پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵
کتابخانه‌ای چوبی با حضور مشاهیر دهه 60 در نمایشگاه کتاب تهران

قطعا در پس درست کردن هر دکوری حرفی نهفته است و دکور کتابخانه چوبی غرفه نهاد کتابخانه‌ها امسال با 3500 جلد کتاب میزبان مخاطبان در شبستان مصلای بزرگ امام خمینی(ره) در نمایشگاه کتاب تهران است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درهای مصلا، محل برگزاری سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در هوای ابری و بهاری 20 اردیبشهت‌ماه، به روی مهمانان یار مهربان گشوده شد. نمایشگاهی با طعم کتاب و آگاهی، از جنس مؤانست با یارمهربان با همان هیاهوی همیشگی برای حضور.
 
امسال غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با یک دکور زیبا و پُر‌مفهوم در نهایت سادگی و به دور از اغراق و تکلف، میزبان مخاطبان و بازدیدکنندگان یار مهربان است. دکوری از جنس چوب با گره‌چینی‌های چوبی و سنتی که در میان گیاهان زیبا گمشده و میزبان عکس‌هایی از بزرگان ادب و هنر دهه 50 و 60 است.
 
دکوری که به‌گفته محمد‌رضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منطبق بر اصول روانشناسی، هنری و گرافیکی ساخته شده و از ظرفیت‌های بالقوه نهاد نیز در طراحی و بازآرایی آن استفاده شده است.
 
قطعا در پس درست کردن هر دکوری حرفی نهفته است و  این دکور، روح رفاقت و دوستی با کتاب را مانند گیاهانی که در این دکور دیده می‌شود یک محیط پویا، شاداب و سرزنده نشان می‌دهد. در غرفه نوستالژیک نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، 3500 جلد کتاب با برچسب کتابخانه‌ای وجود دارد تا مخاطبان را به شکل نمادین با رده‌بندی کتاب در کتابخانه‌ها آشنا کند.
 
هراتی درباره غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می‌گوید: «دکور غرفه نهاد کتاخانه‌های عمومی کشور یک دکور انتزاعی و رؤیاگونه است، در نقطه عطف دکور به یک بافت سنتی با گره‌چینی چوبی می‌رسید که به معنای رشد و بالندگی است. فضای غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تلاش می‌کند با یک کتابخانه نوستالژیک ابتدا ذهن مخاطبان را درگیر کتاب کند و بعد از این جلب توجه؛ فرصت خوبی است تا افراد با خدمات آموزشی ، فرهنگی و هنری کتابخانه‌های عمومی آشنا شوند.
 
هراتی می‌گوید: «دکور غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی در نمایشگاه کتاب امسال،  همان دکور هیئت‌الرضا (ع) در ایام محرم مجموعه فرهنگی هنری شهدای انقلاب (شهدای سرچشمه) نیست. منطقم در طراحی آن دكور؛ نشان دادن جايگاه و اهميت كتاب و تحقيق كردن در دستگاه اهل بيت(ع) بود و تأکید داشتم این مطلب را منتقل کنم که از منبری و مستمع و سينه‌زن و روضه‌خوان، همگی در مكتب امام صادق عليه‌السلام هستند و آشنایی با مطالعه و خواندن ریشه حضور آگاهانه در این مکتب است؛ البته آن سازه هم مثل همه سازه‌هايی كه من در مجموعه‌های مختلف طراحی كردم و مانده است و هنوز در حال بهره‌برداری است و در مجموعه هيئت محفوظ است زیرا معتقدم نباید با پول بیت‌المال دکور یکبار مصرف ساخت.

وی معتقد است: همان‌طور که در خيلی از فیلم‌های خارجی يا فضاهای فرهنگی فیلم‌های خارجی یکی از نقاط طلایی برای نشان دادن هویت و شخصیت‌های اصلی کتاب و کتابخانه است چرا ما كه از اساس دارای تمدن اصيل و كتاب محور عميق هستيم از هر فرصت و موقعيتی براي نشان دادن فضاهای کتابخوانی بهره نبريم. با همين نگاه ما در روز 24 آبان، روز كتاب و كتايخوانی در تالار وحدت باز هم يک دكور كتابخانه‌ای رو به نمايش گذاشتيم.
 
میزان استقبال از غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز امسال چشمگیر بود. به گفته هراتی؛ استقبال مردم در روز دوم نمایشگاه کتاب تهران، نهاد را مجاب کرد که وارد فضایی مسابقه‌ای و پویش عکاسی با محوریت عکاسی با محوریت «#کتابخانه_ای_شو» شویم. قرار است به بهترین عکس این پویش عکاسی جایزه‌ای نیز اهدا شود.
 
حضور ثنا خانم  و گندم در غرفه نهاد کتابخانه‌ها
امسال «خاله گندم» و «ثنا» نیز آخر هفته‌ها به نمایشگاه کتاب می‌آیند و در غرفه نهاد کتابخانه‌ها برای کودکان و نوجوانان برنامه اجرا می‌کنند. «خاله گندم» و «ثنا» مجریان برنامه تلویزیونی «هدهد سفید» که این روزها از شبکه نهال در حال پخش است و برنامه «نقاشی نقاشی» که از شبکه پویا پخش می‌شود و دو کاراکتر آن اوس حبيب و گردو هستند، از برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درصدا و سیما است. به گفته هراتی قرار است،برنامه‌های دیگری نیز از شبکه چهار و مستند با همت این نهاد پخش شود.
 
کتابخانه سیار نهاد امسال نیز میزبان مخاطبان است
در کتابخانه سیار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که امسال در حیاط مصلا و در نزدیکی ناشران کودک و نوجوان مستقر هستند، 800 جلد کتاب جانمایی شده است؛ این کتابخانه امسال با رویکرد قصه‌گویی، مسابقه نقاشی، كاردستی، نمايش عروسكی و اجرای سرود وارد نمایشگاه کتاب شده و تمرکزش بر مخاطب کودک و نوجوان است.
 
انیمیشن جدید نهاد در راه صدا و سیما
هراتی برنامه‌های آتی نهاد در حوزه انیمشین را اینگونه تعریف می‌کند: «مجموعه انیمشین جدیدی از سوی نهاد طراحی شده و درحال آماده‌سازی برای پخش از صدا و سیما است. شخصیت‌های این برنامه یک خانواده بزرگ پنج نفره هستند و این خانواده داستان‌هایی را با محور کتابخانه خواهند داشت.
 
عروسک جدید نهاد کتابخانه‌ها طراحی شده است
بعد از شخصيت‌های كارتونی خانم و آقای کتابدار و استقبال از آن‌ها، قرار است عروسک جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی همزمان با جشنواره قصه‌گویی رونمایی شود.
 
امروز کتابخانه‌ها؛ پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی مهمی در کشورهای پیشرفته دنیا هستند، نهاد کتابخانه‌های عمومی  نیز تلاش کرده با وارد شدن به فضاهای آموزشی و هنری، تبدیل به یک پایگاه اجتماعی و فرهنگی شود و از اجرای برنامه‌هایی مانند عضویت رایگان و برپایی مسابقات تزئینی کتابخوانی فاصله بگیرد و به سمت کاربر‌محوری و توجه به نیازهای روز کتابخانه‌ای ازسوی مخاطبان حرکت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها