فرهنگی قرار بگیرد.

محمدی با اشاره به رونمایی مجموعه ۸ جلدی به نام «خلیج فارس خانه ماست»، این مجموعه و این رونمایی تلاشی است تا بخشی از دین خود را به شهدا و خانواده شهدا ادا کنیم.

این مقام مسئول با سپاس از همکاری همه جانبه منطقه یکم نیروی دریایی در برگزاری این نشست در زمان محدود، اضافه کرد: این نشست ادبی آغازی است، تا بتوانیم با همکاری دستگاه‌های فرهنگی در حوزه کتاب و برای اقتدار مردم این سرزمین جشنواره کتاب حوزه خلیج فارس ویژه کودک و نوجوان را راه‌اندازی کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان با اعلام اینکه بهترین سن برای فراگیری مبانی فرهنگ انقلاب اسلامی و انتقال آن از نسلی به نسل بعد، سن کودک و نوجوان گفت: امیدواریم با برنامه‌هایی که داریم فرامین امامین انقلاب از خلیج‌فارس به همه جای دنیا صادر کنیم.

خلیج‌فارس آغشته به خون شهدا است

معاون هماهنگ کننده منطقه یکم نیروی دریایی در ادامه به تبریک روز ملی خلیج‌فارس و روز معلم، به روایتگری از همرزمان شهید و مرزداران خلیج‌فارس پرداخت.

سرهنگ مهرشاد گلستانی اضافه کرد: هر کسی متناسب با مشاغل خود از خلیج‌فارس یاد می‌کند اما صاحبان همه مشاغل در واقع مدیون جانفشانی شهدا هستند.

وی با اشاره به اینکه خلیج‌فارس یک تاریخچه دارد که باید همه آن را بدانیم، گفت: در خلیج‌فارس یکسری ستاره خاص داریم که همان شهدا هستند که حق در گردن ما دارند.

سرهنگ گلستانی با اذعان به اینکه ۹ ستاره نیروی دریایی از دفاع مقدس تاکنون در خلیج‌فارس حضور دارند اضافه کرد: یکی از این ستارگان درخشان، شهید نادر مهدوی از استان بوشهر است که مستقیم توسط آمریکایی‌ها شهید شد و شهید اسحق دارا و اسدالله رئیسی نیز از شهدای شاخص هرمزگان هستند که جسم بی جان دارا هنوز در آب‌های خلیج‌فارس است و از رئیسی فقط یک نیم تنه برگشت.

معاون هماهنگ کننده منطقه یکم نیروی دریایی همچنین گفت: خلیج‌فارس آغشته به خون شهدا است و این پشتوانه کار ما، صیادان و … است.

این مقام ارشد نظامی ادامه داد: قانون خلیج فارس را ایرانی ها تعیین می‌کنند بنابراین آمریکایی‌ها را مجبور کردیم در خلیج‌فارس باید فارسی صحبت بکنند.

سرهنگ مهرشاد گلستانی در پایان گفت: چون آمریکایی‌ها از ما سیلی خوردند. دست روی نام خلیج‌فارس گذاشته‌اند تا با پیشنهاد اسم جعلی در منطقه دشمنی ایجاد کنند. اما ما برای کلمه فارس خیلی جان داده‌ایم و خیلی ها نیز هستند که جان می‌دهند و در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و … نیز برای خلیج‌فارس از جان و دل مایه می‌گذارند.

سید مصطفی مطهری کارشناس مجموعه ۸ جلدی «خلیج فارس خانه ماست» با تبریک روز ملی خلیج‌فارس گفت: باید کاری کنیم که کودکان و نوجوانان این سرزمین، آینده این سرزمین را مثل گذشتگان حفظ کنند.

وی ادامه داد: مجموعه تازه متولد شده، خاص است و طی ۴۵ سال گذشته تولید نشده بود و یک اتفاق بزرگی رخ داده است.

حجت‌الاسلام مطهری ادامه داد: ما تا آنجا که در توان داریم بنابر دستور قرآن باید در همه ابعاد در برابر دشمن توانایی خود را حفظ کنیم و فرهنگ مقاومت در برابر دشمن را بیاموزیم و به دیگران انتقال دهیم.

این کارشناس مذهبی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرموده‌اند زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست، اذعان کرد: تلاش داریم در اجرای دستور قرآن و مقاوم سازی مقابل دشمن و زنده نگه داشتن یاد شهدا از هیچ کوششی فروگذار نکنیم.

سید مصطفی مطهری اضافه کرد: قرار بود این مجموعه ۱۲ جلد باشد، اما بنابر کمبود منابع و سختی کار به عدد ۸ اکتفا کردیم. اما آثاری با عناوین شکار پهپاد، زیر دریایی، شهید دارا و شهید رئیسی و … نیز به زودی منتشر خواهد شد و به این مجموعه اضافه می شود.

وی همچنین تاکید کرد: در منطقه خلیج فارس نیازمند دبیرخانه دائمی کودک و نوجوان و خلیج فارس هستیم که باید مورد توجه نهادهای فرهنگی و غیر فرهنگی باشد زیرا اگر اوج فناوری هم داشته باشیم اما نیرو اعتقادی نداشته باشیم شاید نتوانیم بایسته و شایسته از مرزهای این سرزمین دفاع کنیم.

ناشر این مجموعه گفت: کتاب «خاطره‌های فراموش نشدنی» درباره شهید بیژن کُرد که در آب‌های خلیج فارس به شهادت رسید. «آن مرد دریایی» درباره شهادت محمد ناظری فرمانده یگان ویژه جنگ‌های نامنظم نیروی دریایی سپاه پاسداران در آب‌های خلیج فارس، کتاب «از خلیج فارس تا خلیج فارس» درباره سفر ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش به دور دنیا از مبدا خلیج فارس و داستان «ف مثل فارسی» درباره تکلم فارسی ناوخدای کشتی‌های جنگی آمریکا در خلیج فارس است.

حجت‌الاسلام مطهری ادامه داد: داستان «قلعه غول‌های نارنجی» درباره یورش پرتغالی‌ها به ایران از طریق آب‌های خلیج فارس و نبرد دریایی آنان با ایرانیان، «نقشه گنج» درباره ذخیره و سرمایه طبیعی خلیج فارس، «هیولای تاریکی» درباره شهادت نادر مهدوی مدافع مرزهای آبی کشور، و کتاب شعر «مثل توی قصه‌ها» مجموعه‌ای از آگاهی‌های اجتماعی فرهنگی و سیاسی و اقتصادی مربوط به منطقه خلیج فارس است.

خلق این مجموعه حدود یک سال طول کشید

فرزانه فراحانی مدیر تولید، مجموعه ۸ جلدی نیز گفت: خلق این مجموعه حدود یک سال طول کشید و ۲۰ نفر از عوامل شبانه روز تلاش کردند تا به لطف خدا توانستیم این آثار را پدید بیاوریم.

وی با ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم رونمایی گفت: این مجموعه در ۴ محور اصلی: اهمیت خلیج فارس و مستندات آن، معرفی قهرمانان ملی برای کودکان، پرداختن به موضوع تاریخ و افتخار به هویت ایرانی دسته بندی شد و تلاش می‌کنیم مابقی موضوعات را نیز به این مجموعه ضمیمه کنیم.

او از موسسه جغرافیایی سحاب به عنوان نخستین مؤسسه جغرافیایی و نقشه نگاری در ایران و منطقه خاورمیانه برای مشاوره و همکاری در خلق کتاب نقشه گنج نیز قدردانی کرد.

طاهره صادقی کیا هم به نمایندگی از ۴ نویسنده و انتشارات رودابی کتاب ف مثل فارسی را خواند.

تو از همیشه دوران خلیج فارس تری

مسلم محبی از مؤلفان و معلمان هرمزگانی با غزل خلیج فارس شور شاعرانه‌ای بر عرشه ناو شهید ناظری بر پا کرد.

مسئول انجمن شعر و دریای هرمزگان بر تلاطم فیروزه‌ای خلیج فارس خواند: اگر چه از غم یاران رفته خون جگری / تو از همیشه دوران خلیج فارس تری / نوشته اند که این خاک مهد عشاق است / به زیر این سند کهنه مهر معتبریست...

او از کتاب تازه منتشر شده معصومه مرشدی تحت عنوان «حتی اگر در خانه دیگر» شعر رنج بسیار و پایکوبی ها، جذر و مد… با مضمون خلیج‌فارس خواند و خبر از رونمایی آن در آینده نزدیک داد.

به گزارش ایبنا، در آئین رونمایی مجموعه کودک ۸ جلدی «خلیج فارس خانه ماست»، گروه سرود پیروان مهدی (عج) سرود خلیج فارس را خواند. ارمغان نظری از کودکان حاضر در جمع کتاب قلعه غول‌های نارنجی را خوانش کرد و در پایان از خانواده شهید خلیل تختی نژاد و رضا زارعی دومین و سومین شهید مدافع حرم هرمزگان و همچنین نویسندگان و ناشر قمی آثار تجلیل شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها