جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
نمایشگاه کتاب تهران فروش ۲۸۱ میلیارد تومانی را تجربه کرد

سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از فروش ۲۸۱‌ میلیارد تومانی ناشران تا نهمین روز نمایشگاه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نهمین نشست خبری سخنگو و قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور علی رمضانی، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران امروز جمعه (29 اردیبهشت ماه) در ستاد اجرایی نمایشگاه کتاب برگزار شد.

در این نشست سخنگوی سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به آمار فروش کتاب تا ساعت ۲۱ روز گذشته پنجشنبه (۲۸ اردیبهشت‌ماه)، گفت: ۱۸۵ میلیارد تومان در بخش حضوری نمایشگاه فروش داشتیم که ۱۳۶ میلیون تومان در کارتخوان‌های رسمی و ۴۹ میلیارد تومان در کارتخوان‌های غیررسمی ثبت شده است.

وی افزود: در بخش مجازی نیز ۹۶ میلیارد تومان فروش ثبت شده است که ۷۸‌ و‌ نیم میلیارد تومان مربوط به ناشران و ۱۷ و نیم میلیارد تومان سهم  کتابفروشان بوده است.

به گفته رمضانی، نمایشگاه کتاب تهران در دوره سی و چهارم حدود ۲۸۱ میلیارد تومان فروش را تا ساعت ۲۱ روز گذشته ثبت کرده است.

وی تأکید کرد: در‌ بخش‌‌ مجازی‌ نیز حدود ۸۷۰‌ هزار نسخه به فروش رفته است.

قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه نمایشگاه کتاب بخشی از هویت فرهنگی ایرانی‌ها است، گفت:‌ نمایشگاه کتاب در سی‌‌و‌چهارمین دوره جلوه خاصی دارد، هرکس که می‌تواند باید به روایت نمایشگاه امسال بپردازد، شاعران و نویسندگان می‌توانند روایت نمایشگاه را بنویسند و بگویند که نمایشگاه کتاب تهران 11 روز از تاریخ سالانه مردم را به خود اختصاص می‌دهد و هرکس بخشی از این روایت جمعی را بازگو کند.

رمضانی ادامه داد: مهمترین عنصر این روایت مردم هستند، افراد مختلف مثل اصحاب فرهنگ و هنر می‌توانند هر‌آنچه را که بین مردم در نمایشگاه کتاب رخ داده را روایت و با هشتگ #روایت_نمایشگاه در شبکه‌های اجتماعی منتشر کند،؛ مسئولان نمایشگاه نیز از این موضوع استقبال می‌کند.

وی همچنین بر لزوم انجام پژوهش‌های مردم‌شناسانه و جامعه‌شناسانه نمایشگاه کتاب تهران تاکید کرد و افزود: با میزان استقبال و فروش، معتقدم این پدیده مردمی نیاز به پژوهش‌های مردم‌شناسانه و جامعه‌شناسانه دارد، می‌توان غیر از اهمیت آمار فروش و روایت رخدادهای نمایشگاه، یافته‌ها را نیز برای ارتقای فعالیت‌ها و خدمات به سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان ارائه داد؛ استادان دانشگاه از پایان‌نامه‌های مربوط به نمایشگاه حمایت کنند، دبیرخانه نیز از این پایان‌نامه‌ها حمایت می‌کند.

رمضانی با طرح این موضوع که در ساعات آتی بیشترین حجم مراجعه مردم به بخش مجازی خواهد بود، گفت: از عموم مردم می‌خواهم که زمان خرید خود را در ساعات مختلف شبانه‌روز تقسیم کنند، زیرا این نمایشگاه بدون تعطیلی و ۲۴ ساعته در بخش مجازی فعال است.

وی تاکید کرد: همچنین از ناشران و کتابفروشان می‌خواهم خریدهای خود را ‌با سرعت بیشتری به اداره پست برسانند و مردم، خصوصا بچه‌ها را چشم انتظار غذای فرهنگی خود نگذارند،

رمضانی همچنین به رویداد ایده‌پردازی جمعی «نمایشگاه دوست‌داشتنی من» اشاره کرد و افزود: این رویداد با هدف جمع‌سپاری و استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای حل مسائل نمایشگاه کتاب و دریافت ایده برای آینده آن، طراحی و ایده‌های زیادی نیز به دبیرخانه ارسال شده است.

وی همچنین از برگزاری 40 نشست در روز نهم نمایشگاه خبر داد و گفت:‌ میز خدمات اهل قلم نیز خدمات متعددی مثل صدور معرفی‌نامه، گواهی تایید آثار، و ارزیابی اهل قلم، پاسخگویی به سوالات را ارائه کرده است.

رمضانی با بیان اینکه در بخش نظافت عمومی‌ بخش‌ها و حیاط نیز اقدامات خوبی انجام شده و این کار با تلاش مستمر نیروهای نمایشگاه از ساعات پایانی شب قبل ادامه دارد.

وی در بخش دیگر این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اهمیت مدارس و کتابخانه‌های مدارس، گفت: حضور کتاب در مدارس و کتابخانه‌های مدارس از جمله دغدغه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و این موضوع را در حوزه‌های مختلف پیگیری می‌کند، در دیدار با معاون اول رئیس جمهور ناشری به حذف فهرست کتاب‌های خوب در پایان کتاب‌های درسی اشاره کرد، که در این زمینه وزارت ارشاد پیگیری می‌کند.

به گفته رمضانی، همچنین جمعی از معلمان با همکاری وزارت ارشاد دوره ضمن خدمت کتابداری دیدند و به طور کلی در حال بسترسازی برای حضور پررنگ‌تر کتاب‌‌های درسی در میان دانش‌آموزان هستیم.

در پایان این نشست، سعید مجیدی، مدیر کمیته فعالیت‌های فرهنگی نیز در سخنانی به برگزاری جشن روز دختر همزمان با دهمین روز نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: این برنامه از ساعت ۱۷ در صحن شبستان برگزار می‌شود، علاوه بر آن برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در قالب فعالیت‌های فرهنگی در سالن ناشران کودک و نوجوان، ناشران عمومی و سایر حوزه‌ها در حال برگزاری است و تا ساعت پایانی نمایشگاه ادامه دارد.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها